Ansvarig på Soffabacken

Är det någon som känner till vilken klubb som har ansvar för översyn av bultar/ankare på Soffabacken i Skåne?

Vi var där (på Solväggen) i helgen och det är flera ankare där karbinerna rostat igen. På något ställe hänger det snabblänkar uppe vid ankringsbultarna. Det verkar vara fler än vi som gjort samma tråkiga upptäckt.

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Är det någon som känner till vilken klubb som har ansvar för översyn av bultar/ankare på Soffabacken i Skåne?

Vi var där (på Solväggen) i helgen och det är flera ankare där karbinerna rostat igen. På något ställe hänger det snabblänkar uppe vid ankringsbultarna. Det verkar vara fler än vi som gjort samma tråkiga upptäckt.

Hej jag är rätt ny på detta med att klättra utomhus, men är det inte en bra sak att det finns snabblänkar som man kan fira från? Några har varit rostiga och dom har jag inte användt men annars så har jag blivit glad att ha något att fira från. Kommer jag upp till toppankaret och det sitter två snabblänkar där i var sin bult använder jag dom till att fira från.

Snabblänken är ju en nödlösning. I ankarna brukar där sitta en bit kedja och nån karbin eller ring att fira från. Normalt sett sätter du en sådan om du inte kommer hela vägen upp till toppankaret.

Ta kontakt med Skånes klätterklubb, eller Malmö klätterklubb. De kanske vet vilken eldsjäl som kan tänka sig att fixa till problemen. Men det finns i princip aldrig någon som har formellt ansvar. En del större klubbar har en bultkommité som gör sitt bästa för att underhålla bult inom sitt område.

Helsingborgs klätterklubb ligger närmast soffabacken. Och det är klättrare från helsingborg som utvecklat stället..

Vem är ansvarig för din skada om du tippar uppochned vid ett fall och slår i skallen?
Vem är ansvarig för dina tår om du slår i dem i en sten på väg till klippan?
Vem är ansvarig för din bil om du kör i diket på väg hem medan du stretchar fingrarna?
Ta med en burk 5-56 när du åker dit nästa gång och smörj upp kabbarna, eller en bågfil och kapa bort dem och ersätt med nya, så kan du vara lite stolt istället för att låta som en karikatyr av en folkhemssosse i en Killing-sketch.

...och klättrare är lika trevliga som vanligt. kan man inte bråka om vem som gjorde vad utan syrgas kan man ju klanka ner på nån som är ännu mer nybörjare än en själv.

...och klättrare är lika trevliga som vanligt. kan man inte bråka om vem som gjorde vad utan syrgas kan man ju klanka ner på nån som är ännu mer nybörjare än en själv.

Det har snarare att göra med att det är ett internetforum än att det är klättrare. Jag har faktiskt hittils inte träffat en enda otrevlig klättrare vid klippan!

Men om din poäng var att de flesta svaren hittils kunde ha skippats eller omforumulerats på ett betydligt mycket mer konstruktivt sätt är jag helt på ditt lag!

Det är ändå ganska retarderat att hålla på att bråka via internet...

Då stället, som det nämnts ovan, utvecklats av någon antog jag att det låg ett mått av stolthet och ansvarskänsla i det. Erfarenheten från förare i vissa turistvänligare trakter är att det förekommer klubbar som tar på sig ansvar för att hålla liv i bultar och ankare och eftersom Utsidan har rätt bred publik känns det ju som ett lämpligt ställe att fråga om det fungerar så även här hemma.

Tipset om 5-56 är i och för sig välkommet. Jag har inte kommit så långt att jag tar med mig verkstadstänket upp på klippan men det kanske är dags.

Och Adam K, ta lite Pro-Viva nästa gång du har ont i magen så kanske det inte svider så jävligt när du går på dass.

Delphyn, du gör helt rätt som börjar med att kolla vem/vilken klubb som hyser ansvarskänslor för klippan och bultarna. Får du inget napp är det självklart fritt fram att ta tag i det själv.

Adam är trevligare än han låter, han måste haft en dålig dag! ;-)

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips