Om man bor i Västsverige kan en intressant sträcka vara att gå runt sjön Anten norr om Alingsås. Jag och tre vänner gick runt denna sjö med utgångspunkt och mål Vårgårda. Denna 7,5 milavandring erbjuder kanske inte så värst mycket vacker natur utan mer asfaltsvägar skogsvägar och smalspåriga järnvägar. Att vandra på järnvegen Anten-Gräfsnäs, som numera bara används på sommaren i turistsyfte, är faktiskt riktigt intressant. Vi valde avverkade den totala sträckan på ca: 38 timmar genom ett relativt intensivt vandrande. Vi valde dessutom att hålla oss till en längre men enklare väg eftersom vi inte ville korsa skogen i mörker. Denna vandring genomfördes nämligen på årets mörkare halva. Om du bor i närheten och söker lite helgäventyr så rekomenderas en vandring runt Anten. Precis söder om sjön finns det dessutom ett par intressanta naturformationer att betrakta. Dessa finns utmärkta på Utsidans karta strax utanför Alingsås.
Du använder en föråldrig webbläsare. Det får inte visa dessa eller andra webbplatser korrekt.
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Du bör uppgradera eller använda en alternativ webbläsare .
Anten runt på 38 timmar
- Trådstartare andrevs
- Start datum
andrevs; sa:...
Att vandra på järnvegen Anten-Gräfsnäs, som numera bara används på sommaren i turistsyfte, är faktiskt riktigt intressant.
...
Att gå på järnvägar är förbjudet enligt Järnvägssäkerhetslagen. Annonserad trafik på AGJ förekommer bara sommartid, men det betyder inte att det inte kan komma tåg andra tider. Det kan vara abonnerade tåg, tåg för banunderhåll eller för utbildning av personal.
Hälsningar
Harald
Lästips
ANNONS
Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken
STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.
Förbjudet att vandra på järnväg!
Hejsan!
Självklart så anade jag att det måste finnas något förbjud till att vandra på järnvägar. Skulle aldrig få för mig att vandra på en större trafikerad järnväg men de tåg som trafikerar Anten-Gräfsnäs susar väl inte fram i några chockartade hastigheter? Jag oroar mig egentligen inte för min egna säkerhet men kommer att undvika järnvägen sommartid =).
Hejsan!
Självklart så anade jag att det måste finnas något förbjud till att vandra på järnvägar. Skulle aldrig få för mig att vandra på en större trafikerad järnväg men de tåg som trafikerar Anten-Gräfsnäs susar väl inte fram i några chockartade hastigheter? Jag oroar mig egentligen inte för min egna säkerhet men kommer att undvika järnvägen sommartid =).
Få Utsidans nyhetsbrev
- Redaktionens lästips
- Populära trådar
- Aktuella pristävlingar
- Direkt i din inkorg