Arbeta med FJÄLLVRÅK?

Zoologiska institutionen vid Stockholms universitet bedriver sedan drygt ett år tillbaka en undersöking rörande fjällvråkens populationsdynamik i Stora Sjöfallets nationalpark.

Vi söker nu fältarbetare för sommarens undersökningar, som kommer att pågå från början av juni till början av augusti. En blygsam ersättning på ca 150 kr/dag utgår (resa + logi ingår, men matkostnader tillkommer). Fältarbetet består av inventering av häckningar, ringmärkning samt smågnagarinventering.

Klätterkunskap är ett krav, eftersom fjällvråkarnas boplatser är ganska svårtillgängliga. Dessutom ser vi gärna att Du:
- har fältvana
- har god fysik
- är ornitologiskt kunnig
- kan jobba minst två veckor i sträck

Är du intresserad, så hör av dig omgående till:

Peter Hellström
peterhellstroem@hotmail.com
 
Fjällvråk i Stora Sjöfallet

Antalet fjällvråkar i de svenska fjällen beror av tillgången på sork och lämmel, då dessa utgör ca 90% av fjällvråkens föda. Under toppåren för smågnagare på 70-talet häckade som mest 63 par i norra delen av Stora Sjöfallets nationalpark med omgivningar (Vietas - Ritsem - Sitasjaure), och uppskattningsvis fanns ytterligare 40 häckande par på södra sidan av Akkajaure (Vietas - Akka). Under de senaste 20 åren har vi emellertid endast haft ett bra gnagarår i området (2001), vilket lett till att vråkpopulationen minskat med ca 30%. Ifjol häckade 28-32 par i norra delen av nationalparken.

/ Peter Hellström
 
Jaf såg en fjällvråk för första gången i mitt liv förra sommaren mellan Abiskojaure och Allesjaure efter Kungsleden. Den vackraste fågel jag sett.
Jag är intresserad av att söka och märka fågel men är i sommar upptagen av annat....tyvärr annars hade jag sökt. Men om du har nåt liknande nästa sommar så vill jag söka.
Hälsn
Peder
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Thomas04 Ormvråk eller fjällvråk ? Vilda djur 2

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.