Axelpress?

Jag bor rätt nära ett utegym och gör en del övningar där. En är att lyfta en stock, som är fixerad en bit ovan marken i ena änden och har två handtag i den andra. Jag väljer den tyngsta, och har någon lämnat kvar ett däck låter jag numera det ligga kvar. Jag har alltså blivit starkare, men på vad? Jag har svaga armar; den högra är piss-svag efter en fallolycka för 10 år sen, en svaghet, som troligen inte går att träna bort. Det onda sitter i själva verket i axeln, ett felläkt muskelfäste. Så vad är det för muskler det handlar om? Är det ryggen som gör jobbet?
 
Borde det inte vara ganska likt armhävningar, primärt bröst och överarmens baksida: triceps?
Lite statisk styrka i underarmen och lite rygg och mage för stabilitet?

/Patrik
 
Borde ta mest på deltoider, därefter triceps och kanske övre bröstmuskulaturen. Gör du övningen kontrollerat och korrekt borde du också involvera hela coremuskulaturen.

Edit: Detta är förutsatt att du står upp och lyfter ovanför huvudet. Ligger du ner är situationen annorlunda.
 
Borde ta mest på deltoider, därefter triceps och kanske övre bröstmuskulaturen. Gör du övningen kontrollerat och korrekt borde du också involvera hela coremuskulaturen.

Edit: Detta är förutsatt att du står upp och lyfter ovanför huvudet. Ligger du ner är situationen annorlunda.
Efter att ha känt efter noga, lutar jag nog åt deltoider. Om övningen fungerar som armhävningar vore ju bra, för den övningen är mycket seg för mig eftersom speciellt höger arm är mycket svag. (Jag kan också endast göra chins m h a grönt gummiband, det grövsta som finns, och dips icke alls).
 

Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...