Aquilo K1 GF proXplore, bra eller dålig?

Någon som har något att säga om denna modell?

Helst någon som faktiskt provat den nyligen eller äger en.

Det jag hittat hittills är lite gammal info (2010) med ungefär hälften som är nöjda och hälften som är lite missnöjda. Men ingen vad jag kan se som tycker dom är fruktansvärda.

Just aquilos kajaker verkar nästan alltid säljas till "halva" priset. Ungefär som haglöfs gör med en modell av sina sovsäckar och Salomon med någon sko. Den här kajaken ska jag få för 7900 kr inkl roder och ryggstöd. Den är ett utställningsex hos en firma och aldrig paddlad. Jag var och tittade på den idag och den är helt klart ny och fräsch.

Jag fattar att jag inte får den bästa kajaken på marknaden. Men det känns som en väldigt bra kajak för dom pengarna. Kan någon bekräfta eller dementera detta?
 
Även om priset är lätt så väger ofta kajakerna lite mer och ibland mer än vad som står på webben. 24-28-32-36kg känns skillnad när de ska lyftas. Ta med vågen. Acceptera att PE väger mer än glasfiber, men onödiga extra kg är inte nödvändigt.
Annars kolla hos andra firmor (http://www.soderkajak.se har tex Northshore atlantic i PE) på deras begagnat. Jag trivdes bra i Tahes Reval Midi PE som är i samma prisklass begagnat.
 

Lästips

Månadens fråga: Värmebölja under vandringen - hur gör du?

Hur tänker du om höga temperaturer väntar under din planerade långtur: genomför vandringen, planerar om – eller ställer in?

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Helgelandskusten – Tio äventyr längs Norges dolda pärla

Helgelandskusten räknas till världens främsta destinationer för havskajak. Här är tio höjdpunkter för dig som vill utforska den norska kustskatten.

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.
HBB är gott betyg nog

Den jag ska köpa är i Glasfiber som namnet antyder. Jag var först inne på att köpa en PE men hittade sedan den här. Jag var och kollade lite på Söderkajak båtar men blev inte så imponerad av designen. Har aldrig provat något dock men det var en spontan reaktion.

Jag kikade lite på årets HBB-paddlare. Där var det en av dom som klarade av hela strapatsen i just en sådan jag ska köpa. Det räcker som betyg för min del.
 
Den jag ska köpa är i Glasfiber som namnet antyder. Jag var först inne på att köpa en PE men hittade sedan den här. Jag var och kollade lite på Söderkajak båtar men blev inte så imponerad av designen. Har aldrig provat något dock men det var en spontan reaktion.

Jag kikade lite på årets HBB-paddlare. Där var det en av dom som klarade av hela strapatsen i just en sådan jag ska köpa. Det räcker som betyg för min del.

ok . läste snett i listan och kom för långt ner på PE. sök , vg och bedöm om vikten är korrekt och viktig för dej.
 
Att kajaken har använts på HBB betyder inte att det är en bra kajak.

Vid mötet med HBB-juryn har Thomas Hedlund sagt följande om sin kajak:

" Thomas återkom ofta till hur dåligt hans kajak uppförde sig i vindarna eftersom den har högt fribord. Detta gör kajaken känslig och svårbemästrad. Därför tvingades Thomas modifiera sin kajak. 10 kg sand fördelat i för o akter var en ovanlig detalj, men tjänade sitt syfte att tynga ner kajaken och fick följa till målet. "

Ovanstående går att läsa på HBBs hemsida
 
Ajajaj

Det var ju inte lika goda nyheter. Men det får bli en sådan till att börja med iaf. När jag sedan ska ge mig i kast med mitt HBB-försök om något år få vi se om jag behåller samma kajak eller byter till något annat.

Jag återkommer när den är hempaddlad på fredag.
 
Paddlad och glad

Nu är kajaken hempaddlad. Det blev en 31 km premiärtur i Stockholm. Jag känner mig mycket nöjd med mitt köp så här långt. Det är inte den absolut coolaste eller snabbaste kajaken. Men den är definitivt inte den fulaste eller långsammaste heller. Särskilt inte för det pris jag fick.

Under 5 h paddling med en hel del översköljningar så släppte den inte in en droppe vatten i packluckorna. Det enda jag egentligen inte är så nöjd med är fikaluckans öppningsanordning. Det är ett lock i hårdplast som man med hjälp av ett par ganska små urfasningar ska skruva av vilket visade sig lite småjobbigt när man har handskar på sig och det är blött. Det sitter inte fast och själva locket flyter inte om man skulle tappa det i vattnet. Men det går säkert att ordna själv.

Nu återstår väl bara att se hur kvalitén är. Men jag fick iaf ett års garanti från säljaren.
 
Rättelse

Såg att mitt namn användes i detta forum och ville bara kommentera.

" Thomas återkom ofta till hur dåligt hans kajak uppförde sig i vindarna eftersom den har högt fribord. Detta gör kajaken känslig och svårbemästrad. Därför tvingades Thomas modifiera sin kajak. 10 kg sand fördelat i för o akter var en ovanlig detalj, men tjänade sitt syfte att tynga ner kajaken och fick följa till målet. " (Anteckningar från jurymötet).

Jag hade problem med kursstabilitet i krabb sjö på ostkusten. Vågorna ligger aldrig i samma riktning som vinden.
Jag använde 10 kg sand som jag flyttade mellan för och akter beroende på sned motvind eller sned medvind för att tynga ner fören och minska avdriften. Jag väger 68 kg och är 166 cm så ProXplore är i grunden för stor för mig och packutrymmena är väl tilltagna så extra vikt var inget problem, endast vid "landning" med tung kajak. Varför sand ? Den ligger lågt och ligger still. Vattensäck fanns inte att köpa när jag var på väg runt Sverige men extra plastpåsar hade jag.

Modifieringar på min proXplore innan jag startade. Tätning av kapellsargen och byte till neopren kapell. Den rakt kapade aktern framför roder förlängdes och rundades med cellplast och "Gaffatejp" för att minska vattenvirveln bakom kajak. Säkringslinor till luckor monterades. Tillverkning och montering av eget ryggstöd och sits med mer belastning på sittben. Kapning av långa genomgående skruvar som kan skada vattentäta packpåsar. /T Hedlund
 
Intressant att läsa om dina erfarenheter Thomas. Har du någon blogg eller annan redogörelse på nätet med slutsatser efter din färd?

Thure
 
Såg att mitt namn användes i detta forum och ville bara kommentera.

" Thomas återkom ofta till hur dåligt hans kajak uppförde sig i vindarna eftersom den har högt fribord. Detta gör kajaken känslig och svårbemästrad. Därför tvingades Thomas modifiera sin kajak. 10 kg sand fördelat i för o akter var en ovanlig detalj, men tjänade sitt syfte att tynga ner kajaken och fick följa till målet. " (Anteckningar från jurymötet).

Jag hade problem med kursstabilitet i krabb sjö på ostkusten. Vågorna ligger aldrig i samma riktning som vinden.
Jag använde 10 kg sand som jag flyttade mellan för och akter beroende på sned motvind eller sned medvind för att tynga ner fören och minska avdriften. Jag väger 68 kg och är 166 cm så ProXplore är i grunden för stor för mig och packutrymmena är väl tilltagna så extra vikt var inget problem, endast vid "landning" med tung kajak. Varför sand ? Den ligger lågt och ligger still. Vattensäck fanns inte att köpa när jag var på väg runt Sverige men extra plastpåsar hade jag.

Modifieringar på min proXplore innan jag startade. Tätning av kapellsargen och byte till neopren kapell. Den rakt kapade aktern framför roder förlängdes och rundades med cellplast och "Gaffatejp" för att minska vattenvirveln bakom kajak. Säkringslinor till luckor monterades. Tillverkning och montering av eget ryggstöd och sits med mer belastning på sittben. Kapning av långa genomgående skruvar som kan skada vattentäta packpåsar. /T Hedlund

Nej du är inte för liten för kajaken problemet är att kajaken är felkonstruerad. Eller mer riktigt den är nog inte konstruerad alls. Att välja rätt deplacement är det viktigaste och första man som kajakdesigner gör. Som den Danske konstruktören Samsom formulerade problemet "största problemet med singel kajaker är att få ner dom i vattnet och problemet med dubbelkajaker att att dom inte skall sjunka. Detta gäller fortfarande. För att få kajaken i texten att funka borde paddlaren väga 120-130kg

När jag konstruerar en normal turing kajak brukar jag lägga deplacementet så att kajaken skall fungera med en 60-120kg paddlare men 80kg brukar vara "norm" paddlaren.

Om kajaken har fel deplacement kommer den att vara svår att hålla kursen med och den kommer att lätt påverkas av vinden.

Hans Friedel
 
Bra input

Kul att då lite mer info om era erfarenheter. Vi får väl se hur det går för mig när jag ska ut i lite mer sjö då. Har inte hunnit paddla så mycket än.

Men jag har väl tur som är stor då. Ligger på nästan 100 kg och med lite packning i så borde det väl lösa sig då.
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips