Att fotografera fåglar från kajak/kanot!? TIPS tack!

Pouch

Jag har fotat lite från kajak och det är jättekul. Det roligaste var när jag paddlade in i en lien å och bara satt helt still i 20 minuter, det kom fåglar och sländor i massor. Som sagt, roder är bra om man ska fota. Ett snabbfäste för paddeln är också bra att ha. Jag använde en ganska instabil havskajak, något stadigare hade varit bättre.

Kolla in fiskekajaker dom är extra stadiga, men kanske lite långsamma. www.Kajaktiv.se säljer såna, kolla under "långfärd". Kajaktiv har även andra feta kajaker.

cr320fish.jpg

Eller en Faltbot, Klepper t.ex, dom är feta (65 cm) och stabila men ändå hyffsat snabba. Pouch är öststats-varianten av klepper, minst lika bra kvalitet. Tar ca 15 minuter att montera och går lätt att vinterförvara.

full-speed02.jpg

Ahah ok bra tips allihop!
Jag har läst lite andra trådar här på forumet! kajak med pontoner verkar riktigt bra! verkar näst intill idiotsäkert!
Jag ska hyra kajak och kanadensare så fort våren kommer på allvar!
Tack för alla tips!

/Mvh
Magnus

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
sit on top kajak

Jag har en sit on top kajak som jag använder både för fiske och foto och den är tillräckligt stabil. Fotograferar fåglar, bäver och andra däggdjur och djuren skyggar inte för en kajak utan det går att komma riktigt nära. Jag har tidigare använt en kanadensare, men de är betydligt tyngre att paddla och bära på land. Kolla efter sit on top istället och se till att du får provpaddla dom innan du köper eller hyra en.

Fast en SOT betyder ju att du är exponerad för vattnet på ett helt annat sätt, det blir till att antingen paddla i våtdräkt eller vadare + regnjacka om det är vågor eller fors. Vill du sitta torrt, kunna vara ute längre perioder med mer packning så är ju en canadensare helt klart att föredra. En modern solocanadensare väger dessutom inte mer än 15 kilo give or take... Mojon väger 24 kilo :)

Ja, må så vara, men är man i skyddade vatten så behövs inga regnkläder för att hålla sig torr, däremot använder jag gärna vadare ändå eftersom man då har möjligheten att om det är grunt bara lägga i benen och hindra avdrift.

Senast ändrad:
SOT verkar smidigt, men som sagt så har man inte mycket plats att lägga prylarna!
Kul att det verkar gå och komma djuren nära från vattnet! ska bli spännande i vår och testa!
Men jag ska helt klart prova dom olika modeller som finns att hyra! enda sättet att få veta är att testa själv!

Tack för tipsen!
Blir nog att tillverka pontoner hur som helst, vilken farkost det än blir! jag tänker inte riskera att kantra:)

/Mvh
Magnus

Ja, må så vara, men är man i skyddade vatten så behövs inga regnkläder för att hålla sig torr, däremot använder jag gärna vadare ändå eftersom man då har möjligheten att om det är grunt bara lägga i benen och hindra avdrift.

Jag tänker så här: Ska man köpa så är det lika bra att köpa nåt som fungerar även när det går vågor ;)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips