Arbeta med FJÄLLVRÅK?

Zoologiska institutionen vid Stockholms universitet bedriver sedan drygt ett år tillbaka en undersöking rörande fjällvråkens populationsdynamik i Stora Sjöfallets nationalpark.

Vi söker nu fältarbetare för sommarens undersökningar, som kommer att pågå från början av juni till början av augusti. En blygsam ersättning på ca 150 kr/dag utgår (resa + logi ingår, men matkostnader tillkommer). Fältarbetet består av inventering av häckningar, ringmärkning samt smågnagarinventering.

Klätterkunskap är ett krav, eftersom fjällvråkarnas boplatser är ganska svårtillgängliga. Dessutom ser vi gärna att Du:
- har fältvana
- har god fysik
- är ornitologiskt kunnig
- kan jobba minst två veckor i sträck

Är du intresserad, så hör av dig omgående till:

Peter Hellström
peterhellstroem@hotmail.com

Lästips

Europas okända pärlor – 10 vandringar bortom turiststråken

Sugen på att packa väskan och vandra utanför Sverige? Då är den här listan för dig!

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trail Run för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Fjällvråk i Stora Sjöfallet

Antalet fjällvråkar i de svenska fjällen beror av tillgången på sork och lämmel, då dessa utgör ca 90% av fjällvråkens föda. Under toppåren för smågnagare på 70-talet häckade som mest 63 par i norra delen av Stora Sjöfallets nationalpark med omgivningar (Vietas - Ritsem - Sitasjaure), och uppskattningsvis fanns ytterligare 40 häckande par på södra sidan av Akkajaure (Vietas - Akka). Under de senaste 20 åren har vi emellertid endast haft ett bra gnagarår i området (2001), vilket lett till att vråkpopulationen minskat med ca 30%. Ifjol häckade 28-32 par i norra delen av nationalparken.

/ Peter Hellström

Jaf såg en fjällvråk för första gången i mitt liv förra sommaren mellan Abiskojaure och Allesjaure efter Kungsleden. Den vackraste fågel jag sett.
Jag är intresserad av att söka och märka fågel men är i sommar upptagen av annat....tyvärr annars hade jag sökt. Men om du har nåt liknande nästa sommar så vill jag söka.
Hälsn
Peder

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips