Avbärarbälten till Haglöfs Alaska

Hej!

Jag söker lite modernare avbärarbälte till en Haglöfs Alaska.
Min sambo är lite smalare än mig och hon har svårt att hitta en bra inställning på originalbältet utan att det blir för hart spännt.

Har sett en bild på ett betydligt bekvämare bälte (ser i alla fall bekvämare ut) med en avlastningspunkt i svanken (starxt ovanför) men har, när jag sökt på nätbutikerna, inte hittat en enda butik (i Sverige) som marknadsför avbärarbälten.

Tips mottages tacksamt.

Mvh!
// Niklas
 
Hej!

Jag söker lite modernare avbärarbälte till en Haglöfs Alaska. ... Har sett en bild på ett betydligt bekvämare bälte (ser i alla fall bekvämare ut) med en avlastningspunkt i svanken (starxt ovanför) men har, när jag sökt på nätbutikerna, inte hittat en enda butik (i Sverige) som marknadsför avbärarbälten. // Niklas
Är det den typ som syns på min blå som jag modifierade ifjol? Min Haglöfs Svalbard alltså. Det avbärarbältet (kallat Hipbelt special av Haglöfs) var deras sista lösning till Grönlandsramen... Satt på de sista Alaskorna, från strax före millennieskiftet och framåt tror jag. Fanns att köpa som lös reservdel från Haglöfs fram till ifjol vår när lagret var oåterkalleligen slut. Vill minnas att dom ville ha många hundra för bältet och tillsammans med bärselen (kallat Y-flex) kostade det totalt drygt 1200 kronor.

Du får nog köpa en begagnad säck från de sista generationerna för att få tag i en Special, eller en Y-flex för den delen, numera.
/Odd
 
Är det den typ som syns på min blå som jag modifierade ifjol? Min Haglöfs Svalbard alltså. Det avbärarbältet (kallat Hipbelt special av Haglöfs) var deras sista lösning till Grönlandsramen... Satt på de sista Alaskorna, från strax före millennieskiftet och framåt tror jag. Fanns att köpa som lös reservdel från Haglöfs fram till ifjol vår när lagret var oåterkalleligen slut. Vill minnas att dom ville ha många hundra för bältet och tillsammans med bärselen (kallat Y-flex) kostade det totalt drygt 1200 kronor.

Du får nog köpa en begagnad säck från de sista generationerna för att få tag i en Special, eller en Y-flex för den delen, numera.
/Odd

Hej Odd!

Exakt det jag var/är ute efter.
Har sökt lite på Blocket mfl. ställen men så här i vandringstider är utbudet av Alaskor något svalt. Jag antar att jag får vara uthållig så dyker det snart nog upp en, förhoppningsvis.

Tack för snabbt och utförligt svar.

Mvh!
// Niklas
 
Hej!

Jag söker lite modernare avbärarbälte till en Haglöfs Alaska.
Min sambo är lite smalare än mig och hon har svårt att hitta en bra inställning på originalbältet utan att det blir för hart spännt.

Har sett en bild på ett betydligt bekvämare bälte (ser i alla fall bekvämare ut) med en avlastningspunkt i svanken (starxt ovanför) men har, när jag sökt på nätbutikerna, inte hittat en enda butik (i Sverige) som marknadsför avbärarbälten.

Tips mottages tacksamt.

Mvh!
// Niklas

Är inte poängen med avbärarbälte att man ska bära med höfterna. Att lägga belastning i svanken låter som en bra start på ont i ryggen och det är väl inte det som önskas.
Du skriver om för hårt spänt orginalbälte - jag förstår om avbärarbältet är FÖR LÅNGT en att det ska sitta för hårt spänt förstår jag inte. är det för långt du egentligen menar - dvs att det blir överlappande om det ska sitta tillräckligt fast för att avlasta?

/Patrik, som har både en Alaska och en barnbärstol från Haglöfs
 
Är inte poängen med avbärarbälte att man ska bära med höfterna. Att lägga belastning i svanken låter som en bra start på ont i ryggen och det är väl inte det som önskas.
Du skriver om för hårt spänt orginalbälte - jag förstår om avbärarbältet är FÖR LÅNGT en att det ska sitta för hårt spänt förstår jag inte. är det för långt du egentligen menar - dvs att det blir överlappande om det ska sitta tillräckligt fast för att avlasta?

/Patrik, som har både en Alaska och en barnbärstol från Haglöfs

Vore det inte bra om man kunde fördela all last over så stor del av höften som möjligt? Originalbältet till Alaska är, med dagens mått mätt, ganska smalt/tunnt och upplevs av min sambo som att det sitter för hårt. Spänner vi det lösare runt hennes höfter glider säcken och det är ju heller inte bra då all vikt till slut hamnar på axlarna.

Den "kudde"/vaddering jag nämner I inlägget är endast ett stöd ej tänkt att bära last. Se på bilderna som första svaret i tråden länkades till.

Min sambo provade igår flera nyare säckar i butik och fastnade för hur dessa avbärarbälten och bärsystem satt. Så det lutar åt att vi får börja köpa hem och testa olika modeler tills hon hittar den som passar henne bäst. Själv nöjer jag med min Alaska från tidigt 80-tal.

// Niklas
 
Vore det inte bra om man kunde fördela all last over så stor del av höften som möjligt? Originalbältet till Alaska är, med dagens mått mätt, ganska smalt/tunnt och upplevs av min sambo som att det sitter för hårt. Spänner vi det lösare runt hennes höfter glider säcken och det är ju heller inte bra då all vikt till slut hamnar på axlarna.

Den "kudde"/vaddering jag nämner I inlägget är endast ett stöd ej tänkt att bära last. Se på bilderna som första svaret i tråden länkades till.

Min sambo provade igår flera nyare säckar i butik och fastnade för hur dessa avbärarbälten och bärsystem satt. Så det lutar åt att vi får börja köpa hem och testa olika modeler tills hon hittar den som passar henne bäst. Själv nöjer jag med min Alaska från tidigt 80-tal.

// Niklas

Vi kanske ser olika på vad som är höft resp svank men jag vill ha avbärarbältet som verkligen avlastar tyngd från axelremmarna - det vill jag ska sitta över bäckenbenet och bältet känns mest på framsidan. På baksidan har min haglöfs laska spända tygnät som håller ut säck och ram från ryggen för bättre ventilation och de gillar jag också då jag annars lätt blir varm på ryggen under säcken. Har sett att mjuksäckar ibland har en kudde här istället som jag antar har samma funktion (på eller strax ovan avbärarbältet) - har nog det på någon av min mindre säckar. Är det en sådan din sambo vill ha kanske?
Men att det sitter hårt - jag hävdar fortfarande att man måste dra åt avbärarbältet ganska rejält för att det verkligen ska avlasta vikten från axelremmarna - annars blir det ju bara en styrrem som hindrar ryggan från att svänga i sidled nertill. Min Alaska från 1985 har ett avbärarbälte som är 10-15 cm brett men inte så särskilt stoppat - men ändå mer än bara en spännrem, gissar att stoppningen kan jämföras med 15mm liggunderlag, dvs betydligt mindre än vad som är brukligt på en mjuksäck idag.

När jag tar på ryggan, spänner jag först avbärarbältet och sedan axelremmarna - inte tvärt om. Då bär jag rejält med avbärarbältet.

Vet inte om det är några anatomiska skillander på män och kvinnor som kan spela in här också. Axelremmar kan ju upplevas olika av män och kvinnor pga överkroppens anatomi framtill.

/Patrik, lycka till med utprovandet
 
Vi kanske ser olika på vad som är höft resp svank men jag vill ha avbärarbältet som verkligen avlastar tyngd från axelremmarna - det vill jag ska sitta över bäckenbenet och bältet känns mest på framsidan. På baksidan har min haglöfs laska spända tygnät som håller ut säck och ram från ryggen för bättre ventilation och de gillar jag också då jag annars lätt blir varm på ryggen under säcken. Har sett att mjuksäckar ibland har en kudde här istället som jag antar har samma funktion (på eller strax ovan avbärarbältet) - har nog det på någon av min mindre säckar. Är det en sådan din sambo vill ha kanske?
Men att det sitter hårt - jag hävdar fortfarande att man måste dra åt avbärarbältet ganska rejält för att det verkligen ska avlasta vikten från axelremmarna - annars blir det ju bara en styrrem som hindrar ryggan från att svänga i sidled nertill. Min Alaska från 1985 har ett avbärarbälte som är 10-15 cm brett men inte så särskilt stoppat - men ändå mer än bara en spännrem, gissar att stoppningen kan jämföras med 15mm liggunderlag, dvs betydligt mindre än vad som är brukligt på en mjuksäck idag.

När jag tar på ryggan, spänner jag först avbärarbältet och sedan axelremmarna - inte tvärt om. Då bär jag rejält med avbärarbältet.

Vet inte om det är några anatomiska skillander på män och kvinnor som kan spela in här också. Axelremmar kan ju upplevas olika av män och kvinnor pga överkroppens anatomi framtill.

/Patrik, lycka till med utprovandet

Då har du & jag SAMT min sambo samma avbärarbälte. Det funkar för mig. Och även jag föredrar nät då jag svettas väldigt mycket och lätt.

Det är I grund och botten inte stödkudden min sambo är på jakt efter utan ett mer polstrat och bredare höftbälte och det jag hade sett bild på här på utsidan var just ett med "stödkudde" varför jag refererade till det.

Och både jag och min sambo justerar höftbältet först när vi tar på oss säckarna innan axelremmarna justeras.

Mvh!
// Niklas
 
Jag har en "modern" Alaska med nyaste höftbältet. Just bältet får ligga i arkivet ifall någon av herrarna i familjen behöver det. På mig satt det förfärligt illa! Har bytt till ett sådant som ni redan har. Min bedömning är att det där kraftiga bältet med "kudden" (som f ö väger typ 700 gr) bara passar för väldigt raka höfter, dvs mestadels på män.

(Jag fick förresten byta ut axelremmar och säck också... Blev bara ramen kvar...)
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
isbit Olika spännsystem på avbärarbälten, vad heter de? Transportera 6
jonteliner Sy kapell till pulka Transportera 8
jonw Posta/skicka vandringsväska (inkl utrustning) till Skottland? Transportera 7
Erikatt Sidficka till Haglöfs Victor?! Transportera 2
Johanute Säck till Fjällräven ramryggsäck Transportera 0
Scaramanga74 Regnskydd till äldre ramryggsäckar? Transportera 11
Scaramanga74 Extra väskor till höftbältet? Transportera 10
vandrafjäll Från Uppsala till Ritsem med Sj Transportera 7
Yezziqa Megastor säck till pytteliten tjej Transportera 14
rikard500 Damryggsäck till en kille? Transportera 7
Ratatoskr Rygga till "lätt" vandring i Alaska med kamerautrustning Transportera 10
maaacus Köpa topplock med midjebälte till Xenith 88 Transportera 3
avslutmedlemskap0904 Skaklar till pulka Transportera 9
Wolfred Uppgradera ryggsäck från Lundhags 75+10 till Osprey 105 Transportera 3
spillevink Stockholm till Kindla Transportera 2
Glännman Vilket flygbolag till Katmandu, Nepal? Transportera 2
niklaz Bra ryggsäck till tvååring? Transportera 19
DoktorGlas Underhålla kapell till Segabadenpulka Transportera 6
behedwin Tips på smart ryggsäck, till resa + vardagen. Transportera 13
Polar300 Haglöfs: Barnstolens bärsystem till ryggsäckarna? Transportera 8
Vindskydd Stor ryggsäck till liten person Transportera 19
såg Vattentät eller en Compressionpåse till mitt nya HB Unna Transportera 1
moue Ryggsäck 55-65l. Lagomt lätt till vinter och sommarturer. Transportera 16
Johan.H Packpåse till Haglöfs Skarja? Transportera 13
Newlin Till Nordkap Transportera 6
uncle botak Alternativ till Osprey Xentih 75 Transportera 10
B.M.F Kompressionsremmar till Klättermusen Gungner?? Transportera 1
FarmerJoe Extern stretch ficka till ryggsäck Transportera 2
¤hej¤ Bra ryggsäck 35-40L till dam Transportera 11
MarkusF Ram till Haglöfs Transportera 5
jonkandonkan Extra fickor till ryggsäck Transportera 2
Celladonna Flightbag till haglöfs Alaska ? Transportera 0
Gun-valld Haglöfd Rand 28 till helgturer/kort fjälltur? Transportera 0
asfaltsbarn Ryggsäck till ovan tjej Transportera 2
John Stark FJ Raven Gyro - Hur få till själva gyroeffekten Transportera 7
Ayrin Alternativ till LK 70 Transportera 15
d95nis Takbox till Fjellpulken Transportera 3
Wibrån Var kan man köpa lösa spännen till ryggan Transportera 9
mheland Bergans Trollhetta ryggsäck till halva pris Transportera 0
storfamiljen Reservdelar till ryggsäck? Transportera 15
schiz Vad används remmarna till? Transportera 10
rimn Flyga till USA med cykel Transportera 0
Picea Lapplandspilen från Stockholm till Hemavan Transportera 1
H.Ivarsson Alternativ till liten ryggsäck ? Transportera 19
maria s. Storlek på ryggsäck till kort tjej Transportera 1
JGK 60L ryggsäck till lång och gänglig Transportera 4
Jwiklund Höftbälte till Ratatosk 30L Transportera 5
markanthus Vattenflaskfästen till ryggsäckar Transportera 12
quid 40l säck till 180 cm bärare? Transportera 7
T.S Ryggsäck till fågeljakten Transportera 4

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...