Arcteryx Bora vs. Norröna Nansen

Funderar på att köpa mig en ryggsäck i 80 liters klassen. Funderar mellan Arcteryx Bora och Norröna Nansen. Någon som har något tips om vilken man ska välja?
Har provat båda och tyckte båda satt bra på ryggen.

Jag är supernöjd med min Bora 80, men jag har å andra sidan bara klämt på Nansen som hastigast. Bora 80 är iaf en högkvalitetssäck som du inte kommer bli missnöjd med, den enda nackdelen jag kommer på är vikten.

Dom verkar väga lika mkt, kosta lika mkt, rymma lika mkt osv... Köp den med snyggast färg kanske?

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Norröna Nansen

Funderar på att köpa mig en ryggsäck i 80 liters klassen. Funderar mellan Arcteryx Bora och Norröna Nansen. Någon som har något tips om vilken man ska välja?
Har provat båda och tyckte båda satt bra på ryggen.
Är nöjd med min Norröna Nansen efter en veckas hårdtest i Alperna men saknar sidofickorna (som köpes separat).
Fördel att de saknas: Säcken blir inte bredare än kroppen och man kan snirkla sig fram mer naturligt i svår terräng.
Nackdel: Vattenflaskan? En mindre kan knölas in i topplocket men en 1,5 L PET är svårare.

Har läst på ett norsk forum att sidoficksfästena inte är optimala på Nansen men har ingen egen erfarenhet av detta.
Första skavanken: en bult i höjd med svanken hade skruvat ur sig själv från insidan av säcken. Kan vara en dåligt fäst bult från fabrik, säljande butik var dock vänliga att fixa detta. :)

Reklamvarning: Vill du ha monstersäck i 130-l klassen med sidofickor som rymmer minst 2 illrar/st så har jag en PowerFrame ute på annons här för 1 300 kr (sänkt med 200 kr då det är ungefär vad en skräddare tar för att fixa den lilla revan som finns på säckväven ovanför sidofickorna). ;-) Mitt källarförråd börjar bli fullt...

Vilken bult var det? Jag har en Norröna Stetind och där försvann en bult så hela midjebältet släppte från säcken. Samma sak hände en kollega i Sarek i somras. I Sarek hittade vi turligt nog bulten efter en stund. Irriterande grej som inte är helt enkelt att fulfixa om man har långt kvar och tungt att bära.

Har läst på ett norsk forum att sidoficksfästena inte är optimala på Nansen men har ingen egen erfarenhet av detta.
Första skavanken: en bult i höjd med svanken hade skruvat ur sig själv från insidan av säcken. Kan vara en dåligt fäst bult från fabrik, säljande butik var dock vänliga att fixa detta. :)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips