Att cykla på Island...

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Har bara bilat på Island och minns att jag inte avundades de som valt cykeln.
(Först kanske bör sägas att jag inte är långfärdscykeltypen som njuter varje meter av en semesterresa. Jag vill mer komma fram till speciella ställen och sedan lägga så mycket tid som möjligt där.)
Gillar man att cykla fram i ett mycket speciellt landskap med ganska lite biltrafik längs vägarna så har du det på plussidan. Man måste nog vara beredd på mer regn och vindar och att det är en bit mellan olika "sevärdheter". Det jag minns är cyklister som satt böjda bakom styrena i motvind och någon plötslig regnskur. Om du är en inbiten långfärdscyklist så är detta troligen inget problem och du har en fantastisk upplevelse framför dig.

/Anna

Japp, motvinden var stundtals jobbig och även trafiken på ringvägen. Det absolut bästa var att cykla steniga småvägar inåt landet. Men smaken är som baken, jag mötte cyklister som var helt nöjda med ringvägen.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips