Amatörradio - Sändaramatör

Kommer ihåg de tunga radiostationerna vi släpade på i lumpen 1975. Utvecklingen av satellitkommunikation från små enheter som Inreach eller PLB är verkligen fantastisk i jämförelse.

Ett alternativ som faktiskt fungerar hyfsat i fjällen är att skicka vanligt SMS från GSM-telefon från fjälltoppar. Det finns oftast tillräcklig täckning på de allra högsta topparna vilket kan användas i nödsituationer. Radiolänksystem finns till STF-stugor. Sådana system går till Polisens ledningscentral. Jag antar att fjällräddningen även har portabla stationer som kan koppla upp sig mot länkstationer. Hittade en intressant artikel om detta men den är från 2017 https://www.skef.se/wp-content/uploads/2017/12/skef-news-17-04.pdf sidan 8 och framåt

Thure

Fjällräddningen som lyder under polisen, har i likhet med andra blåljusmyndigheter Rakel, enligt vag jag snabbgooglat mej till. Täckning mot RAKEL-basstation kan man se här och den är inte perfekt i fjällen:
Men de kan ju ändå prata rakel till rakel (kom-radio) utan täckning på täckningskartan om de inte är för långt från varandra.
Dock inget för privatpersoner/radioamatörer utan RAKEL är förbehållet blåljus på några till samhällsviktiga funktioner. RAKEL används även i Norge.
RAKEL2 är på gång i Sverige, med utökad datakapacitet.

/Patrik
 
Ja precis, det är en otrolig teknisk utveckling som har hänt. Gamla tiders radioamatörer hör numera till Dinosaurier, och det är Satphone odyl som gäller. Helst skulle man vilja ha en billig som kopplas till sin Smartphone, finns det ?

Själv är jag fortfarande förvånad över att det funkar att kommunicera med en Satellit med en så liten antenn. Magic almost. :)

RAKEL är en gammal teknologi, som gsm, förvånande att det fortfarande används. Där har dom inte alls hängt med den moderna tiden... :cool::cool:
 
FYI

RAKEL utvecklades för längesen, som gsm ungefär. Tanken var att ha ett helt separat mobilnät som inte kunde störas ut eller blockeras. Används av Polis och Brandkår osv. Finns en del specialfunktioner oxå.

Men sen dess så har resten av världen utvecklats i rasande fart, och RAKEL hör numera till Stenåldern.
 
FYI

RAKEL utvecklades för längesen, som gsm ungefär. Tanken var att ha ett helt separat mobilnät som inte kunde störas ut eller blockeras. Används av Polis och Brandkår osv. Finns en del specialfunktioner oxå.

Men sen dess så har resten av världen utvecklats i rasande fart, och RAKEL hör numera till Stenåldern.

Men också tämligen tillförlitligt, då man i princip bara har professionella användare och få möjligheter till individuell konfiguration och mycket kan styras centralt från kommunikationscentral genom luften, t ex att trycka ut nya talgrupper. Robust och lite oflexibelt brukar gå hand i hand.

Ett alternativ till satelittelefoni är CDMA450 (lägre frekvens = bättre yttäckning men lägre datahastighet) som tillhandahållls i Sverige av Net1 (tidigare icenet) - ingen egen erfarenhet av dem, här är deras egen täckningskarta:

/Patrik
 
Några dinosaurier till radioapparater hoppas jag inte ska behövas. Det roligaste vore ett enkelt hemmabygge som ryms i en liten ask. Vill man vara gramjägare kan man fundera på att kyla eventuella feta slut-transistorer med någon vattenfylld kastrull i packningen om det inte sabbar det elektriska. Men så långt tror jag inte man behöver gå.

Nu var det ett tag sedan jag var i fjällen, men jag har aldrig tänkt tanken på att ha någon form av kommunikationslösning trots flera veckors vistelse i vildmarken. Gissar att bara någon procent av fjällbesökarna har satellitkommunikation och att det kommer fortsätta vara så med de priser som gäller. Ni som hänger med lite bättre får gärna komma med en bättre uppskattning av hur stor andelen är idag.

Det vore bra med en lösning där vanliga mobiltelefoner fungerade för nöd-SMS mot t.ex. satellit, men det är en annan diskussion. Thure har redan tipsat om att försöka från fjälltoppar för att nå vanliga basstationer.

De flesta kommer att stå utan kommunikation i avlägsna trakter. För de som i övrigt roas av radio kan amatörradio kanske vara ett alternativ som dock har begränsad tillförlitlighet.



Utanför ämnet: Om Rakel vet jag inte mycket. Har hört att det inte fungerade så bra som man hoppades. Jag tycker verkligen att samhället ska ha fungerande reservsystem om det t.ex. blir krig. Tyvärr är det mycket fina ord om krisberedskap som inte tycks fungera så bra när det verkligen gäller.
 
Jajjamen här har ni en amatör till tog mitt cert för nåt år sedan.
SA6HCZ för den som vill, finns på HF, 69, 2m och DMR, och 70cm.
Inte jätteaktiv men för lite oväsen i bland.
 
Då jag bara har T-cert (det heter säkert nåt annat idag, eftersom jag varit döv i snart 30 år har jag varit rätt inaktiv :) ) så har jag aldrig kört kortvåg annat än på JOTA, men det finns ju också amatörradiosatelliter.

I bägge fallen så bör man nog ha en fast kontaktperson att ha kontakt med, att hoppas på att nån slumpmässig person sitter och lyssnar är nog inte så optimalt.
 
Då jag bara har T-cert (det heter säkert nåt annat idag, eftersom jag varit döv i snart 30 år har jag varit rätt inaktiv :) ) så har jag aldrig kört kortvåg annat än på JOTA, men det finns ju också amatörradiosatelliter.

I bägge fallen så bör man nog ha en fast kontaktperson att ha kontakt med, att hoppas på att nån slumpmässig person sitter och lyssnar är nog inte så optimalt.
Nu vet jag inte vad T-cert innebär tyvärr.
Men om det har med morse att göra så borde du kunna köra det som chatt eller med optisk avläsning.

Mig veterligen finns det bara ett cert i dag, men det borde finnas ett nybörjar steg med lite som i england och USA där de har flera olika nivåer och genom dessa olika rättigheter.
 
T-cert var utan telegrafi så det är därför jag inte kört så mycket kortvåg.

När jag blev döv började jag titta på packet radio men orkade aldrig komma igång med det eftersom det var mycket annat som hände i den vevan. Så just därför har jag inte varit aktiv som amatör sen slutet av 80-talet.
 
Helst skulle man vilja ha en billig som kopplas till sin Smartphone, finns det ?
Apple lanserar tekniken i nya iPhone 14. Förvisso bara sms via satellit, men ändå.
 
Nu är tråden gammal, men vilka trista svar. Visst är det så att amatörradio är gammalmodigt och irrationellt, men vilka hobbys är inte det? Varför segla när det finns motorbåtar? Varför vandra när man kan ta fyrhjuling? Varför kasta frisbee när man kan....ja, varför egentligen? För att det är kul förstås!
 

Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.