Åsikter om tankar kring turer runt Singistugorna

Hallå..

Tittar lite på att ta mig till Singistugorna i sommar (juli). Kollar lite på turer att göra runt Singistugorna och vill ha lite åsikter och kanske fler och bättre förslag från folk som varit där.

En tur är att bestiga Keb från Singi genom att följa Sinnijohka men ska man gå på syd eller norrsidan om bron och ska man ta ost eller västsidan om Sinnibakti ? Kanske inte spelar någon roll ?

Funderar även på om en topptur upp på Sinnibakti är en bra ide eller kanske Guobircohkka eller kanske båda ? Är någon väg bättre än den andra i sådana fall ? På kartan ser det ut som man bör ta en sydostlig riktning upp på Sinnibakti.

Vidare funderar jag på om en tur från Singi till Gaskkasvaggi vidare till Guobirvaggi är fin. Är en bra övernattningsplats i sådana fall vid sjön 1193 ? Kan man ta sig upp på drakryggen för att få en fin utsikt över Rabots glaciär och Kebtopparna eller kanske man kan ta sig upp på Duolbanjunecohkka och då få med drakryggen i utsikten och vilka vägar är då bäst ? Kartan säger från sjön 1193 och sydväst för drakryggen och för Duolbanjunecohkka ser det enklast ut att gå upp på väst eller nordvästsidan men jag har ju inte varit där och sett terrängen kanske är det alldeles för stenigt och jävligt. Jag har inte klätterutrustning men en bra fysik :)

Om man tittar på västsidan om Singistugorna hur är det att gå upp på Madir eller Stuor Ruska. Är det fint vid sjön Battajavri ?

Kommer komma till Singi via Nikka och Keb men om man vill ta en liten annan väg än Kungsleden tillbaka kanske man kan ta vägen via Guobirvaggi och sjön 1193 för att komma in till Tarfalastugan och nedför den dalen mot Keb fjällstation är det en trevlig väg ?

Andra förslag på fina turer kring Singi ? Är fotografiskt, botaniskt, och fysiskt intresserad och gillar fågelliv och andra djur men har inga klätterkunskaper eller liknande och har inte varit i området förut.

Det är inte meningen att jag ska göra allt men med många förslag kan man välja ut de bästa väl på plats efter väder och vind.

Mvh Johannes
 
Hallå..

Tittar lite på att ta mig till Singistugorna i sommar (juli). Kollar lite på turer att göra runt Singistugorna och vill ha lite åsikter och kanske fler och bättre förslag från folk som varit där.

En tur är att bestiga Keb från Singi genom att följa Sinnijohka men ska man gå på syd eller norrsidan om bron och ska man ta ost eller västsidan om Sinnibakti ? Kanske inte spelar någon roll ?

Funderar även på om en topptur upp på Sinnibakti är en bra ide eller kanske Guobircohkka eller kanske båda ? Är någon väg bättre än den andra i sådana fall ? På kartan ser det ut som man bör ta en sydostlig riktning upp på Sinnibakti.

Vidare funderar jag på om en tur från Singi till Gaskkasvaggi vidare till Guobirvaggi är fin. Är en bra övernattningsplats i sådana fall vid sjön 1193 ? Kan man ta sig upp på drakryggen för att få en fin utsikt över Rabots glaciär och Kebtopparna eller kanske man kan ta sig upp på Duolbanjunecohkka och då få med drakryggen i utsikten och vilka vägar är då bäst ? Kartan säger från sjön 1193 och sydväst för drakryggen och för Duolbanjunecohkka ser det enklast ut att gå upp på väst eller nordvästsidan men jag har ju inte varit där och sett terrängen kanske är det alldeles för stenigt och jävligt. Jag har inte klätterutrustning men en bra fysik :)

Om man tittar på västsidan om Singistugorna hur är det att gå upp på Madir eller Stuor Ruska. Är det fint vid sjön Battajavri ?

Kommer komma till Singi via Nikka och Keb men om man vill ta en liten annan väg än Kungsleden tillbaka kanske man kan ta vägen via Guobirvaggi och sjön 1193 för att komma in till Tarfalastugan och nedför den dalen mot Keb fjällstation är det en trevlig väg ?

Andra förslag på fina turer kring Singi ? Är fotografiskt, botaniskt, och fysiskt intresserad och gillar fågelliv och andra djur men har inga klätterkunskaper eller liknande och har inte varit i området förut.

Det är inte meningen att jag ska göra allt men med många förslag kan man välja ut de bästa väl på plats efter väder och vind.

Mvh Johannes

Jag har bestigit Madrid. Vi gick från Singi och över bron, sedan gick vi upp på sydsidan av berget vilket var ganska brant. Ner gick vi på nordsidan där det är en lång sluttning ner. Det var duggregn och låga moln så hur det egentligen ser ut kan jag nog inte svara på, men det är alltid roligt att kila upp på en topp. Det där var en kvällstur från stugan så det är inte jättelångt.

När det gäller vägen över till Tarfala så är det riktigt brant ner mot Tarfala.
 
Gå på södra sidan om Sinnijohka då kan du börja snedda upp innan du kommer fram till jokken och gå upp i dalen väster om Sinnibakti.

Har hört folk säga att man kan ta sig upp mellan Sinnibakti och Vierranvarri men vi fegade ur och vände när vi provade där.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Get1 Första Sarekturen! tips och åsikter på planerad rutt. Fjällvandring 47
erito Turförslag Helags 2dgr, åsikter? Fjällvandring 2
alindahl Grövelsjön: Åsikter om rutt? Fjällvandring 6
Spelix Vandring Abisko-Caihnavaggihyttene-Ritsem. Synpunkter och åsikter Fjällvandring 20
Glännman Åsikter om turförslag Lunndörrsfjällen Fjällvandring 4
Lina-Arvid Fjällräven Abisko - åsikter? Fjällvandring 1
Gidenstam åsikter om vägval i bunnerfjäll Fjällvandring 4
JenDahl "Kvikkjokk - Staloluokta för nybörjare" åsikter? Fjällvandring 9
_Mats_ Åsikter? Katterjokk till Nikkaluokta v28/29 Fjällvandring 2
eyck Åsikter om Sarekrutt Fjällvandring 10
Per J Många åsikter! Fjällvandring 0
Saltlakrits Tankar om tältplatser Fjällvandring 15
Kallman Tankar kring planerad vandring Fjällvandring 5
Fjällämmel Hjälp hitta vandringsställe - tankar om norge Fjällvandring 2
cloud76 Erfarenheter för området kring Márggo (nordväst om Ritsem)? Fjällvandring 7
ybe Tips på turer kring Abisko slutet av juni? Fjällvandring 4
Jockan Tips på en 3-4 dagars vandring kring Abisko, Riksgränsen osv Fjällvandring 1
coverman Önska tips på dagsturer kring Abisko för nybörjare. Fjällvandring 8
lovikkavanten Tur kring Sarvesvagge? Fjällvandring 4
trod Sarekkänsla kring Finse? Fjällvandring 3
markus-l Vintertur kring Helags Fjällvandring 0
Merckx Funderingar kring vandringsfilmer Fjällvandring 60
Braxe Tre tältnätter kring Abisko Fjällvandring 20
ABergstrom Vandring kring Kiruna 4nätter. Tips! Fjällvandring 6
Bekvämast Rundturer kring Abisko Fjällvandring 2
Paljen Fina platser kring Trysil Fjällvandring 1
freddoc Råd kring tur i Sarek Fjällvandring 18
syftkompass Råd kring Låktatjåkka - Abisko (via Trollsjön) Fjällvandring 14
dmchris Aktuellt snö och lavinläge kring Abisko/Keb? Fjällvandring 4
westcoasthikers Tips mottages kring vandring i Jämtlandsfjällen + Norska sidan Fjällvandring 3
Struensee Kommentarer kring min Sarekrutt önskas! Fjällvandring 15
nicko_ 3-4 dagars vandring kring Dividalen (Indre Troms) Fjällvandring 4
Materialaren Tips på dagsturer i området kring Tjeggelvas Fjällvandring 0
Emelie Lovisa Eriksson Vandring kring Abisko Fjällvandring 10
Topi 6 årings första tur kring Abisko > Njulla Fjällvandring 5
vandrafjäll Fjällvandring kring Vilhelmina ? Fjällvandring 6
Lunkan90 Fjällvandring kring Hemavan Fjällvandring 1
mindful Abisko kring 7 till 10 juni Fjällvandring 2
nicko_ Hjälp mig tänka kring sommarens vandringsplaner i Abisko/Kebmassiven. Fjällvandring 12
madfor4 Turtips kring Storulvån med tält? Fjällvandring 3
tobiasdr Vattenflöden kring abisko Fjällvandring 19
på tunn is Var kring kebnekaise är bilden tagen? Fjällvandring 6
Coachmike Etapper kring Preikestolen Fjällvandring 0
Gunnar81 Tips kring Grövelsjön? Fjällvandring 6
Gustav Cronhamn Fina turer kring Memurubu Fjällvandring 0
SleePy1 Synpunkter på del av rutt kring kebnekaise Fjällvandring 2
Danoise Fiske kring Staloluokta Fjällvandring 3
Tobbe C Stora Sjöfallet kring 10e juni Fjällvandring 16
JPE Utanför allfarvägarna kring triangeln? Fjällvandring 4
outremer Tips på korttur kring Abisko/Riksgränsen? Fjällvandring 9

Liknande trådar


Glöm allt du lärt dig om vandringsskor

Sneakers och löparskor kan vara bekväma för enklare promenader, men de är inte designade för de utmaningar som vandring kan erbjuda. Ojämn terräng, ...