Astma

Hejsan!

Jag har länge haft astma / Förkylnings astma som gör så att det blir jobbigt att sova t.ex i kallt tält eller när jag blir mycket ansträngd. Astmamedicin håller ju rätt länge, Bricanylen kan vara i flera månader för mig.

Men grejen är det att jag läste ett snabbt stycke ur en titel (som jag inte hittar nu) och det stod att " Denna växt kan bota astma och andra olika allergier)

Finns det en sådan växt i Sydsvenska skogar? Det är den frågan jag ställer er.

Jag har för övrigt inte besvär med min astma men jag vet att den finns och det skrämmer mig rätt mycket ifall jag skulle tappa den i naturen, skulle den ta slut eller gå sönder av kylan...

Jag har en helt tom Bricanyl som jag använder hemma och det funkar faktiskt. Hur vet jag inte men kan vara att när man andas in med inhalatorn så gör man det rätt hårt och med motstånd.

Jag skriver detta i Överlevnad då utan astma medicinen så är livet rätt svårt...

Kommer; När jag har råd att köpa power breather samt saltkristall inhalator som ska göra en 100% astmafri efter några veckor, ganska dyrt men ska nog funka... Starkare lungor = Mindre astma besvär = Sant och rekommenderas av läkaren ifall du ligger i klassen där du själv kan dämpa din Astma.

Jag är tacksam svar om det där med Växten


Mvh; Harbard vilden
 
Astmatiker.

Jag är själv astmatiker. Har ingen aning om vad det skulle vara för specifik växt som skulle vara botemedel mot astma. Det beror ju på vilken grad av astma man har. En vanlig förkylningsastma är i mina ögon ett lyxproblem, själv måste jag varje dag ta en hög dos av kortison annars kollapsar jag totalt i andningen vilket resulterar i ett akutbesök på sjukhuset. Vi som har detta problem får ju se till att vi har medicin med oss när vi friluftar och se till att vi absolut inte blir av med den i en akutsituation, medicinen är våran överlevnadskniv så att säga. Det är bara att inse och göra vad man kan.
 
Senast ändrad:
Jag är själv astmatiker. Har ingen aning om vad det skulle vara för specifik växt som skulle vara botemedel mot astma. Det beror ju på vilken grad av astma man har. En vanlig förkylningsastma är i mina ögon ett lyxproblem, själv måste jag varje dag ta en hög dos av kortison annars kollapsar jag totalt i andningen vilket resulterar i ett akutbesök på sjukhuset. Vi som har detta problem får ju se till att vi har medicin med oss när vi friluftar och se till att vi absolut inte blir av med den i en akutsituation, medicinen är våran överlevnadskniv så att säga. Det är bara att inse och göra vad man kan.


Jo det har du rätt i.

Kan tänka mig att din astma är mycket mer seriösare än min då min är ansträngnings/förkylnings astma men du har helt rätt i att fökylningsastma är ett lyxproblem bara. Jag skulle kunna somna med den och då sover jag gott, eller så tar jag den smällen och får kämpa mig till sömns men det funkar det med.

Jadu medicinen är ju inte så dyr och säger man att man ska sluta med den och börja med powerbreath samt saltkristall inhalator så får man extra stor spruta nästa gång man är på besök.

http://www.powerbreathe.com/powerbreathe-categories/medical/asthma-symptoms-treatment.html

http://www.saltbutiken.se/?artnr=SH01

Det är de produkterna som ska kunna bota eller förbättra din astma. Jag kommer enbart gå på dessa två, ut och springa och öva riktigt mycket med Powerbreath och sen sitta 1 timme per dag med saltkristall inhalatorn och se om mitt problem försvinner. Läkarna säger Nej till dessa produkter för de själva inte vinner på det - min läkare säger dock som det är och att det funkar på många astmatiker.
 
Mycket intressant.

Det där var verkligen spännande. Om det bara hjälper lite grann så är det ju fortfarande en förbättring.
 
. Läkarna säger Nej till dessa produkter för de själva inte vinner på det - min läkare säger dock som det är och att det funkar på många astmatiker.

??!!

Läkare som förskriver receptbelagda läkemedel tjänar inget på det!

Det finns många olika orsaker till astma, eller iaf olika saker som utlöser det. Ex allergisk astma, kronisk astma (kronisk inflammation), köld-utlöst astma osv http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Astma/ Det innebär att olika inriktningar för behandling behövs. Genom att minska inflammationen så får man lättare att andas, undvika allergener/utlösande situationer lika så. Det gör det svårt att säga att man kan bota astma. Om man aldrig utsätter sig för köld - är man botad då?
 
??!!

Läkare som förskriver receptbelagda läkemedel tjänar inget på det!

Det finns många olika orsaker till astma, eller iaf olika saker som utlöser det. Ex allergisk astma, kronisk astma (kronisk inflammation), köld-utlöst astma osv http://www.1177.se/Uppsala-lan/Fakta-och-rad/Sjukdomar/Astma/ Det innebär att olika inriktningar för behandling behövs. Genom att minska inflammationen så får man lättare att andas, undvika allergener/utlösande situationer lika så. Det gör det svårt att säga att man kan bota astma. Om man aldrig utsätter sig för köld - är man botad då?


Nu skrev jag att det beror på astman och person..

Nu vet jag inte om du har astma eller vad för läkare du har men många läkare kollar bort när man säger att man ska gå av medicinen för att prova något som inte är receptbelagt men kan funka bättre.

Du verkar komma med ett negativt svar på det vilket är intressant, precis som att du menar att man inte kan bota astman? vilket man i flesta fall kan göra. Men du kanske läste fel i min text?

Jag pratar inte nu för de med KOL eller mer seriösare astma utan allergi/Förkylnings & Ansträngnings astmatiker... Min läkare har personligen aldrig sagt att min går att bota men jag kan lindra den helt med motion och olika saker som jag skrev tidigare, Då är astman botad enligt mig :)
 
Nu skrev jag att det beror på astman och person..

Nu vet jag inte om du har astma eller vad för läkare du har men många läkare kollar bort när man säger att man ska gå av medicinen för att prova något som inte är receptbelagt men kan funka bättre.

Du verkar komma med ett negativt svar på det vilket är intressant, precis som att du menar att man inte kan bota astman? vilket man i flesta fall kan göra. Men du kanske läste fel i min text?

Jag pratar inte nu för de med KOL eller mer seriösare astma utan allergi/Förkylnings & Ansträngnings astmatiker... Min läkare har personligen aldrig sagt att min går att bota men jag kan lindra den helt med motion och olika saker som jag skrev tidigare, Då är astman botad enligt mig :)

Lindra är inte lika med bota. KOL är inte astma.

Bara en tanke - om man kunde bota astma, varför är så många sjuka fortfarande?

Allergisk astma är en immunförsvasreaktion. Ska du få bort den så måste du förändra immunsvaret helt. Hyposensbehandling gör det bara mindre lättpåverkat men reaktionen finns ändå kvar... Kanske kan du bli allergifri med cytostatika och benmärgstransplantation?

Problemet med saker som sägs att det botar är att det inte finns vetenskapliga belägg för det. Ta ex homeopati. Fuglesang borde vara död nu...

Sök på ex pubmed och se om du kan hitta en vetenskaplig artikel som avhandlar ett nu verksamt ämne, dvs inte på experimentstadiet..

Och nej, jag tror alltså inte att "riktig astma" kan botas.
 
Lindra är inte lika med bota. KOL är inte astma.

Bara en tanke - om man kunde bota astma, varför är så många sjuka fortfarande?

Allergisk astma är en immunförsvasreaktion. Ska du få bort den så måste du förändra immunsvaret helt. Hyposensbehandling gör det bara mindre lättpåverkat men reaktionen finns ändå kvar... Kanske kan du bli allergifri med cytostatika och benmärgstransplantation?

Problemet med saker som sägs att det botar är att det inte finns vetenskapliga belägg för det. Ta ex homeopati. Fuglesang borde vara död nu...

Sök på ex pubmed och se om du kan hitta en vetenskaplig artikel som avhandlar ett nu verksamt ämne, dvs inte på experimentstadiet..

Och nej, jag tror alltså inte att "riktig astma" kan botas.

Attityd och kvalititen på detta forum är kanske ett något man borde ta upp. Senast jag var här för något år sedan så var det mycket positivt och hade man inget bra att säga så knep man igen helt enkelt. Astma går att bota hur som helst.. Allting går inom en snar framtid. Var positiv istället så kommer det gå.

Nog OT och tillbaka till ämnet... Hittade lite om växten : Hästhov
Såväl blommor som blad har använts till te för att lindra hosta, astma och
andra sjukdomar med andningsorganen.
Krossade friska blad duger som omslag på sår och svullnader samt vid muskeloch
nervsmärtor. Dock har invärtes bruk misstänkliggjorts på senare tid.
 
Attityd och kvalititen på detta forum är kanske ett något man borde ta upp. Senast jag var här för något år sedan så var det mycket positivt och hade man inget bra att säga så knep man igen helt enkelt. Astma går att bota hur som helst.. Allting går inom en snar framtid. Var positiv istället så kommer det gå.

Nog OT och tillbaka till ämnet... Hittade lite om växten : Hästhov
Såväl blommor som blad har använts till te för att lindra hosta, astma och
andra sjukdomar med andningsorganen.
Krossade friska blad duger som omslag på sår och svullnader samt vid muskeloch
nervsmärtor. Dock har invärtes bruk misstänkliggjorts på senare tid.

Tråkigt att man direkt som man blir motsagd antyder att det finns dålig attityd hos motparten och stt kvaliteten är låg. Kom med konkreta bevis istället. Om man inte klarar av att bli granskad så ska man kanske inte ge sig in i leken...

Du skriver tom själv lindra och inte bota... Inom en snar framtid skriver du sen. Tja, allt går då. Vi väntar fortfarande på att vanliga virussjukdomar ska kunna botas...

Sen ska man aldrig underskatta effekten av placebo...
 
Tråkigt att man direkt som man blir motsagd antyder att det finns dålig attityd hos motparten och stt kvaliteten är låg. Kom med konkreta bevis istället. Om man inte klarar av att bli granskad så ska man kanske inte ge sig in i leken...

Du skriver tom själv lindra och inte bota... Inom en snar framtid skriver du sen. Tja, allt går då. Vi väntar fortfarande på att vanliga virussjukdomar ska kunna botas...

Sen ska man aldrig underskatta effekten av placebo...

Karolina, jag bad inte om att bli " Granskad " Bara för du nu är läkare eller har läst på ( Hoppas verkligen inte du är en läkare ) så kan du absolut inte säga att det inte finns botemedel till det.
Det finns ju inga bevis att man inte kan bota det heller? För den delen så kom jag hit för att slippa argumentera med folk. Det var inte därför jag skapade tråden utan jag ville bara ha reda på en växt om jag nu fann. Har du inget intresse i att hjälpa till eller komma med råd så behöver du heller inte skriva.
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.