Ange position vid 112 etc

Min tjej lyckades få axeln ur led plus en fraktur då hon åkte med en SSSK grupp på Mälaren i helgen

Jag var inte med men dom ringde 112 och försökte uppge position men det blev fel helikoptern enl utsago åkte förbi.

Har för mig att jag läst om samma problem vid andra olyckor. Nu när vi har mobiltelefoner som man skulle kunna prata med helikopter piloten med och styra han/hon rätt och alla telefoner har GPS plus att det är plätt lätt att från telefonen checka in position i Facebook/twitter eller skicka SMS med platsen så borde detta vara enormt enkelt.

Har pluggat GIS på universitetet så jag inser problemet med olika koordinatsystem men borde det inte gå att göra enklare och vad fungerar i verkligheten?

Inte kul att ligga på isen och skaka och höra hur helikoptern flyger förbi...

Del 2 av detta är hur markerar ni ut här är jag så att helikopter kan hitta er.
Hlsn
Magnus
 
I vilket koordiantsystem försökte dom meddela sin position?

Att 112 inte kunde lista ut vilket system du använde är ju lite märkligt...för men lite kunskap om olika system så är det relativt enkelt att hålla koll på vilket som är aktuellt.

Markering för helikopter kan ju vara lite olika men en inte helt natrulig formation av tydliga objekt sett från luften, är ju en bra början.
Det kan ju vara bra att ha några plagg på sig som är i signalfärger, att gå runt som hobbymilitär har sina nackdelar när det gäller att synas.


Om man nu inte har lite tid över att få igång eld och rök...

Är man på en is så borde det vara enkelt...
 
Detta har ju varit uppe i tidigare trådar.
Enl utsago kan SOS-alarm hantera de vanligast förekommande positionsformaten och vidarebeforda dessa till räddningsinsatsen.

Enklast måste ju vara att läsa upp sin position så noga man kan och meddela hur man om möjligt har märkt ut platsen. Kan man sedan ange tydliga kännetecken i närheten så underlättar det.
Lägga ut saker i kryss, tre i rad eller ett H brukar väl vara de vedertagna markeringssätten förutom en brasa med blöt ved.
 
Del 1:
SOS Alarm och kommunal räddningstjänst (dvs även ambulanshelikoptrar) använder sig helst av RT90, dvs Xerxes-Yngve. Nu är det ett par år sedan jag frågade, så informationen kan ha ändrats.

Sjöräddningen lär vara mer bekant med long/lat och WGS84 än vad räddningstjänsten och SOS Alarm är, men exakt vilket format man föredrar där vet jag inte.

Del 2:
Vet flera skridskoåkare som har några nödbloss av den typ som alstrar kraftig orangeröd rök medpackade i ryggsäcken. Kanske ingen dum idé, det måste underlätta för helikoptern om det är många grupper med skridskoåkare på isen.
 
Jag ringde 112 häromveckan och vi befann oss då på en myr några km från bilväg. Min GPS var inställd på RT90 och det var inga som helst tveksamheter hos SOS Alarm när jag uppgav vår position.
 
Positionsbestämning med GPS är hyfsat nytt och det finns en del som tyder på att kommunikationsmissar fortfarande uppstår vid räddningsinsatser (t.ex vid ett flyghaveri i Linköping för något år sedan, se HavKom 2011-17). Förhoppningsvis kommer rutinerna snart att ha satt sig.

Oaktat GPS är det förstås bra att ordna med lämplig varselutrustning, som nämnts.
 
relativa positioner och bäringar/riktningar?

Relativa positioner är kanske enklare än koordinater.

Jag skulle nog snabbare få ur mig något i stil med vi är i Mellanstads östra skärgård, mellan Storön och Lillön, cirka 500 m väster om Mellanön. Vi är tre personer som står stilla. En blå jacka, en grön och en svart. Jag viftar med min frisk arm då ni kommer flygande.

Min erfarenhet av räddningsövningar och annan "observation" är att rörelse (helt osymetrisk) överträffar de flesta statiska signaler.

Jag förutsätter att SOS alarm har kartor och snabbt skulle kunna gaffla in min position enligt beskrivningen ovan. Vill man precisera ytterligare kan man förstärka med bäringar/riktningar "jag ser Kyrköns kyrka i sydsydväst, riktning 190 grader på en 360graderskompass - givet då att man använder samma skala på kompassen (t ex inte 400 nygrader eller 6300 streck) men de flesta civila kör väl med 360graders-kompasser.

/Patrik
 
Nu vet jag ju inte hur koordinaterna angavs, men det är ju stor skillnad på om hur man anger grader, minuter och sekunder, vissa anger ju grader,delar av grader, vissa grader, minuter,delar av minuter och vissa grader, minuter, sekunder. Bara där kan det ju bli rejält fel.

Sen är det ju som sagt problem med RT90/WGS84 också. När jag flög skogsbrandflyg för många år sedan så var det snudd på straffbart att ens nämna WGS84 för SOS-operatören... Troligen finns det operatörer som har olika koll, precis som det finns bland friluftsmänniskor.
 
Problem med lägesangivelser var det ju bland annat vid Ridöolyckan. SOS Alarm fick en positionsangivelse i koordinatform som Sjöräddningscentralen också överhörde, och som var helt korrekt. När sedan fler lägesangivelser och samtal kom in blev det många olika beskrivningar av olycksplatsen vilket resulterade i att räddningsinsatserna först hamnade fel.

Man ska nog inte underskatta risken för att vind eller dålig täckning riskerar att ge dålig hörbarhet och att det blir svårt att uppfatta långa lägesangivelser av typen "västan om sol och östan om måne". Fördelen med en koordinatsifferserie är att den är enkel för mottagaren SOS Alarm att skriva ner och repetera tillbaka till sändaren för att kontrollera att den blivit rätt.

Sen så är det nog ganska vanligt att folk i gemen vinkar till flygetyyg, utan att man är i nöd... svårt för helikopterbesättningen att veta vilken vinkare som är rätt.

Edit: förtydligande.
 
Senast ändrad:
Enligt samtal med SOS Alarm så sent som i höstas vill de ha in koordinater i RT90 XY.
När de t.ex. skickar helikoptern flyger de direkt mot XY. Det är hyfsat svårt att knappa in "lilla ön väster om Storön".

Att ha nödbloss med sig är smart, inte bara för skridskoåkare. Om du är vilse i skogen kan nödblossen snabbt tända eld på en hög färskt granris och då syns du.
 
Att från luften hitta någon i rätt ruta är vida enklare än oklara beskrivningar med olika system ner till sekunder. RT och XY är KISS och fungerar utmärkt. Gör rätt!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Tony-Avesta Problem med att ange koordinater, fel format? Navigering 1
majjen Hur hittar jag denna position? Navigering 4
Johan123 Finns det någon app där man kan meddela sin position? Navigering 15
plawsworth dela position via iphone Navigering 0
PlaZma Hitta till gps position med mobilen Navigering 4
patrick.akerberg GPS position spåras på internet Navigering 9
thureb Drivande position Garmin Legend Vista HCx Colorado Navigering 61
matte_upp UTM position Navigering 6
Drever Sida på nätet för att kontrollera position? Navigering 2
gundj position i SMS omvandlad till brytpunkt? Navigering 0
Staffan Andersson Vikten av att veta sin position... Navigering 2
PoC Noggrannhet - Position - SA Watch Navigering 3
Kalle.it NORGE 1:50000, vilket Position Format ska jag använda? Navigering 4
scotti Problem vid navigation Navigering 1
Rune E iPhone GPS vid paddling Navigering 2
mikaelbe Dakota 10 stänger av vid inkoppling av USB Navigering 0
joanc gps stängs av vid spårval Navigering 1
Flunko Garmin Dakota 20 - Ledtrådar vid Geocaching? Navigering 2
pelka Vad tänka på vid köp av GPS? Navigering 4
mm123 Mer detaljer vid imp av spår från garmin till mapsource? Navigering 12
fson 60CSx piper vid avstängning? Navigering 14
GilbertK Garmin Oregon totalkraschar vid uppstart Navigering 4
mph60-2002 60CSx -öka detaljer vid utzoomning? Navigering 5
Kincop Snabbfråga: Antal kartsegment vid överföring? Navigering 3
orjanraberg MapSource kraschar vid överföring av karta Navigering 5
bisonium Hur ställa in så GPSmap 60csx automatiskt adderar en "tappad sträcka" vid navigering? Navigering 12
Långbåge Säkerhet vid bågskytte Navigering 2
Brune Stänga av tyckmätaren på Vista HCX vid flygning Navigering 12
jonasolof Hur högt över horisonten når Global star vid given latitud? Navigering 2
Kincop Dubbla kartor vid överföring? Navigering 10
PalleKuling garmin vista raderar kartor vid nedladdning av nya Navigering 2
stortiger Problem vid överföring till garmin Navigering 3
Finnwoodman 276C stänger av sig vid byte av Anv.läge Navigering 2
Finnwoodman EGNOS vid direktimport? Navigering 4
lagerstrom ETA-beräkning vid olika färdsätt (GPSMap 60 Cx) Navigering 5
goranwi 60Csx-instabil karta/navigeringspil vid navigering Navigering 8
graylingfisher Larm vid kursavvikelse i questen. Navigering 9
realdexter 60csx - vad ingår vid köp?? Navigering 12
greenjuice Erfarenheter vid reklamation av GPS hos Skövde Natur Navigering 3
hugbe Garmin och Fugawi som analysverktyg vid orientering Navigering 23
kanotisten Drömmar e det som håller oss vid liv Navigering 1
Mackan73 Har du haft problem vid köp av GPS från USA? Navigering 17
buster23 GPSval-checklista på väsentligheter vid köp. Navigering 38
Torbjörn Klockare Handhållen GPS med sjökort vid segling Navigering 13
marcushedblom Koord. försvann från GPS vid överföring till Kartex Navigering 0
buster23 Vilken GPS är bäst i skogen vid jakt? Navigering 11
CirruZZ Kartor sida vid sida i Ozi Navigering 7
ÄventyrsUffe Vilka kordinater vid nödsituation Navigering 10
Kalle.it MTB + eTrex - tips för att fästa GPS vid cykling. Navigering 3
sehlis Skillnad mellan USA och Europa vid näthandel Navigering 13

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.