Ammarfjället början av juli

Hej. Jag har ett par vandringar planerade i år. En av dem kommer eventuellt att ske första till andra veckan i juli. Men jag är extra orolig över myggen i år. Jag funderar därför på att ta mig till Ammarfjället för att komma undan skog och våtmarker. Men är det möjligt att befinna sig på 1000-1300 meters höjd i fjällen (har ni kunskap om just ammarfjället är det ju en bonus) första veckan i juli? Eller är det för mycket snö kvar så tidigt, och så högt upp?

Jag gick i Ammarnäsfjällen och då delvis Ammarfjället första veckan i juli förra året. Då var det mycket varmt och ingen snö alls under 1000 m. Där ovanför fläckvis med snö, givetvis mer ju högre upp man tittade. Min erfarenhet är dock att snön denna årstid bär bra och underlättar framfarten över t. ex. blockmarker. Jag vet inget om snöläget i år, men jag tycker inte du ska tveka att åka till de här fina trakterna den aktuella veckan. Men myggstiftet tar du naturligtvis med!

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Jag gick i Ammarnäsfjällen och då delvis Ammarfjället första veckan i juli förra året. Då var det mycket varmt och ingen snö alls under 1000 m. Där ovanför fläckvis med snö, givetvis mer ju högre upp man tittade. Min erfarenhet är dock att snön denna årstid bär bra och underlättar framfarten över t. ex. blockmarker. Jag vet inget om snöläget i år, men jag tycker inte du ska tveka att åka till de här fina trakterna den aktuella veckan. Men myggstiftet tar du naturligtvis med!
Tack! Då är det inte alls otänkbart att jag ännu än gång kommer att njuta av vindelfjällen :) Förhoppningsvis blir det ingen högsommarvärme dock.

Absolut! Mygghatt kan också rädda en har jag märkt.

Halloj,

Har ingen egen erfarenhet av just Ammarfjället, men vill man ha koll på snöläget kan man kolla in satellitbilderna från sentinel satelliten, ia alla fall då det är molnfritt :cool: (https://apps.sentinel-hub.com/eo-br...99Z&layerId=1_TRUE_COLOR&demSource3D="MAPZEN")

Kollar man in läget igår så ser det ut som bilden nedan. Mo-i-Rana ligger där den lilla röda cirkeln är, vilket innebär att ammarnäsfjället ligger inom den gröna cirkeln.
ammarfjället_just_nu.PNG

Zoomar man in lite ser det ut som nedan, en hel del snö kvar på högre höjd. Men det lär ju smälta snabbt nu när värmen har kommit.

ammarfjället_just_nu2.PNG

/ Stefan

Halloj,

Har ingen egen erfarenhet av just Ammarfjället, men vill man ha koll på snöläget kan man kolla in satellitbilderna från sentinel satelliten, ia alla fall då det är molnfritt :cool: (https://apps.sentinel-hub.com/eo-browser/?zoom=9&lat=66.22949&lng=14.53931&themeId=DEFAULT-THEME&visualizationUrl=https://services.sentinel-hub.com/ogc/wms/bd86bcc0-f318-402b-a145-015f85b9427e&datasetId=S2L2A&fromTime=2023-06-14T00:00:00.000Z&toTime=2023-06-14T23:59:59.999Z&layerId=1_TRUE_COLOR&demSource3D="MAPZEN")

Kollar man in läget igår så ser det ut som bilden nedan. Mo-i-Rana ligger där den lilla röda cirkeln är, vilket innebär att ammarnäsfjället ligger inom den gröna cirkeln.
Visa bilaga 41505

Zoomar man in lite ser det ut som nedan, en hel del snö kvar på högre höjd. Men det lär ju smälta snabbt nu när värmen har kommit.

Visa bilaga 41506

/ Stefan
Tack för tipset!

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips