Anpassa en gammal MTB till krig

Ja Corax, eller via ebay, först via aliexpress men frakten blev billigare från ebay även fast det är samma ställe. Blev 2500 totalt.

LKLM 318 med 26" och 54cm ram. Hade gärna haft den där Discovery men jag vet inte hur man köper den.
La upp en bild på den på visa din touringcykel. Finns även lite bilder under min profil från tidigare i sommar.

Låter som ett mycket bra köp om man tittar på totalsumman.
Man kan köpa Discovery och de andra modellerna direkt från tillverkaren och jag anser att det är mycket prisvärda cyklar. De har tänkt till själva för att förbättra inom vissa områden och kopierat redan bra lösningar på andra.
Man kan även skräddarsy sin hoj efter behov och smak. Vill du inte betala extra för t.ex. en Brookssadel sätter de på en annan och vill du ha billigare eller dyrare växelsystem ordnar de det. Allt är förhandlingsbart ner till minsta detalj.

Som all utpräglade långcyklar är de tunga (jämfört med vad jag brukar cykla med), men det är ett pris man tydligen får betala då man väljer en touringhoj framför en standard MTB.

En fråga: är "frigången" dålig på din LKLM?
Givetvis beror en del på hur tjocka däck du har, men är det något du reflekterad över?
Det är väl egentligen den enda kritiken jag har mot min LKLM. Jag har därför bytt till kortare vevarmar och smalare pedaler, men det har i sin tur dragit med sig att det blir aningen mer tungtrampat.
 
Mina vevarmar är 170mm och jag kan inte påstå att frigången skulle vara nämnvärt dålig, inget jag reflekterat över. Lågt vevhus är något jag eftersträvar. Frigången till de bakre packväskorna är bra men det beror nog dels på en distans jag gjorde och den asymetriska profilen på packväskorna.

Vilken LKLM hade du Corax?

Jag är fortfarande nyfiken att veta hur det gått med cykeln som tråden handlar om?
 
Mina vevarmar är 170mm och jag kan inte påstå att frigången skulle vara nämnvärt dålig, inget jag reflekterat över. Lågt vevhus är något jag eftersträvar. Frigången till de bakre packväskorna är bra men det beror nog dels på en distans jag gjorde och den asymetriska profilen på packväskorna.

Vilken LKLM hade du Corax?

Distanslösningen gillar jag verkligen.

Jag har en Discovery.
Den var utrustad med 175mm vevarmar. Bytte till 170mm. Jag bytte även pedalerna vilka var breda och tunga (nära 500g paret). Bytte mot ett par smalare som dessutom väger mindre än hälften.
Mycket bättre nu i fråga om frigång och därmed också kurvtagning, men som sagt så känns det skumt med så korta vevarmar.

Center bottom bracket till marken på mina andra hojar, vilka alla är MTBs, varierar mellan 31-32 cm. Min LKLM har 27,3 cm. Jag snackade med Tintin (http://ttrek.net/) som också har en LKLM Discovery och avståndet på hans hoj är 32 cm. Vi pratade båda med designern/bossen för företaget.
Vi fick ett långt svar med jämförelser med Koga, Co-motion, Villiger, Thorn, Surly + ett antal andra där BB drop-värden jämfördes med ramgeometri. Ärligt talat måste jag erkänna att jag inte blev mycket klokare av detta, men kunde i slutänden konstatera att:
1. Frigången på min hoj var sämre än på de andra jag använt i fält (Marin Muirwoods, Marin Pine Mountain, Marin Eldridge Grade, Marin Team (prototyp), Scott Boulder (Cromo-årgång)).
2. Jag har svårt att vänja mig vid 170mm vevarmar.
3. Det är möjligt att jag är bortskämd med hög frigång.
4. Att så hög frigång kanske inte är nödvändigt för touringcyklister som mestadels håller sig på "vanliga" vägar.
 
I en veckas tid cyklar jag på en ganska dålig grusväg(till jobbet) och har än så länge inte haft något problem, jag försöker visserligen undvika hålen. Kanske att man får vara lite extra varsam i kurvor jämfört mot min gamla mtb. Ska ta en sväng i skogen och se hur det går. Jag tror inte jag är nog rutinerad för att känna skillnad på 170mm och 175mm men lite "gratis" kraft skadar ju inte.

Ja bmx-pedaler nu är ju lätta, tunna och rätt billiga men jag tror jag kör på mina gamla shimano dx, ska modda en sida genom att ta bort piggarna och fästa halkskydd.

En anledning till att jag inte köpte en gammal mtb var just vevarmshöjden, några andra saker jag funderade på var längden på toppröret och längden mellan bakhjulet och vevhuset. Men de är väl mycket en vanesak och sen går det ju att ordna till med exempelvis en längre eller kortare stam, hög "rise" på styret osv. Men för mig tror jag att jag har mer att vinna än förlora på ett lågt vevhus.
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
SeekOut Hjullager till gammal cykel Långcykling 13
Hultan Gammal touring renoveras? Långcykling 14
wahcana Hållbar/långlivad gammal damcykel!??? Långcykling 4
alven Bygga om gammal racer Långcykling 28
GunnarH Gammal broms + ny fälg = dålig bromsverkan Långcykling 9
Gammal racer/ ny teknik Långcykling 2
sanjacobi Iceland by Wheels, MTB i högländerna Långcykling 8
andy69 Bygga om MTB till långfärd...? Långcykling 20
emmaskold MTB cykling i Leogang i Österrike i sommar - SÄLLSKAP SÖKES! Långcykling 0
sirugo Frakta MTB på flyg Långcykling 7
Fraktal MTB eller LVG Långcykling 8
Supreme Cykeldator på MTB Långcykling 8
friluftaren Långcykling med MTB? Långcykling 12
realout Asfalts-slicks til MTB? Långcykling 2
jimpaw Ferrino MTB eller R.P Skystar 2.1 ????? Långcykling 0
Avslut090305 MTB-touring! Långcykling 0
argento SPD-pedaler - skillnader mellan racer och MTB? Långcykling 6
Running Farmer Kungsleden på MTB i slutet av september Långcykling 1
Nyman Köpa MTB på beslagauktion Långcykling 6
piper råd om cykelstorlek? och MTB på långa vättern? Långcykling 8
Sallle cykleväska på mtb? Långcykling 3
jamo Klickfix passar inte på tjockt mtb-styre Långcykling 3
rolfs Tidsvinst Racer vs MTB? Långcykling 13
chinerunner Riksgränsen-Piteå 75 mil MTB Långcykling 2
bergholm 40 mil på MTB. Vilken utrustning? Långcykling 43
obiwan Northshore mtb i Växjöskogarna! Långcykling 0
Test005 Ny på MTB, nybörjarutrustning. Vad tror ni? Långcykling 0
HenkeD MTB val? Långcykling 11
bergholm Val av MTB? Långcykling 0
Tobias_P Kungsleden med MTB Långcykling 9
bergochcykel SPD-pedaler och MTB fšr nybšrjare Långcykling 2
Rillo Scott Boulder MTB Långcykling 0
ghynton MTB-tips till stigar, fjäll och långturer Långcykling 1
Marielle_Värmland Köpa MTB, men vad skall jag ha?? Långcykling 3
Mz Lufttryck i MTB Långcykling 7
pezeta Att byta gaffel på MTB Långcykling 2
jmlove Vive la France:Normandie-Atlantkusten-Pyrenerna på MTB Långcykling 0
Lina J MTB-klubbar i Nacka/Hellas? Långcykling 1
Öst MTB i Gbg området Långcykling 3
lappelill Bromsbelägg till MTB Långcykling 2
BOBen mtb kompisar Långcykling 1
millamill mtb-klubb i sthlm Långcykling 3
mountain Traningsprogram, MTB Långcykling 1
mejsel Ont i ryggen vid mtb Långcykling 6
a_forsgren köptips på billig mtb? Långcykling 10
d-b Bra cykelbutik (MTB) i Stockholm? Långcykling 3
tfs_johan MTB på Gotland Långcykling 3
ala Snabb MTB... Långcykling 1
Toe Tips på MTB turer Långcykling 1
Stor MTB i alperna Långcykling 0

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.