Baby i kajak?

• Trådstartare cao048j@tninet.se (Anna Carlén)
  • Start datum

cao048j@tninet.se (Anna Carlén)

Gäst
Undrar om det är någon som har någon erfarenhet av att paddla med en baby i havskajak? Självklart inga långturer men i alla fall så att man kommer ut på vattnet?

Sara

Gäst
Prova med en en "baja-bag"...

Prova med att lägga babyn i en vattentät "baja-bag" modell större och
pressa ned hela paketet i något av de vattentäta skotten.
Sedan är det bara att stänga luckan
och paddla vidare.

God tur!

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

par.linden@user.bip.net (Pär Lindén)

Gäst
Sövande

Jag har paddlat med min äldsta dotter sedan hon var ungefär ett år och det har gått jättebra.
Jag har en Gillöga med stora packluckor, i början satt
hon i den främre luckan men då blev hon blöt av stänket från paddeln så nu sitter hon i den aktre luckan på ett hopvikt liggunderlag, iförd regnställ,
sydväst och flytväst. Jag har klätt öppningen med rörisolering så att hon har något mjukt att luta sej mot.
Hon har en båt i ett snöre att leka med, men för det mesta sover hon bara, hon brukar somna efter 2 minuter
på sjön. Som längst har vi varit ute i 3 timmar.

En gång lånade vi en VKV Yooakim och då satt hon i bilbarnstolen i mittbrunnen. Hon sov bra även då.

Pär Lindén

hans.friedel@kantzowska.se (Hasse)

Gäst
Canadensare

Personligen tycker jag att det fungerar bäst med en canadensare. Barn kan ju vara oerhört lynniga och då kan det vara bra att snabbt kunna få tag i dom, dom kan ju bli trötta, hungriga eller vad som helst. Att då ha dom i en packlucka tycker jag verkar osäkert. Det finns ju även omständigheter man inte rår över heller det kan komma svallvågor eller liknande.

När mina var mindre paddlade jag ofta med dom i en canadensare i lugna åar och mindre sjöar och aldrig längre från stranden än att man kunde vada iland. Jag hade en bilbarn stol som jag fäste på mittbalken. Och senare när dom blev större använde jag bilkuddar.

Något som däremot är otrolig smart är att gå på babysim. Mina har tyvär inte gjort det men jag har några kompisar vars ungar gjort det och dom är som fiskar i vattnet

Ta det lungt småbarns tiden sträcker sig bara över någon sommar så det är ingen brådska

Hasse

Du skämtar?!

Jag förmodar att du skämtar. En sån lösning innebär väl en 95% säker kvävningsdöd för det lilla monstret? Eller?
/Patrik - novis på både kanoter och små barn

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips