Bästa outdoor filmen

Minns en dokumentär om Everest från min ungdom. Visades kring 1990 på svt och man fick följa några svenskars klättring mot toppen, baslägerrapporter, dimma, blod-hosta mm.
Tyckte att den var bra då, men nu hittar jag den inte.
Nån som vet något om den?
 
På Netflix tittar jag just nu på en serie som heter Everest. Om ett gäng som försöker nå toppen. Riktigt bra

Skickat från mobilen
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
Tjena!

Det är den inte, då jag har självbiografin hemma i bokhyllan! Filmen var väldigt bra, men av naturliga skäl, så är boken så mycket bättre.

Mvh Nicklas
 
Söker en film / dokumentär som handlar om en man som flyttar ut i skogen för att se hur han klarar sig. Hemma lämnar han fru o barn. Med sig har han ett gäng hundar samt video utrustning. Han får även lära sig hur man bygger en riktig timmer stuga. Som blev en riktig utmaning att hinna innan den kalla vintern skulle komma. Såg denna för säkert 10år sedan men kommer inte på vad den heter. Kanske någon som vet vad jag menar o vet vad denna heter =)
 
Tjena!

Det är den inte, då jag har självbiografin hemma i bokhyllan! Filmen var väldigt bra, men av naturliga skäl, så är boken så mycket bättre.

Mvh Nicklas

Men det är det som skrivits is boken som har ifrågasatts.

Här: http://www.bbc.co.uk/news/world-11900920

Han som skrev boken flydde aldrig, han blev frisläppt. enligt artikeln där så kom en annan man fram och påstod att historien var om honom, men det har nu också ifrågasatts. Men boken i sig är ren fiction.

Regissören av filmen har också sagt att filmen är det nu.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Om det bara gäller filmer så kan jag föreslå "Vertical Limit", vilken är en film som handlar om bestigning av K2. Annars tycker jag att få saker inspirerar en lika mycket som Lars Monsens olika dokumentärer, framförallt "Nordkalotten 365", men även "Kanada på tvärs" och "På tur med Lars Monsen"...

Touching the void – en mycket spännande dokumentär om två bergsklättrare i Anderna.

http://www.imdb.com/title/tt0379557/

Baserad på en verklig händelse och boken med samma titel. Mer vill jag inte berätta, se filmen istället. Boken har jag inte läst än.

Touching the void var extremt bra filmat samt upplagd! Däremot var Vertical Limit pinsamt dålig! Extremt dålig användning av effekter.. en riktig b film!
 
Söker en film / dokumentär som handlar om en man som flyttar ut i skogen för att se hur han klarar sig. Hemma lämnar han fru o barn. Med sig har han ett gäng hundar samt video utrustning. Han får även lära sig hur man bygger en riktig timmer stuga. Som blev en riktig utmaning att hinna innan den kalla vintern skulle komma. Såg denna för säkert 10år sedan men kommer inte på vad den heter. Kanske någon som vet vad jag menar o vet vad denna heter =)

inlägg #35?
 
Söker en film / dokumentär som handlar om en man som flyttar ut i skogen för att se hur han klarar sig. Hemma lämnar han fru o barn. Med sig har han ett gäng hundar samt video utrustning. Han får även lära sig hur man bygger en riktig timmer stuga. Som blev en riktig utmaning att hinna innan den kalla vintern skulle komma. Såg denna för säkert 10år sedan men kommer inte på vad den heter. Kanske någon som vet vad jag menar o vet vad denna heter =)

Du tänker inte på Guy Grieve och hans bok "Call of the wild"? Dokumentären heter "Escape to Alaska".

http://www.youtube.com/watch?v=hvyeGVED8gI (Tyvärr bara ett klipp)
 
Kan rekommendera boken, riktigt bra och läsvärd!
Blir riktigt sugen på att prova på något liknande själv...
Han fick väl rätt mycket råd från lokalbefolkningen som
gjorde att han kunde klara sig.
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.