armens sovsäckar

Undrar om ngn har erfarenhet av armens senaste sovsäckar, såg nyligen en/två (den består av 2 säckar) för närmare 3000:- med en extrem temp på -40'C och då armens grejer brukar vara av det pålitligare slaget undrar jag om ngn har prövat denna. Själv gjorde jag värnplikten 96/97 i norrland utan att få tillgång till denna.
 
Norrland

Nu utgör ju NORRLAND 2/3-delar av Sverige så det var inte direkt så avgränsande när det gäller din värnpliktsplacering (ganska många mil mellan Kiruna och Gävle...) , men den sovsäck som du kan ha sett är Caravan Combi som består av dels en säck i syntetmtrl och en annan i dun.
Dessa två säckar kopplas ihop till en säck och på så sätt får man en väldans varm sovsäck.
Dom två olika säckarna går även att använda var för sig.

Anders B (Norrbottning...)
 
Sovsäck 2000

Den tillverkas av Carinthia och består av 1 innersovsäck som väger 2 kilo med isolerande krage och en yttersovsäck som väger 1 kilo och saknar krage.

Fyllningen är syntet i båda säckarna. Jag har testat den i minus 25 iklädd underställ och en tunn mössa. Jag hade förutom sovlakan ett GT-överdrag och ett vanligt liggunderlag med Thermarest ovanpå. Sov gott hela natten.

Den *kan* säkert användas ner till ca 30-35 minus utan allt för stora problem, men då måste man nog förstärka isoleringen på något sätt t ex genom att lägga en varm jacka över bålen och vira in benen i tröjan.

Försvaret räknar med att användaren har både värmebyxa och värmejacka att förstärka med när säcken används i riktigt sträng kyla.

Om du söker på sovsäck 2000 i forumet så hittar du nog mer info, jag har för mig att jag sett inlägg om systemet.

Mvh,

Johan
 
3 kilo sovsäck!

Att släpa med sig en 3 kilos sovsäck som man ändå måste förstärka med värmebyxa/värmejacka verkar inge roligt! Värmebyxan/jackan är ju inte direkt små de heller!

Med en tvåkilos dun sovsäck från Feather Friends, Western Mountaneering eller Marmot så sover du i minus 30-35 utan något värmeställ!
 
Visst men...

Visst, det är tyngre att bära 3 kilo sovsäck än 2 kilo sovsäck (värmeplagg typ dunjacka och någon extra tröja har man väl ändå med sig antar jag).

Men långt ifrån alla vill betala 8-10000 kr för en sovsäck som bara fungerar vintertid hur bra den än är.

/J.
 
helt ok

Jag köpte en sådan säck förra året, och har använt den under höst och sommar bruk, så utvärderingen är inte fullständig.
För sommar bruk är yttersäcken bra, dvs ok till ca 10grader.

Om någon ifråga sätter vikt i förhållande till isolationsförmåga, så är det värt att upplysa om säckens storlek.
Den här är stor, både bred och lång.
Själv är jag 1,97, och har även en Caravan som någon föreslog, men där trampar jag ut isoleringen. Många säckar är också obekvämt trånga.

Samman tagit är jag mycket nöjd med mitt köp.
Jag använder den för kajakturer.
 
Jo

Jag köpte säcken i norra innestan (Stockholm) och de hade bara två ex kvar då. Vi sprättade bort armedekalen för att de sa att de inte fick sälja säcken med den på. (så jag antar att jag talar om "den" säcken).

Använd följande info:
Tel 08-51170027, Buffers Marin (generalagent).
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
agrippa ID på dessa sovsäckar? (Temperatur, fyllnadsmaterial, vikt) Bo och sova 1
Obbmundson Erfarenheter av deuter exosphere sovsäckar någon? Bo och sova 1
Lanbit Sovsäckar för beredskapslager? Bo och sova 10
a00n Erfarenhet av sovsäckar från Malachowski? Bo och sova 2
Ooscar Cumulus Excuistic-sovsäckar Bo och sova 11
Svartling1 Vilka sovsäckar har du? Bo och sova 20
Pickadoll Sätta ihop/kombinera två sovsäckar Bo och sova 10
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11
Joell Pajak sovsäckar Bo och sova 32
GomanGo Nya sovsäckar till familjen- Marmot? Cumulus? Behöver tips! Bo och sova 13
Snickaren Dubbla sovsäckar. Fjällräven Skule + Funäs Lite? Bo och sova 13
Nyburgaren "Wearable" sovsäckar med ärmar och ben. Något för den rastlöse eller bara dumt? Bo och sova 7
mmr Vilka egenskaper väger tyngst i EN-test för sovsäckar? Bo och sova 17
skogsbaronen Sovsäckar - Normal variation i fyllnadsvikt Bo och sova 15
Survivorboy Robens sovsäckar - någon som provat? Bo och sova 6
Soldanna Prisvärda sovsäckar familj? Bo och sova 10
Fabrikörn Urberg Sovsäckar Bo och sova 11
chilehead Dubbla sovsäckar - vilken effekt Bo och sova 21
medic Volym sovsäckar Bo och sova 3
mkruse Erfarenhet av sovsäckar önskas Bo och sova 20
Småtärna Har syntetfyllning förbättrats mycket i sovsäckar? Bo och sova 3
hästtjejen Sovsäckar och liggunderlag? Bo och sova 12
Askan Cumulus-sovsäckar för Skåne Bo och sova 21
GustavSeidel Erfarenhet av Haglöfs sovsäckar Bo och sova 5
Kogoyo Kombinera sovsäckar Bo och sova 8
janneeden75 Cumulus sovsäckar Bo och sova 2
Helosun Roberts sovsäckar, för bra för att vara sant? Bo och sova 5
mc_piloten Att koppla sovsäckar Bo och sova 13
birru Cumulus sovsäckar korta? Bo och sova 8
maximm Fungerar dessa sovsäckar för att min familj ska sova skönt om natten? Bo och sova 1
manselin Äldre sovsäckar Bo och sova 6
7S Norska försvarets kassa sovsäckar. Bo och sova 8
never Sovsäckar Mckinley Husky Haglöfs Hudson?? Bo och sova 0
Korallaven Fula sovsäckar Bo och sova 7
thomas.vastervik Råd och tips om sovsäckar från fjällmark Bo och sova 11
Chrabban nu till lite tipps om sovsäckar Bo och sova 23
ea constance Erfarenheter utav "Fjällmark" sovsäckar? Bo och sova 5
Esko747 Sovsäckar och felaktiga data Bo och sova 9
kottefilip Sovsäckar (och annan utrustning) från Nepal Bo och sova 3
vattenringar Sovsäckar för par Bo och sova 11
clain Någon som testat Sea to Summit Trek Series Sovsäckar Bo och sova 6
Fröken Löf Sovsäckar för (frusna) kvinnor Bo och sova 4
joanna Klassning av Cumulus sovsäckar i förhållande till EN 13537 Bo och sova 3
trbngr Robens sovsäckar Bo och sova 8
såg SAVOTO sovsäckar Bo och sova 0
baffinguarapo Temperatur sovsäckar Bo och sova 9
frostbiten Tält och sovsäckar 2 vuxna och 2 barn..Hur gör ni och vad skulle ni välja idag? Bo och sova 11
avslutad150402 Exped sovsäckar Bo och sova 1
tsebring Roberts.pl vikt på sovsäckar Bo och sova 9
eurotrash Hemliga sovsäckar Bo och sova 4

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.