Antibott till stegjärn

Jag gjorde antibotts till mina (ur)gamla Camp-stegjärn.
(Antibotts är plattor som förhindrar att snö fastnar under skorna). Jag gjore plattorna av två gamla saftdunkar som skarss upp och poppnitades ihop. Plasten i dunkarna är lätt att forma till med en kraftig sax eller en mattkniv.

Lästips

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.

Tänk säkert i Sarek – fjällräddarens bästa råd

Sareks vackra natur lockar många. Men här är civilisationen långt borta. Utsidan har frågat fjällräddaren Mikael Oja om råd för en säker Sarektur.
Ja, men

jag har bara hunnit testa hemma på gården, ingen seriös användning hittils. Verkar funka bra. Återkommer om jag kommer ihåg.

nitade ihop?

jag har lite svårt att se konstruktionen framför mig...

har du nitat ihop så att det blir "två lager"plast? hur får du a-botten att sitta kvar? jag har tänkt mig att man måste sätta fast nån form av öljetter á la pressening för att få dem att sitta. (eller är det det är att "popnita"). använder du ståltråd ?

vad tror du om vikten- mkt tyngre än original?

många frågor blev det

/erik

Ja, det funkar!

Nu är vintern slut (för mig) och antibottarna testade. Dom funkar och håller skitbra!

Altså: Tag plastdunkar och skär ut plattor som passar i stegjärnen. Blir plattorna för små, poppnita ihop flera. Naja fast plattorna i stegjärnen eller gör som jag gjorde: Plattan görs dubbel på mitten och de axlar och skruvar som går tvärs över järnet läggs mellan övre och undre plattan.

/Björn

Vi har gjort våra antibottar av plasten från stora glassförpackningar. Sidor, botten och lock duger alla lika bra. Lättvikt, hållbart och billigt att byta ut ifall ngn del går sönder.

Våra stegjärn är BD Sabretooth, och vi "skräddarsydde" skild platta för häl och framdel. Överdimensionerade bitar med inklippta flickar som pressas på skilda sidor om stegjärnets konstruktion. Sitter som gjutna och funkar lika bra som köpta... Definitivt enkelt och behändigt att fixa själv!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips