Att undvika överträning?

Hej!

Jag har ett problem och det är att jag snabbt vill komma igång igen efter en löparknä operation. Kommer nog få köra hårt igen efter nyår och jag är riktigt
sugen. Hur ska jag göra för att träna så mycket som
möjligt men undvika att bli övertränad? Mina sporter är cykla (mb/racer), löpa, paddla kajak, längdskidor , simma och gå. Är det någon vänlig själ som kan ge tips på hur hårt jag kan köra utan att det blir för mycket? Vill köra hårt och snabbt bli bra tränad!

Har gjort en svensk klassiker i år och är i hyfsad kondition men sedan 2 veckor har det varit lugnt och kommer så vara som sagt till årsskiftet...

Tack på förhand!


MVH

Marcus
 
Klockan är morgon så det enkla rådet blir att tillåta sig själv att ta ett lungt pass då och då. Samt glöm ej att vila. Kanske inte var svaret du ville ha?! Det finns en rad böcker om löpträning med scheman och allt.
 
kost, sömn, träning och vila i rätt balans och mängd.. hur den balansen är för dig e omöjligt att svara på men var noga med att lyssna på kroppen och varningssignalerna.. mina symprom på överträning är samma som vid en regäl förkylning, en ökad kroppstemperatur, stelhet i lederna svårt att få kroppen att svara..
 
Beror på hur träningsvan du är?

Tjena!

Är du van att träna över 400h per år kan du givetvis köra på ordentligt även efter en operation. Gjorde själv en operation i knät (löparknä) där de tog bort slemsäcken och förlängde senan. Efter 10 dagar var jag ute och stakade på rullskidor och efter 20 dagar så var jag uppe på 10-14h i veckan igen. Inga problem, kände mig ännu piggare än tidigare.

Mvh L-O
 
Precis.. Skulle man sen vara en person som tränar mycket så är det ännu lättare, men det är många faktorer som spelar in.. var försiktig och lyssna på kroppen, börja lungt som ovanstående säger med en 10-14timmar i veckan, håller du så kan du dra på seriöst efter ett tag!!
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.