Angående Gore-Tex i M90.

Anledningen till att det aldrig gjordes några uniformspersedlar i G-Tex är dels att det är dyrt, men främst att det praslar. Så vitt jag vet har man testat med flera olika material med olika egenskaper. Det enda som dock höll måttet var det tyg som finns i M90 idag.

Inte gore-tex i M90??

Visst finns det gortex m90. Jägar förbandet (idag luftburen bataljon) som finns vid K3 har i alla fall gortex m90 till sina prickskyttar. Dessa fungerar ganska bra vid låg aktivitet men "andasförmågan" är ju givetvis sämre än bomull. Prickskyttarna hade dock lite problem med att byxxorna inte gick att fästa i kängorna.
Gjorde själv lumpen på K3 förra året.

Mvh
Cristoffer Jonsson

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Jodå, finns...

Försvarsmakten har en variant av M/90 som är gjord i trelagers goretex. Membranet är laminerat på ett yttertyg av polyester och bomull som är prasselfritt och uppfyller brandsäkerhetskraven. Modellen heter 90 A-dyk (möjligen 93 A-dyk?).

/J

Vem tillverkar dessa uniformer

Visst, som de inlägg före mig skrev, finns det Goretex M/90. Den variant som jag känner till träffade jag under utlandstjänstgöring i Kosovo, där operativa delen av und/säk hade dessa (FJ). Jag blev måttligt imponerad då de prasslade en hel del och var stela i tyget. Men det finns kanske flera varianter. Den som tillvekade dessa var ett Svensk företag i Blekinge trakten.
Sen vet jag att det tillverkats en variant av Engelsk jacka fast i annat "andas" tyg. I denna jacka låg det vattentäta materialet i mellan fodret och M/90 tyget. Säljs av Military Shop. Jag upplevde jackan som för tät och gick istort sätt att använda när under kallare väder.

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips