Avgifter i fjällen?

Det är många som uppenbarligen tycker att fjällen skall vara "gratis" att vandra i. Det är det inte, om nu någon trodde det:
- varje år rycker fjällräddningen ut för att hämta hem illa utrustade (mentalt, kunskaps- & utrustningsmässigt) vandrare. Kostnaden för detta hittar du på din skattsedel, liksom för den infrastruktur som möjliggör resandet till & från.
- spänger, broar, markeringar, raststugor, skyltar, hjälptelefoner etc kostar också.

Särskilt illa tycker jag det är, när folk med senaste, dyraste utrustningen gnäller: att investera i prylar säger man inget om, men att det skall kosta att gå i fjällen, ja då kommer brösttonerna fram. Sunkigt. Varför inte ta ut en avgift på varje Gore-Texplagg eller fjälltält? Här kunde t ex Fjällräven gå i täten och donera grundplåten till en högre utbildning/forskning om fjäll & turism. Det förslaget kan väl inte vara för tungt att konka på?

Att "gå" i fjällen är, i många fall, förenat med stora risker, i värsta fall med dödsfara. Ändå så vet vi av erfarenhet, att det varje år kommer ett antal oerfarna & illa utrustade människor hit. Varje år kommer det att dö folk häruppe. Om fjällen skall vara öppna för alla, bör det finnas en organisation som hjälper till att skapa vettiga förutsättningar för fjällvistelsen. Exempek på sådant finns i många länder, så det är bara att applicera här.

Låt mig konkretisera detta:
uppbyggda kring de stora infartslederna till fjällen kan det finnas "gater", där du går in och anmäler dig. Talar om vart du ska, hur många dagar du ska vara ute etc. Frågar om vattenstånd & flöden, eller får info om glaciärer eller toppar. Kanske kompletterar utrustningen, eller får den lagad. Du löser ett "naturpass" och får din skräppåse, som senare skall lämnas när du "checkar ut". Som utländsk besökare får du även se en film på ditt språk, där allemansrätten förklaras i ord och bild.
De olika biotoperna beskrivs, och du kan se bilder på flora och fauna. Detta är ett beprövat sätt att bibringa besökare kunskap och info, för naturen i fjällen är ömtålig.
Sedan kan jag tycka att STF:s fjällverksamhet borde omprövas, kraftfullt.
Ha en skön fjällsommar!
/Benny "Bergschrund" Borgh/

Sen kan vi har en polis vid varje brygga som tar ut en sjö/havsavgift för det finns folk som drunknar.

Elljusspåren skall vi sen bara inte tala om, ring en idrottsskadeklinik och fråga om det möjligen kommer in några skadade motionärer till dem.

mvh Christian, som inte fattar varför en aktivitet skall beläggas med avgifter men inte andra.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
Fasen, vi betalar ju var tredje bagis vi tjänar till staten....Något skall vi väl få för det.... Om vi skall behöva betala avgifter för varenda ****** sak vi gör så varför betala skatt !

Nä, flytta till USA om du vill betala avgifter !

/P.D

bennyborgh; sa:
Det är många som uppenbarligen tycker att fjällen skall vara "gratis" att vandra i. Det är det inte, om nu någon trodde det:
- varje år rycker fjällräddningen ut för att hämta hem illa utrustade (mentalt, kunskaps- & utrustningsmässigt) vandrare. Kostnaden för detta hittar du på din skattsedel, liksom för den infrastruktur som möjliggör resandet till & från.

Ja precis, jag har redan betalat via skattsedeln. Och din poäng var? Att vi ska betala för detta ännu en gång?

/Henrik

P.D; sa:
Fasen, vi betalar ju var tredje bagis vi tjänar till staten....Något skall vi väl få för det.... Om vi skall behöva betala avgifter för varenda ****** sak vi gör så varför betala skatt !

/P.D

Var tredje? Var bor du? Monaco? ;-) Själv får jag behålla ungefär 30%.

/Henrik

b1ff; sa:
P.D; sa:

/P.D

Var tredje? Var bor du? Monaco? ;-) Själv får jag behålla ungefär 30%.

/Henrik

Grattis Henke.....Då tjänar du nog mer än jag....

/P.D

Är det här seriöst menat????
Hur mycket kommer det inte att kosta att bygga upp denna jätteorganisation med gater/tullstationer på varenda väg som går in till fjällvärlden. Ska hela den 100 mil långa fjällkedjan stängslas in och all trafik kanaliseras till ett antal "tullstationer" där man vackert får visa upp vad man har med sig och var man tänkt att vandra. Efter avslutad tur får man tulla ut och visa att jag har inte slängt något skräp i naturen, titta allt skräp finns med i påsen, oj det saknas visst ett kolapapper, 250 kronor i böter... Snacka om kontrollsamhälle!

Varför betala dubbel avgift för vistelse i fjällen när vi redan betalar för ledsystem, fjällräddning och tillsyn via det svenska skattesystemet?

En stor del av tjusningen med att fjällvandra skulle gå förlorad om det infördes kontrollstationer och avgifter för vistelse i fjällen!

Jag vet !

Låt alla som vill vandra i fjällen få en plomberad stegmätare på benet, så får man betala per kilometer.... Låter väl bra !

/P.D

klingstrom; sa:
En stor del av tjusningen med att fjällvandra skulle gå förlorad om det infördes kontrollstationer och avgifter för vistelse i fjällen!

Men tänk vad arbetslösheten skulle gå ner! ;-)
Om man har behov (givetvis får detta utredas av försäkringskassan), kanske man kan få hjälp att bära av statliga sherpas...

Sen måste alla gå i standardhastighet så det inte sker några olyckor på lederna. De vältränade, och de med UL-packning som kan gå fortare, får naturligtvis betala extra för det.

/Henrik

b1ff; sa:
klingstrom; sa:

De vältränade, och de med UL-packning som kan gå fortare, får naturligtvis betala extra för det.

/Henrik

Låter helt rimligt, det där med UL-skatt.....Tycker att vi är på god väg att lösa Bennys problem här....
/P.D

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips