Att byta gaffel på MTB

Jag har en MTB CyclePro och funderar på att byta framgaffeln (som idag är odämpad) till en dämpad av märket rock shox. Är det en standarddimension så att alla varianter av gafflar passar i alla ramar? eller är det bara vissa som passar?

Fungerar

Jag har en rock shox dämpare på min CyclePro FR och det fungerar bra, men hör med din handlare först.

Lästips

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
pezeta; sa:
Jag har en MTB CyclePro och funderar på att byta framgaffeln (som idag är odämpad) till en dämpad av märket rock shox. Är det en standarddimension så att alla varianter av gafflar passar i alla ramar? eller är det bara vissa som passar?

Om din cyclepro inte är väldigt gammal så är det standard storlek på styrlagret vilket är 1 1/8. Så alla modeller bör passa det är bara längden på styrröret som måste anpassas till just din cykel, detta kan dock din cykelhandlare hjälpa dig med.

Ps: För fler svar bör du nog ställa sånna här frågor i MTB forumet istället :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips