Garmin 60 CSX kan göra allt det där, men den är inte världens bästa bil-GPS eftersom den bara kan pipa och inte "säga" höger och vänster. Dessutom är den seg om man ska leta adresser. Men, den hittar bra, navigerar rätt, håller för mycket stryk och har hyffad batteritid med 2xAA, även om det finns bättre (e-trex). Det måste ha kommit nåt nyare sen dess, som kan allt?
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Bästa allround GPS?
- Trådstartare hsjn
- Start datum
Det skulle väl vara den nya Montana-serien i så fall, som supportar röstnavigering (med bilfästet), är ruggad och funkar med AA-batterier. Den kombon har marknaden väntat på i åtminstone 10 år. Fast det känns onödigt att det promt måste vara ett separat bilfäste, separata högtalare etc. för att röstnavigeringen ska funka...
/Niklas
/Niklas
Lästips
ANNONS
Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro
Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...
Väcker upp den här tråden igen. Det har ju gått några år sedan 2011. Vad är förslaget idag för en sådan GPS
Android
Jag använder androidtelefon och Bengt Nolängs kartor i Locus maps.
https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/terrangkartan-for-garmin-gps-och-android.htm
Det finns vattentätta och tåliga mobiler på marknaden i dag.
dessutom så har de flesta redan med sig sinn mobil så varför inte använda denna.
Detta fungerar bra för mig.
/Niklas Forsberg
Jag använder androidtelefon och Bengt Nolängs kartor i Locus maps.
https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn/terrangkartan-for-garmin-gps-och-android.htm
Det finns vattentätta och tåliga mobiler på marknaden i dag.
dessutom så har de flesta redan med sig sinn mobil så varför inte använda denna.
Detta fungerar bra för mig.
/Niklas Forsberg
Mobil kontra riktig GPS-mottagare kommer upp med jämna mellanrum i forumet.
Ingen har väl riktigt lyckats förklara hur telefonen ska klara av de batteritider t ex en Garmin eTrex har.
Givetvis beror det på hur du använder den, men vill man kolla sin position lite då och då samt spara något spår ibland så går ju minuterna fort.
Om jag har min Samsung mobil, som inte är jättestor igång sporadiskt så får jag nog ut 10-12 timmar användning, varje start drar ju en del utöver användandet. Så efter ca 3 dagar behöver jag ransonera användningen för att vara säker på att jag har ström kvar i fall att.
Min eTrex30 ger ca 20 timmar vid samma användning, men där stoppar jag i två nya AA-batterier och kan fortsätta använda den.
Jag skulle absolut välja en ny eTrex idag, andra alternativ kan tänkas så länge dessa är lika små och har knappar och inte touchskärm.
Ingen har väl riktigt lyckats förklara hur telefonen ska klara av de batteritider t ex en Garmin eTrex har.
Givetvis beror det på hur du använder den, men vill man kolla sin position lite då och då samt spara något spår ibland så går ju minuterna fort.
Om jag har min Samsung mobil, som inte är jättestor igång sporadiskt så får jag nog ut 10-12 timmar användning, varje start drar ju en del utöver användandet. Så efter ca 3 dagar behöver jag ransonera användningen för att vara säker på att jag har ström kvar i fall att.
Min eTrex30 ger ca 20 timmar vid samma användning, men där stoppar jag i två nya AA-batterier och kan fortsätta använda den.
Jag skulle absolut välja en ny eTrex idag, andra alternativ kan tänkas så länge dessa är lika små och har knappar och inte touchskärm.
Ladda med power bank
Har du en power bank så laddar du mobilen efter 3 -4dagar. Enda nackdelen är väl att power banken blir litet tyngre än reservbatterier. Viktig är att köra mobilen i flygplansläge och slå på GPS-funktionen separat genom att starta en gpsapp. Annars drar batteriet ur väldigt fort!
Har du en power bank så laddar du mobilen efter 3 -4dagar. Enda nackdelen är väl att power banken blir litet tyngre än reservbatterier. Viktig är att köra mobilen i flygplansläge och slå på GPS-funktionen separat genom att starta en gpsapp. Annars drar batteriet ur väldigt fort!
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg