Använda rep vid hauling

Hej
Då jag är sugen på att börja aidklättra lite så funderade jag på hur man kan komma undan lite billigare med vissa av prylarna. De rep som används vid hauling (hissning kanske är ett bättre svenskt ord?) så förespråkas nästan alltid statiska rep. Visst borde man då kunna använda redan använda (som i utslitn för ledklättring) till detta? Detta då de inte längre är dynamiska och dessutom borde det finnas många av dem. Hållfastheten borde inte vara ett problem då de endast används till hissning av säckar. Någon som gjort detta tidigare eller har några synpunkter?
Tack på förhand

Du har helt rätt. Det går utmärkt att använda uttjänta vanliga ledrep att hissa på. Det är nog vanligar än att man köper dyra statiska som inte blir mycket använda.
Det är iofs bekvämare att hissa med statiskt på samma sätt som det är bekvämare att jumarera på. För mig är det dock ett enkelt val eftersom jag (tyvärr!) inte befinner mig i situation då jag behöver hissa så ofta.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips