Att bosätta sig i hotaheiti

Jag har fått ett jobberbjudande jag inte kan tacka nej till. Jobbet kräver mer eller mindre att jag blir kvar där i ett flertal år. Jobbet i sig är ett drömjobb för mig. Den största skillnaden för min del är att jag kommer behöva flytta till hotaheiti (Google är din vän).

Hotaheiti i mitt fall är någonstans i centrala Lappland, i en mycket liten by. Jag är familjär till området och dess natur men har aldrig levt där 365 dagar om året. Dessutom kommer jag göra detta ensam. Jag är medveten om att jag förmodligen kommer träffa nya vänner osv osv osv men detta är inte intressant för mig just nu.

Vad är mitt syfte med detta inlägg måntro? Jo, jag behöver lite råd eller pepp av er trogna naturmänniskor. Ge mig vad som helst. Jag har en del planer själv men jag kan behöva stöd känner jag.

Hur hade erat liv utanför jobbet sett ut om ni var i min situation? Uteslut att jobbet tar en massa tid. Och såklart, tänk på det ur mitt geografiska perspektiv.
 
Aaaaah, härligt och spännande, jag tror ju egentligen att du redan har bestämt dig - rätt att köra på när tillfälle ges! Men kanske ha någon "nödutgång" uppsatt för sig själv, "om jag inte xxx efter yyy tid, så är det OK om jag zzz"? Så du ger de nya omständigheterna lite tid, om det skulle vara så att situationen av någon anledning inte blir som du tänkt och hoppats. Kan ju även vara pga omständigheter som du inte råder över, katastrofscenarion behöver man ju kanske inte sätta upp, men några vanliga för trivsel, hälsa, kontakt med familj/släkt/vänner som du flyttar längre ifrån, kanske?

Låter som en fantastisk möjlighet att prova nya saker under relativt kontrollerade former, typ sånt som är bas för många av oss, att du har jobb som är meningsfullt och tillräcklig lön/ekonomi att leva på.

Lever du ensam idag, eller är det en av de nya utmaningarna i vardagen? Kan ju vara ovant, skulle vara det för mig iaf.

Äsch, jag känner ju inte dig, ska inte skriva för mycket klyschiga saker, men bara att ditt inlägg redan andas pepp och inspiration - då är det nog rätt!
 
Hur hade erat liv utanför jobbet sett ut om ni var i min situation? Uteslut att jobbet tar en massa tid. Och såklart, tänk på det ur mitt geografiska perspektiv.
Beror ju såklart på exakt var du är och hur naturen runtom ser ut.

Jag hade nog kört all in på klyschorna och fiskat, jagat, gått på tur, kört skoter och byggt upp en nice verkstad att slöjda knivar och dylikt i. Sedan om det finns nån som helst chans randonneskidor och klättring. Isklättring om det finns möjlighet, även om det antagligen är rätt drygt att göra själv.

Antagligen försökt mig på något lagom stort byggprojekt också, typ renovera min plåtis eller bygga en bastu.

Sedan ska man inte glömma att med datorer och internet kan man ju programmera och syssla med tusen digitala hobbyprojekt också.
 
Har flyttat runt lite här och där. Jag brukar alltid fördjupa i traktens historia. Lokala bibliotek, loppisar och boklådor förutom google är bra ingångsvinklar.
 
Självklart ska du flytta till Lappland och få ett riktigt liv. Glöm bara inte att du samtidigt avsäger sig det mesta av den samhällsservice du kanske är van vid om du bor i en större ort.
 
Med ett centralt boende i Lappland skulle jag dra på turer till fjällen, kortare eller längre, så fort tillfälle ges. Jag skulle hålla koll på väderprognosen och ha fjällpackningen redo för att dra iväg med kort varsel. Kanske bara knata upp på en fjälltopp för att tälta en natt eller två eller gå en längre tur för att utforska avlägsna fjäll. Även den lokala naturen skulle jag vilja bekanta mig med, finns det kanske något naturreservat eller en gammelskog i närheten?

Jag skulle plocka mycket bär (och svamp) när det är säsong för det; blåbär, hjortron, lingon, kråkbär.... Kanske prova att göra kråkbärsvin. Vinterhalvåret skulle jag hålla koll på norrskensprognoser och kanske skaffa utrustning för att fotografera norrsken. Sedan skulle jag kolla upp om det finns någon bastu att utnyttja i trakten (by-gemensam bastu eller liknande) eller kanske bygga mig en egen. Vedeldad så klart och helst intill vatten där man kan doppa sig.

På våren skulle jag ta mig till någon av de större oreglerade älvarna för att se när isen går upp och när vårfloden är som störst.

Om det blir lättare att passera gränsen till Norge igen så skulle jag utforska den norska atlantkusten, Helgeland, Salten, Ofoten och Lofoten, m.m. Kanske kolla på späckhuggare i början på vintern.
 
Med ett intresse för friluftsliv så borde det gå rätt bra att bosätta sig mitt i Lappland ett tag. Personligen har jag väldigt enkelt att fylla min fritid när jag är där uppe med jakt, fiske, skidåkning (och om man törs säga det här -- skoterkörning).

Den period som kan bli lite jobbig är mitt i vintern (januari - februari). Då kan det vara så pass kallt och mörkt att det blir svårare att hitta på vettiga saker att göra. Hittar du bara något vettigt att sysselsätta dig med då så borde det gå bra.
 
Bara att köra på....annars kommer du ångra dig.

Jag själv flytta till en liteb by i finnmark med 250km till närmaste större by där de bor ca 2000pers.. De bästa jag gjort o borde ha gjort de för 20år sedan kön jag..


Bara o flytta 👍👍😁
 
Tusen Tack för alla svar! Fint med inspiration. Ja det lutar allt mer åt en flytt. Det jag kommer sakna mest är att ha vännerna och familjen "runt hörnet". Jag har dock alltid varit bekväm med att vara ensam trots att jag skulle vilja påstå att jag är en mycket social person som är mån om vänner och familj.

Om flytten blir av, kommer jag att jobba massor första tiden, typ 1:a och 2:a året. Som tur är har jag allt som jag älskar runt hörnet. Fiske, vandring, skog, skoter (får man inte skriva skoter här?? 😅😂) osv. Så små avstickare då och då kommer vara fullt möjligt såklart.

Det som kommer vara nytt för mig är att jag kommer göra fritidsgrejerna själv för det mesta. Men som någon vis människa skrev i ett inlägg i detta forum nyligen: "Konfrontera mig själv".

Så kortfattningsvis kan det här bli en tid i livet då jag konfronterar mig själv. Galet taggad!
 
Jag flyttade från Nacka till Jokkmokk för några år sedan. Uppvuxen i Boden, men har bott i både Skåne och Stockholm några år. Utifrån ett friluftsperspektiv har det väl inneburit att jag är ute på många fler kortare turer; jag behöver inte så lång planering utan kan sticka ut när jag känner för det. I slutet på oktober vankades det t ex kraftigt norrsken en helg, så jag packade, körde till Kvikkjokk och gick upp på Snjierak och fick en tältnatt och fantastisk norrskensshow. Friluftslivet är mer av ett vardagsliv och livsstil än tidigare.
Tobbe C nämnde Norge ovan och jag brukar (precovid i alla fall) göra någon tur då och då, oftast till Senja eller Kvalöya/Tromsö. Tromsö är en riktigt trevlig stad. Dock så tar det ju 6-7 timmar att köra dit, så det är inte så nära.
Värsta tiden för mig är oktober och november innan snön kommer på allvar. Just nu tycker jag det är galet fint. -30° och allt är inbäddat i den myckna snön som kommit på sistone.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.