Årets algbloming

Jag tänkte paddla i trakterna av Fårö i början på augusti. Nu har det dock kommit rapporter om att algblomningen är på gång.

1. Hur trist är det att paddla i algblomning?
  2. Är det skillnad på algblomning och algblomning?
  3. Finns det något prognosmakeri kring algblomning?
  4. Hur tillförlitligt är sådant?

/mvh David som hoppas någon har något tröstande att säga om årets sommar-soppa.

Kustbevakningen flyger dagligen över kusterna och rapporterar algblomning. Jag hörde häromdagen att man har sett stråk mellan Öland och Gotland men inget har nått någon kust ännu. Huruvida kustbevakningen utfärdar prognoser eller lämnar sina data till SMHI som gör det vet jag faktiskt inte men informationen finns på SMHIS vädersidor.

Det är trist att paddla i algblomning. Särskilt om det luktar för då tappar man lusten fort.

Sommaren 2005 (tror jag det var...) var vidrig vad gäller algblomning. Fast det varade bara drygt två veckor. Sen räddades vi av västlig kuling som drev ut algerna och rörde om i vattnet. En del vikar hade botten full av sjunkna alger även våren efter men de flesta spåren försvann ganska snabbt.

När det var som värst undvek nog de flesta att både paddla, åka båt och bada. Letade man kunde man hitta några ställen där vinden blåste bort algerna men de flesta sökte nog sig till insjöarna under den tiden.

När det gäller Fårö så går det förmodligen att bada/paddla på läsidan även om algerna finns på andra sidan. SMHI har ganska bra koll på alger så länge det är molnfritt. Kika på deras sida och välj 20080704 eftersom det är sista molnfria dagen där man har överblick.

Liknande trådar

Vandra i stad och natur: Upptäck Merrell SpeedARC Matis för urban hiking

Vandring i staden – en ny livsstil Urban hiking handlar om att utforska staden till fots och upptäcka dess dolda pärlor. Det är en aktivitet som ...

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg