Andra märkens motsvarighet till Houdini Houdi?

Jag har varit och provat en Houdini houdi och länge trånat efter den då jag tycker den både är snygg och verkar rätt funktionell. Dock har jag lite problem med priset. Nu såg jag att nån puffat den houdi-tråden och kände att jag blev tvungen att starta en tråd för tips på alternativa men motsvarande Houdie, Power Jacket-produkter från andra tillverkare.

Själv har jag en salomon-houdi med full dragkedja som ser ut som denna ( men som sagt med dragkedja) som jag är skitnöjd med:

120785.jpg


Denna kostar 900 - jag köpte min på rea på team sportia för 500

Den här utan huva ser också skön ut även om jag inte gillar utseendet på dragkedjan

120716.jpg



Den här från Peak verkar också shysst. Just nu till bra pris dessutom 500 kr (dock inte i min storlek)

G40409001_28X_main_large.jpg


http://shop.peakperformance.com/se/item/G40409001/?partner=5302


Finns det fler märken med motsvarande produkter, gärna lika snygga men bättre pris än Houdini?
 
Färgerna är rätt likartade den här säsongen... Ortovox har en merino-fleece-hoody, blå eller svart. Jag har dammodellen sen i början av januari. Känns som mycket bra kvalitet, tät och fin väv, bra passform, även om det är för lite tidigt för en slutsummering. Har 3 st Houdini-hoodiesar så jag kan jämföra med dem iaf. Prismässigt ungefär samma, även om jag sett den på rea i fysisk butik i Göteborg för 999 kr.

T ex härifrån, där jag även kopierade bilden från:
http://www.addnature.com/product.aspx?pf_id=ORTOVOXFLEECEHOODY
 

Bilagor

  • L_ORTOVOXFLEECEHOODY.jpg
    L_ORTOVOXFLEECEHOODY.jpg
    53.8 KB · Visningar: 2,241
Intressant med merinofleece. Hur upplever du den lösningen, merino och fleece i ett låter ju på papperet som det skulle kunna vara ganska bra, varmt och ulligt på insidan med ullens alla fördelar och den blanka houdini houdi-ytan på utsiden.
 
Intressant med merinofleece. Hur upplever du den lösningen, merino och fleece i ett låter ju på papperet som det skulle kunna vara ganska bra, varmt och ulligt på insidan med ullens alla fördelar och den blanka houdini houdi-ytan på utsiden.

Jag är impad av kvaliteten, den släta utsidan känns faktiskt även mindre "nopp-benägen" än vanlig fleece. Men jag har som sagt bara haft den sen början av januari, även om den redan klivit in som ny favorit och har hunnit få många timmar i drift! Ärligt talat har jag mest använt den till vardags ännu, aktivitetsmässigt har jag bara haft den för skridskoåkning under skaljackan. Att det är ull på insidan varken syns eller känns, det är helt enkelt bara som en lite tätare väv än vanlig fleece. Passformen i dam är mycket bra tycker jag, gissar att den även för herr är lika välskuren.

Kan nämna vad en ur personalen på Fjällsport i Göteborg sa om denna jackan, när jag upptäckte att de reade den redan i början av januari, och jag frågade om den inte var upptäckt/uppskattad. Nåt i stil med:
"Tyvärr verkar ingen ha upptäckt den här jackan, för ärligt talat så är ju den här så mycket bättre än de andra "soff-hoodiesarna" som vi säljer. Men som folk vill ha."
Typ, Houdini m fl är snygga, välskurna, bra och trendiga, men den här verkar ännu bättre och mer slitstark.

Jag har inte heller några större problem med att det skulle vara knöligt med huva under skaljacka, för mig blir den här typen av huvor istället en bra halskrage, höga både fram och bak på halsen.
 
Är det materialet ("Polartec") man är ute efter har ju nästan alla tillverkare sina motsvarigheter av plagg. Med eller utan huva. Ett ex:

http://www.naturkompaniet.se/Product/Product.aspx?id=108499

Jag tycker dock det är passformen som gör hoddien. Den är tight utan att kännas snäv men ändå rymlig på rätt ställen liksom. Skön. Tillräckligt långa ärmar är det förvånadsvärt få som fattat att man ska ha också.
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.