Anorak?? jacka?

Hej alla!! =)

Finns det någon som har ett tips på en bra anorak, till ett hyfsat pris? Eller är en jacka bättre än anorak när man åker telemark?
Jag står i valet och kvalet, och kommer ingen vart...

jag åker inte så våldsamt fort (ännu) och hade tänkt kunna använda vad det nu blir jag köper även till turskidåkning och annat under den kallare halvan av året.
Jag är ganska liten i kroppsbyggnaden, 164 cm lång och rätt smal, så väldigt många anorakar och jackor blir för pylsiga...

Någon med ett trevligt jultips?? :)

Snart kommer snön!!!!!

/sara
 
Klättermusen som alltid!

Klättermusen Njal är en mycket trevlig anorak, dock kanske lite dyr (2500 kr), den väger nästan inget och är så pass tajt skuren att den nog knappast sitter bylsigt. Annars har ju Norröna en rätt fin anorak, den är något billigare (1770 kr), men inte lika smidig, viss risk för att den blir lite fladdrig.
Haglöfs har ju sin LIM-anorak, men då blir det ju Gore-Tex, vilket jag inte tror på om du skall ha den vintertid, det är ju också dyrt med Gore (3300 kr).
Isåfall tror jag nog snarare på nån form av Windstopperanorak, typ Tierra Tempest anorak (1500 kr).

Hoppas nåt av tipsen hjälpte till!
/Harald
 
Extrem har några jäkligt snygga anoraks i år, jag tycker den vita med sned dragkedja är hur söt som helst. Och bara huvan sitter bra så funkar de flesta material bra om man bara åker vid skidorter och inte gör några extrema turer.
De säljs av bl.a. skitotal i Uppsala.
 
anorak, förslag

Tjeena Rödluvan.
Så här gjorde jag.
Köpte en armens kamouflage anorak (vit) på överskottslagret i Östersund för 75 kr för 5 år sedan. Har lagt ca 100 kr/säsong på impregnering (spray).
Har fungerat i alla väder. Allt från 33 graders kyla. (mycket skalplagg under) till vräkande blötsnö vid toppturer på vårkanten. (Blöt utanpå, men torr under).
Inte är den snygg. Men om Du inte badar i ”flis” så lägg istället pengar på ex, stighudar, utlösningsbindningar, helikopterlyft, toppguide, eller en extra vecka i fjällen i stället för de hutlösa priser en ”tygtrasa” numera kostar.
Dessutom kan Du impa lite vid start, om Du värmer upp i en arméanorak, när Du sedan kliver ur denna och har en ”just” fartdräkt under.
Dock är det häftigt med ”balla” prylar. Men jag föredrar att ha dom på fötterna.
Med vänlig hälsning Lavinfaran.
(Namnet Lavinfaran kommer delvis p g a min klädsel).
 
HEJ KORT SVAR ANGÅENDE ANORAK. äVEN LUNDHAGS HAR TVÅ RÄTTSÅ BRA MODELLER ANORAKAR PRIS MELLAN 1000-1500 BEROENDE AV SORT. aNNARS ÄR KLÄTTERMUSENS EPIC ANORAK HELT KANON MEN PRISET BLIR NU 2700 SÅG JAG. MVH GLANNE
 
Nansen från Haglöfs

En bra jacka är Haglöfs nansen fjell jacket. Har den jackan själv och har använt den vid telis åkning, turer på fjället och till vardags. Den har mycket bra passform och bra slitstyrka. jackan hänger med bra i pisten när man rör sig. Ett plus är nog priset runt 2000kr
 
Vindtätt eller ej?

Jag har en Klättermusen Njal själv. Den är inte helt vindtät, vilket är bra för det mesta eftersom man inte blir så svettig, men till svenskt vinterfjäll (-20 och blåst) föredrar jag något helt vindtätt, Goretex eller liknande. Den täta jackan kan kompletteras med en billig löparjacka.

Men, det beror på hur man svettas och vart/när man åker. Är man kall av sig ska man ha vindtätt. Ska man ut på påsk är en Njal ideal.

Om jag skulle köpa ny jacka till skidåkning skulle det nog bli en Haglöfs Rapid i windstopper. Lätt, bra huva, tight skuren och 100% vindtät.
 

Fjälledarens tips: Så packar du lätt och når längre

Ibland får man ut mer av naturupplevelser när man tar ut svängarna. Fjälledaren Oskar berättar hur han hittar en större frihetskänsla utomhus.