Åttan med "yosemite" avslut

@ Adam. Testade den också men glömde att ta med i filmen (miss). Höll 700+ kg. Lägger upp film snart.

Har ej testat alpine butterfly men kan testa i veckan.

Några fler önskemål på tester?
 
Månadens produkt: Ergo Grip Enduro från Hestra
Rätt handskar kan göra stor skillnad under cyklingen. Ta chansen att tävla om lätta och bekväma Ergo Grip Enduro D3O från Hestra.
I vilken situation skulle det kunna hända att det blir tvärbelastat vid inknytning i selen?
Kan detta också förhindras om man drar åt knuten ordentligt innan samt att man har mindre ögla?
 
Det är väl inget som direkt råkar hända, utan det händer om man väljer att klippa in sig, kamrater eller liknande i öglan, på ett stand. Skälet till det skulle väl vara om den ordinarie loopen blir för full med karbiner eller lärkfötter. Då finns det ju förstås andra lösningar också.

Jag har t ex ofta en Metolius PAS som jag sitter fast i, och då finns ju möjligheten att hänga ytterligare grejer i den. Är det ett stand så är det väl bara så att man får tänka lite på i vilken ordning man ska ha loss allting också, så att man inte virkar in sig i kamrater och stand, och om man sedan är den som ska vidare så måst ju troligen allt utom man själv klippas i andra öglor ändå.
 
ok tack då vet jag :)


Det är väl inget som direkt råkar hända, utan det händer om man väljer att klippa in sig, kamrater eller liknande i öglan, på ett stand. Skälet till det skulle väl vara om den ordinarie loopen blir för full med karbiner eller lärkfötter. Då finns det ju förstås andra lösningar också.

Jag har t ex ofta en Metolius PAS som jag sitter fast i, och då finns ju möjligheten att hänga ytterligare grejer i den. Är det ett stand så är det väl bara så att man får tänka lite på i vilken ordning man ska ha loss allting också, så att man inte virkar in sig i kamrater och stand, och om man sedan är den som ska vidare så måst ju troligen allt utom man själv klippas i andra öglor ändå.
 

Aktuellt

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”

Kämpargård: ”Södra Småland är fantastiskt att vandra i”
I nya boken Vandra i södra Småland guidar Niklas Kämpargård till 48 turer genom skogar, sjölandskap, myrar och kulturbygder.

Upprop för friluftslivet inför valet

Upprop för friluftslivet inför valet
Tycker du att friluftsliv, natur och allemansrätt är viktiga frågor inom politiken? Skriv under Svenskt Friluftslivs upprop!

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”

”Hur öppnar vi upp naturen för fler – och varför?”
Utsidans redaktör Gabriel Arthur besöker Sveriges största friluftsfestival – och får med sig viktiga insikter hem.

Paddling i Muminfamiljens farvatten

Paddling i Muminfamiljens farvatten
Pellinge övärld och ön Klovharun inspirerade Tove Jansson. Förra sommaren paddlade Henrik Witt äntligen dit i kajak.
Skälet till det skulle väl vara om den ordinarie loopen blir för full med karbiner eller lärkfötter.
Det är väl också, eller snarare, att man vill undvika ett obekvämt tvärdrag i selen om andremannen faller eller hänger. Om man klipper in i repöglan går det mesta av kraften direkt till ankaret/-punkterna, och man slipper att selen slits åt två olika håll.

Jag brukar dock väldigt sällen enbart klippa in något i endast repöglan. Men ofta klipper jag in i både den och säkringsloopen.
 

Bilagor

  • equal_2.gif
    equal_2.gif
    9.3 KB · Visningar: 499
Lite OT kanske, men jag är nyfiken på hur stark (svag) denna typ av ankare egentligen är.

Med tanke på att kilarna hänger/ligger löst så skulle jag avråda från att använda den typen av ankare.

Skämt åsido, det finns tonvis av tester på det.
http://www.blackdiamondequipment.co...strength-in-3-different-anchor-configurations
http://adriannelhams.blogspot.se/2010/11/sling-strengths.html
http://dmmclimbing.com/knowledge/how-to-break-nylon-dyneema-slings/
 
Lite OT kanske, men jag är nyfiken på hur stark (svag) denna typ av ankare egentligen är.

Min gissning: 22/2*(1-.4)=6.6 kN om den inte belastas absolut perfekt i den rikning som det är jämviktad i. Något starkare om den belastas absolut rakt. Skall vi runda upp det till 7 kN? Som en wallnut #1 ungefär.
 
Det intressanta med denna variant på tvåpunktsankare är inte den teoretiska beräkningen, utan hur knoparna beter sig under belastning, om slingorna är gjorda av hala material. Det tror jag skulle vara värt att testa. Det finns andra variationer på samma tema som bör testas, tex hur en slinga som kortats av med en överhandsknop beter sig, återigen syftar jag på hala dyneemaslingor.

John
 

Lästips

Upptäck

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.