Avskilda tältplatser åtkomliga med bil runt Stockholm?

Såg den här tråden


och har en liknande fråga. Behöver läsa en bok ostört så jag tänkte åka ut och tälta i ett par nätter. Förslag på destinationer inom kanske 1,5 h med bil från centrala Stockholm? Gärna vid någon sjö/kusten, gärna uppåt Roslagen eller Värmdö (= inte områden som täcks av pendeltåg).

Tack.
 
Åkers bergslag. Många små sjöar utan allt för mkt hus.

Värmdö är rätt hårt exploaterat.

Roslagen mindre så men vid sjöar är det högre tryck än nere i Åkers bergslag.

Thure
 
Ju längre söderut och speciellt kring våra storstäder där nere (om man bor här uppe...) är det svårt att slänga upp ett tält med bilen i närheten. Oftast går elaka figurer runt och bevakar sitt revir. Beväpnade med en synnerligen otrevlig attityd. Fast inte jämt. Men ofta nog. Här uppe i norr är det andra problem. Ofta så igenvuxet och otillgängligt så det blir att sätta på sig ryggan och dra iväg en bit från bilen.
Generalisering? Nejdå bara lite tillspetsat...

Annars kan vi tälta bredvid STFs stugor för ”bara” 300kr per person och natt. Då kan vi även utnyttja dess faciliteter, kök, toa och ev dusch.
 
Ju längre söderut och speciellt kring våra storstäder där nere (om man bor här uppe...) är det svårt att slänga upp ett tält med bilen i närheten. Oftast går elaka figurer runt och bevakar sitt revir.
Du ironiserar givetvis, men trådstartaren har en fullt befogad fråga, det är inte helt lätt. Men det är inte så att det är elaka figurer som sätter käppar i hjulet, det är inte helt lätt att veta var en lämplig plats är. Jag har inget klockrent förslag, särskilt inte för ett par nätter. De platser jag använt bygger på att man knatar fram. Målbilden är ”längre från närmsta väg än mopedburen ungdom orkar bära en back öl”, inte för att de är elaka utan högljudda.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
MelkerG Enkla tältplatser inom kort gångavstånd från SL-hållplats Stockholm 10

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.