Appropå Fjällräven Classic..

Någon som reflekterat kring detta:

"Nyheter

2007-11-12
Fjällräven CLASSIC introducerar miljöpolicy


Fjällräven CLASSIC har antagit en miljöpolicy som slår fast arrangemangets syn på miljön och en hållbar utveckling. För oss på Fjällräven är det viktigt att den verksamhet vi bedriver i den svenska fjällvärlden görs med stor hänsyn till miljön. Målsättningen är att Fjällräven CLASSIC, successivt ska bli ett miljösäkrat arrangemang som tar ett stort ansvar kring miljön både långsiktigt som kortsiktigt.
Detta kommer märkas, inte bara i de miljöval som görs i organisationen, utan även i en ökad kunskapsöverföring om klimatfrågor och den speciella natur som Fjällräven CLASSIC genomförs i."


Samtidigt rekommenderar man/gör reklam för/säljer resor för SAS istället för SJ??!!

// Jocke
 
Lite knasigt, ja. Grejen med hela jippot är väl att locka fler att fjällvandra, och de flesta svenssons är kanske inte beredda att sitta på tåget ett dygn tur/retur Stockholm-Kiruna.
 

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Någon som reflekterat kring detta:
...
Samtidigt rekommenderar man/gör reklam för/säljer resor för SAS istället för SJ??!!

// Jocke

Jag kommer att resa med SAS till fjällen i sommar. Det kostar mig ca 50% av vad det skulle göra att ta tåget. Plus att jag blev irriterad på att SJ numera tar ut en av-/ombokningsavgift på lika mycket som själva biljetten kostar...

Tyvärr är det just nu ekonomin som styr, inte miljömedvetenheten. Gillar det inte själv men om inte det blir billigare att åka tåg så blir det flyg i första hand.

Om fler tänker som jag så kan jag förstå att folk tar flyget. Och om man ska locka folk till "vandringen" så är väl flyg det som ligger närmare folk, dvs det som arrangören måste satsa på att marknadsföra rent ekonomiskt sett.
 
Någon som reflekterat kring detta:

"Nyheter

2007-11-12
Fjällräven CLASSIC introducerar miljöpolicy


Samtidigt rekommenderar man/gör reklam för/säljer resor för SAS istället för SJ??!!

// Jocke

Jo du, nog tappade man hakan när jag läste det på deras hemsida.

För det första rimmar det väldigt illa.
Och om man nu vill introducera fjällen för allmänheten tycker jag att man missar en del av upplevelsen om man flyger istället för att ta tåget.

Jag gillar känslan av att stå där på perrongen och vänta in tåget. Att leta reda på kupén. Installera sig. Träffa nya människor. Ta en öl och läsa en god bok i restaurangvagnen, medan man sakta förs längre och längre norrut. Att somna till det rofyllda dunkandet och på morgonen vakna upp med en stor myr utanför fönstret. Att hinna uppleva att man är på väg...

Men... Jag måste även hålla med Karolina. Tåget är dyrt! (Eller är det flyget som är för billigt?) När det kostar mer att ta tåget tänker man till en gång extra innan man bokar.
 
Men... Jag måste även hålla med Karolina. Tåget är dyrt! (Eller är det flyget som är för billigt?) När det kostar mer att ta tåget tänker man till en gång extra innan man bokar.
Flyget är för billigt. De har löjliga subventioner och behöver av någon anledning inte köpa utsläppsrätter.

Vad det gäller Fjällräven Classic så ser jag inte riktigt tjusningen med det som en vandringsgrej. Flera hundra personer som går samma sträcka samtidigt i en arrangerad tur? Det känns som man får alla nackdelar med vanliga tråksemestrar + alla nackdelar med fjällvandring + inte många av fördelarna av någon av dem, förutom lite bättre utsikt. Men om man ser det som ett jävligt tufft långlopp så verkar det lite kul. Det skulle jag nog kunna tänka mig att vara med i (efter ytterligare några års träning).
 
Fjällräven Classic

Jag gick nämnda "vandring" i fjol. Mycket stenig led, nernött. Avvek från leden efter Tjäcktja och fick en underbar vandrin under en förmiddag. Lättgågna renstigar. det är den typen av vandring som jag föredrar. Mycket folk! Javist! Men träffade många trevliga människor också. Det bästa med vandringen var att efter målgången i Abisko gå tillbaka till bilen i Nikkaluokta via Vistasdalen. det sämsta var att jag gick med blåsor i 18 mil.
 
Jag tycker som många andra att tidsvinsten helt klart är intressant med flyg, men väljer tåg just pga att det är mysigt och att man träffar så många trevliga människor som man kan snacka historier och erfarenheter med.

Det gör man inte på samma sätt på flyget som tar 2 h..

Diskussionen om priset är ju helt klart aktuell, dels för att SJ nu ska ta över trafiken norrut och deras prispolitik har ju ändrats iom nya prissystemet. Är rädd att detta kan bli lite av en krock med de intressen som finns och att fler väljer flyget. Tycker också man ska ta bort alla dessa subventioneringar både till flygplatser och till flygbolag och satsa på snabbare tågtrafik och lägre priser där.

Men grundproblemet var ju att Fjällräven säger sig ha en "miljöpolicy".. vad är det som påverkar mest i hela arrangemanget? Troligen resorna..

// Jocke
 
Diskussionen om priset är ju helt klart aktuell, dels för att SJ nu ska ta över trafiken norrut och deras prispolitik har ju ändrats iom nya prissystemet. Är rädd att detta kan bli lite av en krock med de intressen som finns och att fler väljer flyget. Tycker också man ska ta bort alla dessa subventioneringar både till flygplatser och till flygbolag och satsa på snabbare tågtrafik och lägre priser där.

Men när fler väljer flyget så blir faktiskt tågbiljetterna billigare (eller inte lika mycket dyrare) än annars, allt enligt SJ:s nya prismodell som justerar priset efter efterfrågan. Allt löser sig eftersom resenärerna, enligt SJ, lever i den bästa av världar.

Det mest uppseendeväckande tycker jag är att tågresor mellan t ex Göteborg-Sthlm ofta kostar fyra till fem gånger så mycket numera, som HELA sträckan Göteborg-Sundsvall kostade för några år sedan, och allra minst dubbelt så mycket.

Det näst mest uppsendeväckande är att SJ konsekvent vägrar erkänna att det i praktiken blivit MYCKET dyrare att åka tåg. Man hänvisar alltid till att "lägsta pris är 95 kr", utan att nämna att det är en chimär om man inte kan åka mitt på dagen om minst två månader och till en station ingen vill åka till.

Mina fjällbiljetter (Sundsvall-Abisko ungefär) blev inte vansinnigt dyra, ungefär jämförligt med vad det kostat förr (vilket jag tackar inrikesflygarna för, som inte bidrar till resenärskonkurrensen på tåget), men däremot de populära sträckorna (dvs gbg-sthlm) har blivit snuskigt dyra, och där kostar inrikesflyget, vad, 149 kr med Sterling?

Jag har nog inte hjärta att ta flyget mellan Sthlm och Gbg, så resultatet är att jag reser mycket mindre.

SJ + Tradera = sant.
 
Instämmer till fullo. Nu har jag årskort på sj, så jag har redan gett dem alla mina pengar, men för mina kompisar är det ju annorlunda. Vi hade tänkt åka till Narvik, och tittade på massor av andra resmål i de övre norrlandsfjällen, men hur vi än vände och vred på det kostade det mindre med flyg tur och retur än enkel resa med tåg.

Och samtidigt gör sj reklam för Sthlm-Luleå: 95 kr. Luleå-Narvik kostar alltså runt 1100 spänn?

(och jo - vi var ute i *väldigt* god tid)

Sjukt.

Och det allra mest konstiga är att de går med sanslösa vinster, medan de ger en relativt undermålig service. Trasiga tåg och vresig personal är tyvärr vardagsmat (även om det såklart finns supertrevlig och hjälpsam personal. Hela tåg är dock mer sällsynt.)
 
Jag vet inte ,Jag får inte ihop det , De flesta biljetter Luleå- Narvik kostar ju 90 kronor och finns om man bokar idag och 90 dagar framåt på de flesta avgångarna från 15/06 när SJ börjar köra.
 
Jag vet inte ,Jag får inte ihop det , De flesta biljetter Luleå- Narvik kostar ju 90 kronor och finns om man bokar idag och 90 dagar framåt på de flesta avgångarna från 15/06 när SJ börjar köra.

Appropå 90-dagarsregeln så verkar det vara så att om man vill köpa biljett mer än 90 dagar i förväg så är det snordyrt (t ex Sundsvall-Gbg 1600 kr). Vid 90 dagar så släpps de billiga biljetterna, och då kan man hitta relativt bra priser.

Jag mailade SJ och frågade om det verkligen skulle vara så, och isåfall om de tyckte det var schysst, men jag fick bara ett nonsenssvar klippt ur någon broschyr.

Som jag ser det så försöker SJ blåsa folk som verkligen är ute i god tid (dvs mer än 90 dagar), medan de som håller sig under den tidsgränsen kan få bättre pris, även om det på populära tider (dvs de tider man antagligen själv också vill åka) är dyrare än förr om åren (läs: för ett år sedan och längre tillbaka).
 

Få Utsidans nyhetsbrev

  • Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips