Bästa vägen genom Spanien?

Ska cykla Spanien norr till söder med start i start i september. Vilken är den bästa/ mest intressanta rutten? Jag cyklar på en Surly LHT så det är mest asfalt eller hårt grus som gäller. Funderar på att följa eurovelo 8 med ett par avstickare in i landet landet. Tänker även testa åtminstone en "via verde" Jag gillar storslagen natur men vill samtidigt se ett par pittoreska städer samt besöka några av de större där jag aldrig varit i Spanien tidigare..

Ni som har koll, vilken är egentligen den mest intressanta rutten att ta? Alla förslag välkomna! Vad bör man se och uppleva på vägen?

Hej, jag skriver fran Spanien, har inget svenskt tangentbord och har glomt en del av sparket.

Jag har inte cyclat ostkusten (Eurovelo 8) men jag tror att jag skulle undvika den vagen, befolkning, turist och trafiktatast i landet.

Jag skulle valja ungefar Eurovelo 1 langst vastra denden v landet. Du kan folja "Camino de Santiago" fran Frankrike och efter Burgos borja vanda soderut mot Salamanca, ner mot Sevilla. Inga strander men mycket annat att se (Salamanca, Caceres, Merida, Burgos, Sevilla etc) mera natur om du gillar det. Senare i September borde vara gront overallt,
Langst "Camino de Santiago" finns det massor med billigt boende, det kan finnas mycket folk som gar eller cyclar till Santiago fortfarande i September, men gillar du inte det sa kan du vanda soderut tidigare mot "via de la plata".
Du kan hitta en del alternativa rutter for cyclister i Wikiloc.com, mycket bra sida.
http://www.wikiloc.com/wikiloc/view.do?id=4621540
Hoppas att det hjalper

Senast ändrad:

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips