Backup på bult vid topprep?

Ja hellre en repstump som sitter ensam runt ett träd än en massa slingor såklart!
Frågan är dock om inte fler skulle sätta saker till slut pga att dom kanske inte vågar lita på ett rep som suttit ett tag, även om det är fullt säkert.
Det renaste sättet är väl om det är bultat med kedja och ringar, men det är i en perfekt värld såklart.

Jag har iallafall blivit mer klok och kommer nog inte backa upp när det är solklara fall av fina toppbultar :)
.. Om jag inte blir nojig och sätter en backup ändå

Jag tycket originalfågan är vettig. Man ska inte lta på grejer som nån annan satt upp. MEN... Om man inspekterar ordentligt, så har man i två tillsynes fräscha bultar ett ankare som ju faktiskt redan ÄR redundant. Det är väl den enkla förklaringen till att det ändå är ok att lita på ankaret.

Efter några års klättring brukar man bli lite mer misstänksam mot bultar, det är vanligare än man först tror att de sitter dåligt. Men risken att TVÅ bultar som du inpekterat skulle fallera är försumbar.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
En bult? Enkelt, ingen redundans - minst en backup. Två pitonger, beror på; hur mycket litar du på pitonger? ;)

Jag klipper alla pitonger, alla gamla abalakovs och det mesta annat skrot jag hittar. Om jag vill falla på det? Lika mycket som jag vill falla på RPs, "psykologiska camalot-2or" och andra suspekta hjärnspöken.

Jag klipper alla pitonger, alla gamla abalakovs och det mesta annat skrot jag hittar. Om jag vill falla på det? Lika mycket som jag vill falla på RPs, "psykologiska camalot-2or" och andra suspekta hjärnspöken.

Då skulle jag gissa att du inte vill bygga stand eller topprepsankare i två pitonger?

Två placeringar som ser ut att vara bomber (även pitonger) är redundanta. Två dåliga pitonger skiljer sig inte från två dåliga kilar ellet två halvlösa bultar.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips