Bärsystem trailcykling sörmlandsleden

Hade väl tänkt brötig o teknisk stig med liten rygga då jag cyklar med min stumpjumper med 150 fram o bak i dämparna o har svårt för att visualisera packning på enduro hojen.
Kanske får bli vandring ändå 🥲🙃
 
Normalt sett förordar jag, liksom de flesta andra, väskor på cykel, framför ryggsäck, vid långcykling. Jag har testat båda delar och ser mestadels fördelar med det förstnämnda. Värt att nämna är att jag i MTB-väg endast har en framdämpad cykel.

Det finns helt enkelt inget optimalt system som passar alla. Beträffande ryggsäck för terrängcykling så tror jag på en relativt liten (max 20-25 liter), med ryggen tätsittande ryggsäck, typ en så kallad fastpackingryggsäck (ryggsäckar/räggvästar för löpning). Packa den med klädombyten och lättare utrustning. Tyngre grejer kan du med fördel förvara i för ändamålet lämpliga väskor på cykeln. Typ några liknande dessa. Vatten i flaskor på ramen om det får plats. Ett litet vattenfilter är bra! Annars får man helt enkelt planera sina rutter så att vatten och mat kan införskaffas på lämpliga ställen längs med vägen.

Testa och återkom, vettja! :)
 
Sörmlandskeden ör delvis anpassad för lättare vandring dvs det finns många partier där det går att fixa köpt mat regelbundet men vatten måste renas och varm dryck är ibland väldigt trevligt. Sen finns det etapper där servicen helt försvunnit sedan leden kom till och där blir det att ha med allt eller planera en annan väg för att hitta mat.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...