Avlånga sprit-/gaskök?

Vore smidigt att kunna förvara i en av sidofickorna, så man slipper packa upp och ner och upp och ner. Bara att dra upp kök ur ena sidofickan, mat ur andra. Frågan är bara om det finns några avlånga modeller... Någon som har info?
 
Du har nog lättare att hitta höga smala typ jetboil, primus eta express o liknande.

Jag kör med det eller motsvarande bensinkök om jag inte ska laga avancerad mat eller koka dricksvatten eller smälta snö.

Om det är långsmalt på bredden du vill ha får du kanske bygga ihop något själv. Trangias stora matllåda och ett litet kök inuti? Britterna har haft en 'mess tin' som kanske passar.

Vilka mått har dina sidofickor?
 
Det har funnits avlånga kampingkök förr. Vet inte om det var optimus eller primus men någon av dom hade ett fotogenkök i cylindrisk modell för mkt läng sedan. Ihopmonterat såg det ut som en cylinder. Uppmonterat såg det pilformat ut, där pilbladen fungerade som vindskydd och kastrullstöd. Dessa kök finns inte att köpa längre men har ett ganska stort samlarvärde. Inovativ design är inget nytt. Synd att jag inte hittar några bilder att lägga upp men det kanske finns andra som kan.

Jag undrar varför lättviktstuberna måste vara runda? Tänk om dessa kunde vara långsmalt rektangulära! Det skulle bli enklare att packa ner dessa (tror jag)
 
Senast ändrad:
I tryckkärl är runda former att föredra - ger högst hållfasthet med minsta möjliga materialåtgång vilket är=vikt
Precis. Runda former (och då inte de höga och smala!) är även bäst för kokkärl, vilket ju brukar vara dimensionerande.

Jag brukar ibland ha mitt kök, som packas i lilla Trangia 27-kastrullen, i frontfickan/hjälmhållaren på ryggssäcken. Har du ingen sådan, är det lätt att fixa själv av lite elastiska band & krokar ;).
Finns även lösa att köpa, men passar inte alla ryggsäckar.
 
Angående ovanstånde(länk kök) vet jag inte vad du menar men vid lite högre tryck så är cylindriska kärl med cylindriska ändstycken antingen innåt eller utåtvända det mest optimala om man inte kan ha en helt sfärsisk form.

För övrigt så är pocketrocket kök ala eta express och liknande lämpande som stoppa in och dra ut kök i dom flesta ryggsäckssystem som har sidofickor.

Själv får jag 3 dagar mat/kaffe/div och så tillsammas med Eta Express+230g eller 470g gas i ena sidofickan (Brittiska Plce) med losstagbara sådana
 
Tack för förslagen!

Har kollat på Primus eta solo och det verkar vara vad jag letar efter - verkar bättre t.o.m än jetboilmodellerna jag såg! Och mycket smidigare än ett avlångt!:D Har en haglöfs Victor med - tror jag! - 5 L sidofickor. Måtten är cirka 33 höjd, 15 bredd och 11 djup, om jag inte mätte helt åt skogen. Ska beställa hem ett kök inom någon vecka och se om det får plats. Måste det väl nästan göra. Om någon har förslag på andra kök av lite samma typ så hade det uppskattats med! Är alltid bra att ha lite att välja emellan.

Hälsnignar!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.