Åttan med "yosemite" avslut

.. Kan ju tillägga att jag åtminståne inte kommer säkra försteman med bromsen i reploopen, för då finns det uppenbar risk för rak tvärbelastning vid fall. Däremot kan det tänkas att jag väljer det för att säkra upp andreman via loopen.

...Då kvarstår bara att ge katten i att samla olika säkringspunkter i reploopen, men det är inte så svårlöst.

Det finns massor av lösningar. Gäller bara att ha dom tillgängligt i den centrala verktygslådan. ;-)

Vi kanske ska starta en tråd framöver med bilder på våra standbyggen till sommaren, och blottlägga oss för kritik o feedback? Lite utelämnande och skrämmande, men kanske utvecklande? Vi får se..
 
Jag gick till bokhyllan - bara för att påminas om att jag för ett par veckor sedan lånade ut ett par böcker inkl St K-k-boken, till en som ska börja klättra med sina söner.

Om det är trångt i loopen (vilket det inte så ofta blir?), så är det ju bättre att göra t ex en dubbelåtta i repet, nära inknytningen, för att få ännu en säker förankringspunkt. (I någon mån beror ju detta på situationen, men i första hand tänker jag mig att repet i det läget inte kan komma att belastas på annat sätt. Risken att knuten ska gå upp finns i alla fall inte.
 
Detta är ju uppenbarligen bra att känna till, men jag har aldrig någonsin stött på behovet av att klippa in något direkt i repöglan. Varför skulle man vilja göra det?
 
Detta är ju uppenbarligen bra att känna till, men jag har aldrig någonsin stött på behovet av att klippa in något direkt i repöglan. Varför skulle man vilja göra det?

Jag kommer definitivt inte argumentera för det. Så är jag glasklar på den punkten.

När jag gjort det har varit vid standbygge med repet och då för att få repbromsen direkt i ankaret istället för att ankare och repbroms tvistar runt med mig med tvärdrag vid andremansfall. Har helt enkelt klättrat med folk som gjort så och tagit efter, har som sagt för mig att det dessutom finns beskrivet i Stora klippklätterboken (måste finnas nån annan som kan kolla..?).

Om den samlade uppfattningen är att det är dumt så tar jag definitvt till mig det och tackar för synpunkterna.
 
Hoppsan... upptäckte precis att jag länkade till helt fel tråd i mitt startinlägg, det var denna tråden som åttan med Yosemite-avslut diskuterades:
http://www.utsidan.se/forum/showthread.php?t=55823&page=3

Inlägg 25-31
Av ett par av inläggen kan man iallfall gissa sig till att jag inte är ensam om att använda (eller kanske: ha använt..?) repöglan som belayloop (nå, det vet jag iofs redan, men ändå).
 
Har boken framför mig. På sid 95 (standplats) finns en exempelbild på standplats med klättrare. På den bilden sitter bromsen i loopen och två ankarinfästningar i repöglan. Sett till hur det ser ut så skulle det kunna leda till tvärdrag. Dock inte av broms och ankare utan av ankare och dragriktning i selen.

De gånger jag använt repöglan så har det blivit tillsammans med loopen. Kan inte minnas att repet använts ensam.
 
Detta är ju uppenbarligen bra att känna till, men jag har aldrig någonsin stött på behovet av att klippa in något direkt i repöglan. Varför skulle man vilja göra det?

En kompis som blev räddad av en helikopter nämnde att de klippte en karbin till repöglan istället för till säkringsloopen innan de flög iväg med honom hängandes under helikoptern. Verkar vara standard av någon anledning, i a f i Kanada. Förhoppningsvis kollar de inknytningen först :)
 
Tack för infon, och den tydliga filmen!

Dum fråga kanske, men finns det någon stor fördel med det avslut som diskuteras? Är åttan lättare att knyta upp så? Jag har aldrig knutit så och aldrig lärt ut det, men jag har visst missat nåt?

Däremot kopplar jag ofta saker i repöglan, framför allt då jag bygger stand av klätterrepet, så jag tycker frågeställningen är högst relevant!
 
Jag gör som på filmen med repänden, ganska ofta.
Dels är det lättare att knyta upp, dessutom är repstumpen mer ur vägen. Det sistnämnda gäller dock i huvudsak när man klättrar tvåa! ;.-)
Jag gör det i och för sig på gym också, där man ofta toppar, och alltid får knuten åtdragen - om inte vid fall så vid nedfirning.

Men jag brukar undvika att klippa nån i repöglan generellt, jag har inte riktigt behövt de tycker jag. Dessutom kan ju vanliga åttan också vrängas, vilket åtminstone är en nackdel om man har en repände som är lite kort (vilket man förstås inte SKA ha).
 
Tack för infon, och den tydliga filmen!

Dum fråga kanske, men finns det någon stor fördel med det avslut som diskuteras? Är åttan lättare att knyta upp så? Jag har aldrig knutit så och aldrig lärt ut det, men jag har visst missat nåt?

Däremot kopplar jag ofta saker i repöglan, framför allt då jag bygger stand av klätterrepet, så jag tycker frågeställningen är högst relevant!

Varsegod!

Jag citerar Klätterförbundets teknikdokumentet för inknytning:
"För att underlätta uppknytande av en hårt åtdragen åttaknut kan man trä tillbaka repänden genom
knuten så att den pekar inåt i knuten. OBS att den inte får träs tillbaka samma väg som när knuten slogs"

Därtill får man repstumpen ur vägen vid klipp mm. Personligen tycker jag inte fördelen är särskilt stor. Sedan jag fattade hur klen den blir vid tvärbelastning väljer jag bort den helt och hållet.

Vad jag inte känner mig så säker på är hur svag en helt vanlig åttaknut blir av tvärbelastning.

Med handkraft klarar jag inte att få en vanlig åtta att invertera utan att bända över knuten med fingrarna. Inte som med Yosemite-avslutet. Vad krafterna från ett kraftigt ryck med kroppsvikt bakom gör med vanliga åttan vet jag inte. Det som händer ur säkerhetssynpunkt om den inverterar är alltså att knuten vandrat. Repänden skulle ju kunna åka igenom knuten delvis då och därmed förlora styrka. Däremot knyter den inte upp sig som Yosemiteavslutet gör.
 
Refererar till mitt inlägg #10, där jag faktiskt fick motsatt resultat mer eller mindre när jag gjorde liknande försök.

Jag filmade inte, men det gör ju knappast resultatet mer eller mindre värt, men jag noterar att det alltså kan bli rätt olika utfall, vid enstaka försök. Som sagt kan det också bero på om man har ett rep med mer eller mindre friktion.
Det faktum att knuten inte knöt upp sig vid mina försök är dock inte mycket värt eftersom det uppenbarligen ändå kunde hända. Analogt, bara för att vare sig mina försök eller Sladdis försök råkade innebära att åttan knöt upp sig, så vet vi ju faktiskt inte att detta ändå inte kan hända vid andra tillfällen...

Min slutsats är nog att fortsätta som tidigare, dvs jag trär tillbaka änden ibland, men jag undviker alltid att rigga så att jag kan komma att tvärbelasta öglan med åttaknut, oavsett finishen.
Att undvika finishen men att tvärbelasta normala åttor verkar ju som ett mindre säkert beteende. Om jag mot all förmoda skulle ha fullt i loopen nån gång, och har en vanlig slinga över skulle jag ju hellre lägga slingan parallellt med loop och inknytning för att ha ytterligare ögla att sätta fast mig eller annat i.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.