Att fotografera fåglar från kajak/kanot!? TIPS tack!

Hej!
Jag fotograferar mycket fåglar och andra djur! Jag såg denna video http://www.youtube.com/watch?v=XcFft9J_4k8 när Michael Mauro fotograferar från kajak! Jag blev riktigt sugen på att försöka detta, men jag har ingen stor erfarenhet av varken kajak eller kanot!

Jag har testat kajak ett par gånger, men detta är på tok för rankt! dock funderar jag på att använda en kanadensare för att glida runt i åar/sjöar och fotografera fåglar. Kanadensare verkar ju riktigt smidigt när man är själv och har fotoutrustningen som inte får gå förlorad:) Hur säkert är det med kanadensare? blir det mycket blött i själva kanadensaren medans man paddlar? har för mig att det brukar rinna vatten av paddeln och stänka en del!?

Vad är eran erfarenhet av att komma djuren nära när ni är ute och paddlar?
Jag testade en kajak i höstas och jag kunde komma så nära som 10m från en Storlom.

/Mvh
Magnus
 
inte blir det torrt...

Du får nog räkna med att det stänker en del vare sig du paddlar öppet (kanadensare) eller i brunn (kajak). Paddlar du kanadensare tar paddeln med sig lite vatten varje gång du byter från att paddla på höger till vänster sida. Paddlar du kajak så följer alltid lite vatten med bladen och ner på kapell/ner i brunnen även om du har droppringar. Då pratar vi fortfarande stilla vatten och nästan vindstilla... Börjar det blåsa och gå lite sjö kan det snabbt bli rejält blött.

Du behöver nog minst satsa på droppskyddad utrustning om du inte vill riskera att vattenskada dyr utrustning. Att kajaken sedan känns mer instabil beror dels på vana, dels på typ av kajak. En kajak är betydligt mer lättdriven och också mer sjövärdig om du också behöver passera lite störra öppna vatten.
 
Hej!
Jag fotograferar mycket fåglar och andra djur! Jag såg denna video http://www.youtube.com/watch?v=XcFft9J_4k8 när Michael Mauro fotograferar från kajak! Jag blev riktigt sugen på att försöka detta, men jag har ingen stor erfarenhet av varken kajak eller kanot!
Magnus

Kajak eller kanot är mycket en fråga om smak och om vilka vatten du har tänkt att paddla i. Kan inget om foto själv. Föreslår att du hyr kajak/kanot tills du vet vad som passar dina behov. Stativ verkar ju vara ett bra sätt att hålla kameran borta från de flesta stänk.

Michael Mauro må vara en duktig fotograf, men paddlen håller han upp och ner! :)
 
Utan att raljera alltförmycket kan man dock konstatera att det finns ranka och stadiga kajaker. De ranka brukar maknadsföras som "för den erfarne" "för dig som vill ha en kajak att växa i" "spännande" "sportig" Undvik dessa. Tyvär är det helt omöjligt att avgöra om kajaken är rank eller stadig bara genom att läsa om den eller se den på en bild. Man måste helt enkelt provpaddla.

Dom djur som man vill fota brukar sällan dyka upp mer eller mindre direkt efter man sjösatt kajaken. Man brukar oftast behöva paddla en stund för att komma djuren nära. Så undvik flytringar, badkajaker, baljer och liknade, Du behöver inte välja en racerkajak men iallafal en som går att paddla lite längre med.

Ett roder är väldigt bekvämt då kan du sluta paddla och fortfarande kunna styra kajaken vilket är väldigt praktiskt om du skall fotografera. Inom kajak komunen finns det en religös sekt som menar att roder är onda. Sekten påminner om typ Jehovas och Scientologerna.Undvik dessa

Canadensare är inte helt fel men det kräver nästan att man är två. Det kan vara lite otympligt att hantera en Canadensare själv. Men en Canadensare kan vara en stadig plattform för fotgrafering. Dock finns det även här lite ranka och stadiga modeller så en provpaddling kan vara bra även här.

Annars är det perfekt att fota djur/fåglar från kajak man kommer betydlgt närmare och på något vis verkar inte djuren bli lika skrämda när man kommer från vattnet.

Hans Friedel
 
Min egen

erfarenhet är att det fungerar utmärkt att fotografera fåglar från en långturskajak typ VKV Lisa med stor sittbrunn.

Jag brukar ha en rejäl fotoväska med systemkamera och 3-4 objektiv under knäna i sittbrunnen. När kameraväskan är stängd med ett löst sittande lock är det inga stänkproblem vid försiktiga paddeltag med dubbelpaddel. Har man ett kapell över så kan man paddla i rätt besvärlig sjö utan att riskera kamerautrustningen. Roder är mycket bra för att manövrera sig till bra fotovinkel.

Om man vill undvika att skrämma fåglar eller annat vilt så kan en minimal elektrisk motor typ utombordare vara ett alternativ för att komma riktigt nära. Paddelrörelserna kan av vissa djur uppfattas som skrämmande.

Jag ser inga direkta fördelar med en kanadensare annan än att den kan lastas med relativt sett mycket skrymmande prylar.

Thure
 
Tack för era svar! kul att ni tar er tid att hjälpa till!
Jag ska absolut hyra både kajak och kanadensare i vår och testa! Jag har testat 2 st VKV men dom var alldeles för ranka tyckte jag! jag förstår att kajak är bra mycket smidigare i vattnet! Men det lutar helt klart åt kanadensare just för stabiliteten!

Hur funkar det att paddla med sådana där hjälp pontoner på en kajak? jag har för mig att det finns till VKVn jag testade! ligger dom i vattnet hela tiden eller ligger dom 1-2 dec ovanför ytan? det skulle kanske vara ett bra alternativ! för det måste vara näst intill idiotsäkert för jag vill inte tappa i utrustningen!

Anders262: hehehe lite kul att han hade paddeln felvänd:) tror det var första gången han satt i en kajak faktiskt!

/mvh
Magnus
 
Paddelteknik canadensare

Om du vill lära dig lite om paddelteknik i canadensare så finns det en kurs på Sjöviks folkhögskola i maj. Om det inte är för långt att åka är du välkommen till Skara 4-5 april då jag har paddlarträff, där har jag med paddelteknik på programmet.
Svante
 
Inga problem att fotografera från kajak. Men visst kan det behövas lite balansträning. Börja med att fotografera över fören och träna på att fotografera mer och mer ut över sidorna.

Det värsta brukar vara att klara balansen när perspektivet skiftar hastigt, dvs när man tar ner kameran från ögat eller zoomar hastigt. Så länge perspektivet är det samma så fungerar balansen ofta utmärkt, även om det man ser är långt från det ögat är vant vid. Jag fotograferar ofta med 300mm tele från kajaken utan problem.
En annan sak som kan lura balanssinnet rejält är objektiv med bildstabilisering, ögat ser att allt är stilla, men balanssinnet upplever en rörelse. Men det är en utmärkt funktion för att få skarpa bilder från en rörlig plattform som kajaken.

Angående rädslan för kamerors fuktkänslighet så anser jag att den är kraftigt överdriven. Min systemkamera har tillbringat många turer i slagvattnet i kajakens sittbrunn, tappats i klippor, glidit över isar och legat i snö. Ändå fungerar den bra.

http://www.utsidan.se/albums/viewpic.htm?ID=11950&set=lp
 
Inom kajak komunen finns det en religös sekt som menar att roder är onda. Sekten påminner om typ Jehovas och Scientologerna.Undvik dessa.
Vi tackar Hans för en briljant och värdeskapande kommentar. ;) Ibland undrar jag faktiskt var du hittar allt sunt förnuft, all rim o reson...

(Inte för att vi behöver en skedda/roder-debatt nu. Jag skiter i vilket, har båda, av olika skäl. Finns alltså i minst två sekter. ;) Dock, betänk att du behöver skrovfart för att rodret skall verka.)

Hur funkar det att paddla med sådana där hjälp pontoner på en kajak? jag har för mig att det finns till VKVn jag testade! ligger dom i vattnet hela tiden eller ligger dom 1-2 dec ovanför ytan?
Jag vet en glad kamrat, med stort fotointresse som nyttjar vkv och pontoner. Exakta detaljer om när stödet "verkar" vet jag inte... Men minns (vagt!) att det finns två lägen, ett lågt stabilare och ett högre med mindre friktion. Kan minnas fel. Kolla in VKV's hemsida. Och, du kan nog smälla på pontoner på andra kajaker, på något vis...
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Wibrån Med kajak från Amungen ner till Dalälven och havet. Paddling allmänt 2
Snödrivan Padda som gps och karta på kajak Paddling allmänt 3
Vindrot Första distanspaddlingen! Larv - Lidköping Paddling allmänt 4
erikmanhold 450KM, vad för typ av kajak? Paddling allmänt 12
Snödrivan Packluckor Vally kajak Paddling allmänt 0
Snödrivan Toppcoat på kajak Paddling allmänt 2
LoveLins Trapper Salmon K2 Combi reparation Paddling allmänt 6
tango Bra röd lampa för biltransport av utskjutande kajak i mörker Paddling allmänt 35
Perambulate Hjälp om vad detta är för Kajak? Mysteriet med den förlorade modellen. Paddling allmänt 4
MrNiklas Tips på kajak till kort person Paddling allmänt 8
kursiv Söker boken "Paddla kajak i bohuslän" Paddling allmänt 7
stefan.svard Daglåda kajak Paddling allmänt 8
Rune E Stulen kajak Paddling allmänt 11
stefan.svard Kajak i Karskrona skärgård med start i Verkö Paddling allmänt 5
mojson Kajak och Sup Lofoten Paddling allmänt 3
WästyKajaky Expedition/ Långfärdspaddling Norge-Sverige.... Paddling allmänt 2
sten-o efterlysning stulen kajak Paddling allmänt 0
Tibbelit Köpa paddel till kajak - Seahawk? Paddling allmänt 5
EmmaBylin Behöver råd ang kajak Paddling allmänt 3
Attila1 Vilken typ av kajak bör jag välja? Paddling allmänt 2
Estland Hjälp en nybörjare! Paddling allmänt 18
tapinim köpråd till min första kajak Paddling allmänt 8
anglah Hyra kajak som överviktig? Paddling allmänt 27
patoll Vad är detta för kajak? Paddling allmänt 10
randomnilla Kajak som nybörjare i Bohuslän Paddling allmänt 4
Tomas_H Iläggningsplats för kajak och parkering Stockholm skärgård Paddling allmänt 4
Camomilchen Flytta K2 kajak och upphängning Paddling allmänt 12
memyc Seabird, Seahawk, Seayak eller något annat? Paddling allmänt 4
Crimper Skydd för kajak vid förvaring Paddling allmänt 12
Granstubben Vikbar kajak från Outl1 Paddling allmänt 0
malaurin Vad är det här för kanot/kajak? Paddling allmänt 1
MieEss Är större eller mindre kajak att föredra? Paddling allmänt 44
catnil Kajak med både skädda o roder Paddling allmänt 9
orjanraberg Kajak på bilar med rails med endast två fötter? Paddling allmänt 16
Moga Lägga i kajak från is? Paddling allmänt 17
Sewen Köpa kajak med skädda Paddling allmänt 15
MrBjorn Transportera kajak Paddling allmänt 12
Moga Kikare från kajak? Paddling allmänt 15
Skogsäventyret Hjälp ställa in pedaler, Seabird kajak Paddling allmänt 4
tango Förvara kajak med packluckor stängda eller öppna? Paddling allmänt 10
Rinte Vatten vid långpaddling Paddling allmänt 14
jonas_skoglund Värdeing av kajak Paddling allmänt 0
marale_kth.se Köpes dubbel kajak Paddling allmänt 0
smejen87 Hjälp med kajak Paddling allmänt 12
Hannafors Var köpa fyrkantigt lock till kajak? Paddling allmänt 3
dmitrij 2-manns uppblåsbar kajak Paddling allmänt 11
KaptenKrok Vad heter eran kajak/båt? Historie bakom namnet? Paddling allmänt 17
Kal-P-Dal Lättrollad eller svårrollad kajak... Paddling allmänt 15
winston Köpa kajak Paddling allmänt 17
krilars Att åka bekvämt med kajak på taket Paddling allmänt 13

Liknande trådar


Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.