Bärsystem trailcykling sörmlandsleden

Planerar flerdagars tur till våren och tar gärna emot tips på ryggsäck som sitter bra när man kör stig.
Hur slimmat har ni kört flerdagars turer?
Funderar på att utelämna kök exempelvis
 
Jag hade personligen inte satsat på ryggsäck för flerdagarstur på mtb (eller någon annan typ av cykling för den delen), utan istället hängt på en lämplig kombination av mjuka väskor (bikepacking-väskor). "Standardkittet" får väl anses vara sadel-, ram, styr- och topprörsväska. Inte riktigt svar på frågan, men min egen erfarenhet är att cyklingen blir mycket oangenäm med ryggsäck större än ~15 liter.
 
Kanske en kombo om det är Sörmlandsleden det handlar om? Har gjort en del bikepacking turer som involverat Sörmlandsleden och det blir en hel del "hike and bike" och då är det rätt skönt att ha en del vikt på ryggen..

Lite bra info i länken

 
Så här står det på Sörmlandsledens hemsida om cykling på leden:
Föreningen Sörmlandsleden har inte rätt att utfärda påföljder eller förbud och kan därför inte förbjuda aktiviteter som t.ex. ridning och cykling. Däremot önskar vi att man inte rider eller cyklar på leden. I överenskommelserna med markägare har vi fått tillstånd att dra en led för vandring över deras marker.
 
Så här står det på Sörmlandsledens hemsida om cykling på leden:
Föreningen Sörmlandsleden har inte rätt att utfärda påföljder eller förbud och kan därför inte förbjuda aktiviteter som t.ex. ridning och cykling. Däremot önskar vi att man inte rider eller cyklar på leden. I överenskommelserna med markägare har vi fått tillstånd att dra en led för vandring över deras marker.

Oh no, not again. Allemansrätten gäller lika för vandrare och cyklister. Du kan cykla där om du vill, även om Föreningen Sörmlandsleden inte gillar cyklister, och gärna vill skrämma bort dom. Men var försiktig såklart !
 
Oh no, not again. Allemansrätten gäller lika för vandrare och cyklister. Du kan cykla där om du vill, även om Föreningen Sörmlandsleden inte gillar cyklister, och gärna vill skrämma bort dom. Men var försiktig såklart !
Problemet ligget i att markägaren har gett tillståndet att anordna leden till ett syfte där cykling inte i går. Om anordnandet av leden leder till oönskat cyklande kan markägaren dra till tillbaka sitt tillstånd och avveckla leden. Därefter är problemet borta för cyklisten men även möjligheten för alla andra till markerad led.
 
Planerar flerdagars tur till våren och tar gärna emot tips på ryggsäck som sitter bra när man kör stig.
Hur slimmat har ni kört flerdagars turer?
Funderar på att utelämna kök exempelvis
Ryggsäck på cykel höjer tyngpukten samt ger svettblöt rygg m a o obra. På cykel gäller väskor, dubblar som shopping transport också. Se till att väskhållarna håller för vikten,
 
Håller med om att cykelväskor är bättre. Men jag har bra erfarenhet av cykelryggsäckar från Deuter. Jag har ett par olika storlekar som hållit bra under mer än 10 år. En aktuell modell är https://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=4149073

Numera så är det liggcykel som gäller för mig. Hur som helst bra att minimera packningen. Men bor jag i tält på cykeltur vill jag kunna laga t ex havregrynsgröt och fixa fika på medfört gaskök.

Thure
 
Det är ju egna val, vad man gillar. En brötig & stenig stig där det bara går att cykla ibland, eller småvägar. Även hur mkt packning och hur bekväm camping man vill ha, dvs mer eller mindre vikt att ta med. Själv tycker jag det är mysigt med camping och kök, och att laga mat & kaffe, och tar gärna med lite extra vikt för det. Andra vill ha det så lätt som möjligt, och då blir det istället ganska spartanskt.
 
Liknande trådar

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.