Arctic Voyager, eller annan snabb havskajak

Någon här på forumet som har paddlar Arctic Voyager -(multi)?

http://www.forsexpert.se/kajaker/multisport/arc_vo_m.htm

Vad tyckte Du om den?

Någon som har tips på andra märken/modeller?
Jag är ute efter en hyffsat snabb havskajak och den finansiella smärtgränsen ligger runt 12000:-.. gärna billigare...

Den skall användas till att motionera med, köra Åre extreme challenge samt friluftsturer på någon/några dagar.

Har inte paddlat så väldigt mycket (testat fem-tio olika modeller ungefär..) så jag är inte ute efter någon kajak som man bör vara racerkanotist för att bemästra!

Jag har en sedan i våras. Jag paddlade "Lisa" och motionskajaker innan. Anledningen till köpet var att kunna kombinera motionspaddling med långfärd samt att slippa bära tungt.
Jag har konstaterat att den går fort. Detta genom att bla medverka på långloppet i Waxholm(10 min snabbare än med Lisan).
Den är relativt sjöduglig och stabil. Är dock väldigt lovgirig pga av skrovformen. Roder är ett måste.
Min är tillverkad i kolfiber/kevlar vilket gör att vikten ligger straxt över 15 kg. Detta är helt suveränt.
Jag kan verkligen rekomendera kajaken men jag tror att du får problem med att finna en i din prisklass. Struntar du i vikten så kan du ju alltid köpa en i glasfiber och om jag inte minns fel så är priset för en ny c:a 12000 kr.

Matsh hälsar.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips