Antibott till stegjärn

Jag gjorde antibotts till mina (ur)gamla Camp-stegjärn.
(Antibotts är plattor som förhindrar att snö fastnar under skorna). Jag gjore plattorna av två gamla saftdunkar som skarss upp och poppnitades ihop. Plasten i dunkarna är lätt att forma till med en kraftig sax eller en mattkniv.

Ja, men

jag har bara hunnit testa hemma på gården, ingen seriös användning hittils. Verkar funka bra. Återkommer om jag kommer ihåg.

nitade ihop?

jag har lite svårt att se konstruktionen framför mig...

har du nitat ihop så att det blir "två lager"plast? hur får du a-botten att sitta kvar? jag har tänkt mig att man måste sätta fast nån form av öljetter á la pressening för att få dem att sitta. (eller är det det är att "popnita"). använder du ståltråd ?

vad tror du om vikten- mkt tyngre än original?

många frågor blev det

/erik

Ja, det funkar!

Nu är vintern slut (för mig) och antibottarna testade. Dom funkar och håller skitbra!

Altså: Tag plastdunkar och skär ut plattor som passar i stegjärnen. Blir plattorna för små, poppnita ihop flera. Naja fast plattorna i stegjärnen eller gör som jag gjorde: Plattan görs dubbel på mitten och de axlar och skruvar som går tvärs över järnet läggs mellan övre och undre plattan.

/Björn

Vi har gjort våra antibottar av plasten från stora glassförpackningar. Sidor, botten och lock duger alla lika bra. Lättvikt, hållbart och billigt att byta ut ifall ngn del går sönder.

Våra stegjärn är BD Sabretooth, och vi "skräddarsydde" skild platta för häl och framdel. Överdimensionerade bitar med inklippta flickar som pressas på skilda sidor om stegjärnets konstruktion. Sitter som gjutna och funkar lika bra som köpta... Definitivt enkelt och behändigt att fixa själv!

Aktuellt

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?

Nytt avsnitt: vad kan friluftslivet lära av idrotten?
Kan naturområden gynnas genom att talas om likt idrottsanläggningar? Det och mycket mer diskuteras i det senaste avsnittet av Outdoor & Friluftsliv!

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser

Från karta till horisont – behåll fokus med rätt sorts kontaktlinser
Synen förändras gradvis – men skärpan går att få tillbaka. Progressiva kontaktlinser är utvecklade för att låta blicken hänga med utan avbrott.

Utsidan blir mediapartner till Outdoor Festival STHLM

En stor tältkåta med många människor samlade runt
Den 23–24 maj 2026 samlas friluftsintresserade på Djurgården i Stockholm. Som Plus‑medlem kan du boka festivalens äventyrspass gratis!

Vinn skidstavar från Akka!

Vinn skidstavar från Akka!
Ta chansen att uttrycka din personliga stil i slalombacken. Vi tävlar ut två par av unika skidstavar från det nya, svenska varumärket Akka!

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.