Bästa tid för klättring i chamonix

Undrar vilken tid som normalt på sommaren är lämpligast för att åka ner till chamonix för att klättra klassiska turer?

MVH / Henrik.
 
September

September är helt överlägset bäst, tycker jag. Då är sommarens horder av turister borta, vädret är ofta bättre än på sommaren eftersom man tycks slippa de besvärande eftermiddagsåskvädren. I september är luften ofta hög och klar och vädret kan vara stabilt bra under längre perioder. Och, som sagt, det är mycket mindre folk där då.
Det pris man betalar är att det är lite kyligare och dagarna är något kortare. Men å andra sidan kan man utnyttja klättersäsongen här hemma fullt ut också.

En helt annan fråga är varför det är just Cham som drar. Kanske för att det är så lättillgängligt, med alla telepheriquer och liftar. Och för att de ska löna sig krävs ju horderna med turister. Vill man slippa trängas finns ju mycket bättre destinationer: till exempel kan man åka till Ecrins-massivet, där ofta La Berarde är utgångspunkten. Inget Chamonix, precis, det finns knappt en livsmedelsbutik, och inga liftar - man får gå till allt. Men väldigt fina berg och inte alls den trängsel man är van vid från Cham. En idé bara...
 
trevligt!!

Blev lite sugen på det där Per! Det blir lite segt i chamonix efter några år...

Har du mera info om ecrin området? Vet du någon bra förare för alpina turer?

/Sohrab
 
Hur är nivån i Cham? Är det endast klättring eller bouldring också? Finns det för mindre erfarna?
Mvh,
Pia.
 
Ecrins ja!

Jo jag bodde i Briancon förra vintern, så jag vet det är ett fantastiskt område! Har dock bara erfarenhet från vintern därifrån. Mest skid-bestigning. Anledningen till cham är som du skrev lättillgängligheten då jag inte har så mkt tid till hands att utforska. Men har du bra info. Tips på bra förare. Personlig erfarenhet från turer i Ecrins området så är jag bara glad för all info jag kan få. Är det granit som gäller? Det va det inte i dom berg vi va ute i. Vad säger du om La Grave området? Där finnes ju lift. Men behöver det alltid vara av ondo? Eller är det alltid likatecken med mkt folk sommartid?

Tusen tack för all info!
 
Jo, jag har nog förare för Ecrinsmassivet (eller Oisans som fransmännen kallar det, eller Dauphinée Alps som engelsmännen kallar det). Fast det är cirka 10 år sedan jag var där så de förare jag hade är inte säkert de går att få tag på. En sökning på Amazon gav dock John Brailsford: Selected Climbs in the Ecrins. Den finns i nytryck från 2002, så den bör att gå att få tag i.
Jag hade andra förare, en av en författare som heter Robin Collomb och en annan engelskspråkig som jag inte minns vad den hette fast det var den vi använde mest. Sedan hade vi stor nytta av en fransk bok i stort format som hette "Le IV Sup" (alltså ungefär "Fyrplussorna"), minns inte författaren. Det är en kanonbra bok som täcker hela västalperna. Boken tar inte bara upp 4+ leder, utan går upp till ungefär 5+. Utgångspunkten är dock hela tiden att det ska vara leder som går att göra på en dag och utan att behöva släpa på stegjärn och isyxa för anmarsch eller nedstigning, åtminstone inte sent på säsongen. Rekommenderar verkligen den boken för dem som vill ha idéer till alpina turer på en låg risk- och svårighetsnivå.

Jag hittade lite länkar som kan bidra med lite bilder och annan info:
http://www.summitpost.org/show/mountain_link.pl/mountain_id/772
http://julien.beausseron.free.fr/Montagne/Topos/course_14.htm
http://www.promo-grimpe.com/html/berarde.htm
http://www-verimag.imag.fr/~lmazare/pujolidal/
http://www.sliabh.net/images/alps2004/images.php
http://perso.wanadoo.fr/rmas/oisans.htm

Det finns massor med berg och turer i området, från 10-13 replängder delvis borrbultat och med enkel nedstigning på Tête de la Maye som ligger direkt ovanför La Berarde. Inte riktig alpin klättring, men helt okej. Bättre klättring än det ser ut när man ser klippan. Liknande klättring finns också i Ailefroide på massivets östra sida.
När det gäller mer alpin klättring finns, precis som i Cham, både klippa och is. Sydost om La Berarde finns t.ex. ett berg (som jag iofs inte kommer ihåg namnet på just nu) vars nordvägg i föraren beskrivs som en tur som liknar Walkerpelaren på Grands Jorasses, fast den är längre och mer seriös.
Ett måste är också Aiguille Dibona, en 11 replängder hög hörntand av sten (se bilder i några av länkarna ovan). På Dibona finns allt från den oerhört lätta (3:a) normalvägen längs nordkanten, till den 11 replängder långa, helt borrbultade Visite Obligatoire. Även åtskilliga fina trad-turer, och allt inom en timme från Sorrelier-hyttan (som man i sin tur når på 2-2,5 timmar från vägen.

La Grave ligger på nordsidan av Meije, som från det håller inte är så intressant för moderna klättrare. Sydpelaren på Meije är däremot ett högintressant 6b-objekt som jag själv har högt upp på önskelistan.

/PC
 
pajaflow; sa:
Hur är nivån i Cham? Är det endast klättring eller bouldring också? Finns det för mindre erfarna?
Mvh,
Pia.

Visst finns det turer för mindre erfarna i Cham!
Några förslag:

I Aiguille Rouges finns i och för sig inte lika fin klippa som i resten av massivet, men helt okej klättring och en fantastisk utsikt. T.ex. L'Index, Östväggen på Petits Crochues med fortsättning längs toppkammen bort till Lac Blanc, Chapelle de la Glière (14 replängder i 4:a registret, avslutas med ett 5- move på sista replängden).

I Chamonix Aiguillerna finns bättre klippa och några rätt överkomliga turer: NNO-kanten på Aiguille de l'M (6-7 replängder 5:a-klättring), Traversen över Petite Charmoz. Vill man kan man göra den något hårdare (5+) turen på Petite Charmoz västvägg och sedan avsluta med traversen. På Aiguille Peigne finns också turer av ungefär samma kaliber, t.ex. Papillion Ridge.

Vill man göra en ren klipptur i mer renodlat alpin miljö kan man göra Pyramide du Tacul. 8-9 replängder 4+ med nedstigning med firning. Kräver anmarsch över glaciär. Det gör också de något hårdare turerna på Pointe Lachenal.

Vill man klättra mer klassiskt alpint, med både klippa och snö och is, finns också en hel del enkla saker att börja med.
En standardtur i detta sammanhang är Petite Verte, en kamtur (eller snövägg om denna är i kondition, i så fall med nedstigning längs kammen). Ligger precis ovanför kabinbanestationen Grands Montets, lättillgängligt och en kort tur. Risk för mycket folk, dock. Tar kanske en timme för ett vant replag.
En annan klassiker är Arête des Cosmiques på Aiguille du Midi. Oerhört lättillgänglig, förhållandevis oseriös och i mycket spektakulära positioner. Tar kanske 2,5 timmar för ett vant replag.

Så det finns turer för en hel semester, eller två, även för sådana som är ganska mycket noviser.
 
pajaflow; sa:
Tack för tipsen. Flyger ni till Geneve eller vart? Bokar boende själva?
Mvh,
pia

Har aldrig flugit ner. Har åkt tåg två gånger, via Geneve, men alla andra gånger har jag kört bil hela vägen. Funkar rätt bra om man är flera som delar på körandet och på kostnaden, och det är väldigt bra att ha bil därnere. På så vis blir man inte fast där om vädret är surt en längre period, utan kan åka till Sydfrankrike och klappa på solvarm kalksten istället.

Vad gäller boende har jag övervägande tältat, oftast på Camping les Drus som ligger strax utanför Cham, precis innan La Flegère. Jättefräscht och bra, men kräver antagligen bokning under högsäsong.
Ett par gånger har jag bott mer ståndsmässigt. Billigast och roligast var ett ställe som hette Le Weekend Dortoir, men det revs 1983 eller -84, så det kan vi glömma. Ett rätt bra ställe av vandrarhemskaraktär är också Le Chamoniard, som ligger på gångavstånd från stan. Kräver antagligen bokning, även under september, eftersom stället inte är så jättestort.

Boka boende själv? Ja, det är klart, då har man ju bättre koll på att man inte blir uppskörtad. Vad skulle alternativet vara?
 
Jag var nog aningen otydlig där, jag tänkte mest på om ni hade boende (hotell) eller tältade, men tydligen så måste man ju boka tältplats också.
Tack för dina svar!
 
Oj oj oj, vad sugen man blir!

Har kanske en vecka över i början av maj, går det att klättra något i Cham vid denna tid eller är det fortfarande mest skidåkning som gäller?
Kan tänka mig att det i dalen borde finnas en del klätterbara klippturer eller?

Tips någon?
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
nickeB Bästa tid för bestigning av MB Alpin / Bigwall 3
Sven S Bästa väg till Bozen/Bolzano? Alpin / Bigwall 2
Polarnatt Bästa/billigaste sättet att ta sig till Aconcagua Alpin / Bigwall 6
Staffan Petersson Sveriges bästa äventyr? Alpin / Bigwall 6
schweingaard Bästa klätterskorna Alpin / Bigwall 5
Persson.F Muztanghata - bästa sättet att ta sig dit Alpin / Bigwall 1
highlandpark Krakauers bästa? Alpin / Bigwall 24
Matt Hur använder jag jumrarna på bästa sätt? Alpin / Bigwall 2
avslut090330 Top 10 basta alpinisterna i modern svensk tid Alpin / Bigwall 121
peter7435 Klättring på farfars tid Alpin / Bigwall 7
JonasRenemar Klättring kring Kebenekaise Alpin / Bigwall 3
iceman123 Alpin klättring i Norden Alpin / Bigwall 1
robert.karlstrom.77 Vill lära mig alpin klättring! Alpin / Bigwall 3
DavRim Klättring i alperna v 34 Alpin / Bigwall 2
mBengtson Mixad klättring frisolo Alpin / Bigwall 3
zardoz Hur genomför denna klättring? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Framtiden för klättring i Pakistan - Post Nanga Parbat Attacken Alpin / Bigwall 1
kjpil Vad hittar man för typ av klättring i alperna april/maj? Alpin / Bigwall 10
zardoz Alpin klättring - inknytning? Alpin / Bigwall 5
Arfvid klättring abisko/gränsen/narvik-området? Alpin / Bigwall 6
E9climbing Nyhetsrapporter om alpin klättring Alpin / Bigwall 539
anojak Klättring Alpin / Bigwall 12
mo9jan Klättring kring Tarfala? Alpin / Bigwall 10
owahlund Alpin klättring i chamonix Alpin / Bigwall 5
langby Vill börja med alpin klättring Alpin / Bigwall 11
MickeOlle Packad för klättring Alpin / Bigwall 2
Mike C Klättring i Kittelfjället? Alpin / Bigwall 4
Carlarmfelt Traditionell 2:nd tool för alpin klättring Alpin / Bigwall 7
lillajag åska vid klättring Alpin / Bigwall 16
bjorn_osterlind Klättring i Chamonix Alpin / Bigwall 2
liedberg Klättring i Jotunheimen Alpin / Bigwall 2
realout Börja med alpin klättring? Alpin / Bigwall 2
jp Klättring i Jutunheimen Alpin / Bigwall 8
mrwest Klättring i Chamonix? Alpin / Bigwall 2
LRF Alpin klättring och vandring i Iran? Alpin / Bigwall 6
jliungman Klättring på grönland Alpin / Bigwall 1
mattias_tornudd Alpin klättring St Anton Alpin / Bigwall 0
föhl Klättring i Trysil? Alpin / Bigwall 0
simon klättring sarekpakte Alpin / Bigwall 2
tobbe1976 Klättring i Ecuador, Peru och Bolivia? Alpin / Bigwall 10
Val av skor för klättring samt vandring Alpin / Bigwall 6
joakimjanninge Klättring på Mt Kenya och i östafrika?? Alpin / Bigwall 0
donga Active List - Klättring Alpin / Bigwall 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.