Hej! Annonser är vår inkomstkälla för att kunna driva Utsidan.
Om du inte vill slå av annonsblockering kan du istället stödja oss genom att
teckna ett Plusmedlemskap -
då kan du dölja alla annonser och slipper denna text!
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt. Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Jag gjorde antibotts till mina (ur)gamla Camp-stegjärn.
(Antibotts är plattor som förhindrar att snö fastnar under skorna). Jag gjore plattorna av två gamla saftdunkar som skarss upp och poppnitades ihop. Plasten i dunkarna är lätt att forma till med en kraftig sax eller en mattkniv.
jag har lite svårt att se konstruktionen framför mig...
har du nitat ihop så att det blir "två lager"plast? hur får du a-botten att sitta kvar? jag har tänkt mig att man måste sätta fast nån form av öljetter á la pressening för att få dem att sitta. (eller är det det är att "popnita"). använder du ståltråd ?
Nu är vintern slut (för mig) och antibottarna testade. Dom funkar och håller skitbra!
Altså: Tag plastdunkar och skär ut plattor som passar i stegjärnen. Blir plattorna för små, poppnita ihop flera. Naja fast plattorna i stegjärnen eller gör som jag gjorde: Plattan görs dubbel på mitten och de axlar och skruvar som går tvärs över järnet läggs mellan övre och undre plattan.
Vi har gjort våra antibottar av plasten från stora glassförpackningar. Sidor, botten och lock duger alla lika bra. Lättvikt, hållbart och billigt att byta ut ifall ngn del går sönder.
Våra stegjärn är BD Sabretooth, och vi "skräddarsydde" skild platta för häl och framdel. Överdimensionerade bitar med inklippta flickar som pressas på skilda sidor om stegjärnets konstruktion. Sitter som gjutna och funkar lika bra som köpta... Definitivt enkelt och behändigt att fixa själv!
Att säga farväl till ett landskap
Ibland slår det mig när jag betraktar ett fotografi: det är som att titta in i en spegel. Man söker inte bara ...
2 kommentarer
I början av sommaren 2024 så satt jag och funderade för mig själv att det vore kul med att få göra en vandring under sommaren eller hösten. Jag hade ...
1 kommentar
Det börjar alltid med en karta. Eller i det här fallet en tumme som scrollar förbi ett foto på Instagram av ett turkosblått vatten omgett av klippor ...
2 kommentarer
Jag gjorde min första vintertur på 10 år genom Sareks södra gränstrakter mellan den 27:e mars och 5:e april. Den var tänkt att gå genom Änok, ...
5 kommentarer
Kan du verkligen se en elftedel av Sverige från Kebnekaise? Det låter imponerande – men är det sant? Jag testade påståendet, från svenska fjäll till ...