• Om "Fritt Forum"
    Det här forumet är för diskussioner som ligger helt utanför Utsidans intresseinriktning. Huvudsyftet är att moderatorer skall kunna flytta hit trådar som startats i andra forum, men som har bedömts inte passa in där men ändå har en intressant diskussion igång. Men det är också möjligt att starta nya diskussioner här, så länge de inte bryter mot forumets regler.

    OBS!
    Diskussioner och inlägg i det här forumet visas inte på Utsidans förstasida eller på Vad är nytt-sidan, så är du intresserad av diskussioner som ligger utanför Utsidans inriktning bör du själv bevaka forumet (mha Bevaka-knappen.

Bästa godmorgonvälkomnandet

Idag blev det en riktig höjdarstart på dagen. Stiger upp och ser morgonfrosten under klarblå himmel med morgonsolen i uppgående. Hämtar tidning och känner höstluften, klar och ren. Äter frukost i lugn och ro, längtar till kallare morgnar då man börjar med att elda i köksspisen. Väcker sedan övriga i familjen. Kramas flera gånger av yngsta dottern, varm och go efter en natt under täcket. Tar på ytterkläder, letar fram handskarna för första gången sedan i våras. Startar bilen och kliver ut för att skrapa rutorna. Hör det klara ljudet av en järpe i aspdungen på andra sidan vägen. Kan inte låta bli att gå över och vissla lite. Får snabbt svar och inom kort avslöjar den sig genom att byta träd. Vi tittar på varann, vi visslar lite, jag tänker att det här är livet, just här just nu. Återvänder till bilen och skrapar det som inte hunnit tina bort. Svänger ut på vägen och kommer nog att klara den här dagen också. Ikväll blir det älgstek och ett mustigt rödvin.
 
Tack för den historian - känslan smittade av sig en smula.
Nog tusan bor vi i ett fantastiskt land, även om alla inte får järpsång och älgstek till vardags!

Per
 
Vilken underbar morgon, mycket härligt man kan få uppleva i vårat underbara land!

Ha´en trevlig kväll & jag jag tycker att middagen låter kanon:))
 
Tack för en underbar liten betraktelse! Jag hoppas verkligen att dagen fortsatte i samma anda. Och om den inte gjorde det...? Då hade du i varje fall en underbar morgon.
HåkanF
 
Dagen var en grå tråkig knegardag utan större lyft. Kvällens älgstek vart precis som det var tänkt. Mör god och alldeles perfekt. Kokt färskpotatis till och en sås med både grädde och svamp i. Vinet till blev precis pricken över i:et.
 
Dagen var en grå tråkig knegardag utan större lyft. Kvällens älgstek vart precis som det var tänkt. Mör god och alldeles perfekt. Kokt färskpotatis till och en sås med både grädde och svamp i. Vinet till blev precis pricken över i:et.

Jag hoppas det korkades upp ett Amarone till Älgsteken...
 
Det blev en dryck av franskt slag. En bordeaux anno 2005. Hade kunnat lega ett tag till i källaren men fungerade bra nu också.
 
Skönt sätt att vakna upp på, annars finns det ju säkert många snuskiga versioner på trevliga sätt man kan vakna upp.

Fast egentligen man kanske helst vill vara medveten om detta även om det ibland kan vara skönt att bli utnyttjad.
 
Det blev en dryck av franskt slag. En bordeaux anno 2005. Hade kunnat lega ett tag till i källaren men fungerade bra nu också.


fan, det är ett jävelskap o vänta på gosakerna.. jag shoppade 07-or som en tetting på septembersläppet och jag går redan o glor snett på dom.. 5-10 år på flaska.. pytsan..
 
Helt seriöst. Kan inte någon vinkunnig starta en vintråd här på forumet?

Själv kan jag laga mat. Och dricka vin. Men välja vin är svårare. Jag vet ju om jag gillar dem eller inte, men kan i ärlighetens namn inte påstå att jag ens har en favoritdruva...dessutom kommer jag aldrig ihåg vad vinerna heter.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.