Alternativa sadeltyper, erfarenheter?

Lyckas aldrig få det särskilt bekvämt med vanliga sadlar (bitarna down under domnar efter 10 min, man får varva med att stå upp och cykla) så funderar på att testa någon alternativ sadeldesign, typ Moon Saddle eller ISM touring.
Någon som har testat dessa designer? Lär man sig cykla bra utan kontrollen från sadelnosen?
Jag pendlingscyklar, så kör oftast 1-3 mil om dagen bara.
Om det går att prova dessa sadlar i butik i Stockholm vore det ju toppen, men har inte lyckats hitta ngt ställe.
 
Sadeltyp e ju väldigt individuellt. Jag hade problem me en lätt vadderad Nukeproof mtb-sadel, som kom me min cykel. Testade dotterns stela Tune Komm Vorr i hård kolfiber o smalare. Mycket skönare, men vågar inte använda den då ja e rädd att ha sönder den, inte kul att köpa en ny sådan.
 
Dum fråga kanske, men har du varit och mätt bredden på sittbenen och provat ut en sadel utifrån det? Om du får domningar efter 10 minuter så låter det som att du har hamnat väldigt snett i sadelvalet.
 
Ah, visste inte att det fanns specialsadlar baserade på ens mått. Mäta klarar jag nog själv :) ska kolla på det
 
Ah, visste inte att det fanns specialsadlar baserade på ens mått. Mäta klarar jag nog själv :) ska kolla på det
De flesta sadlar finns i flera bredder. Nu är ju sadel väldigt individuellt, men Brooks Cambium och Selle Italia Novus Endurance TM är två sadlar jag själv trivs med (har provat alla "standardrekommendationer" utan att bli nöjd).
 

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.