Alternativ till GT motsv.

Hej
Mycket diskussioner om GT nyförtiden.
Saken är att jag planerar en 2-3 veckors vintertur i sarek på skidor och har börjat fundera över utrustning.

Vilka (billigare) alternativ till GT finns det? Jag menar köpa tex Fjällrävens polar extreme byxa + jacka för dryga 8000 håller inte min ekonomi för. Kanske ett väl dyrt exempel men plaggen är ju väldigt dyra.
Så vilka billigare alternativ till GT finns? Eller skall man istället sattsa på billigare GT-kläder?

Nämn gärna modeller.
tack på förhand
/Joel

Aktuellt

Härlig låglandsvandring: 10 nya svenska leder att utforska

Varje år tillkommer vandringsleder runt om i landet – med nya vyer och äventyr. Här är tio favoriter utanför fjällvärlden!

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

Tävling: Vinn bästsäljande Caldera 8 från Brooks!

Ta chansen att vinna höstens nya löparskor – lika perfekta för dagliga terrängpass som för ultramaraton.

”Allt började i Sarek”: Möt vår nya bloggare Claes Grundsten

Sveriges kanske mest kände naturfotograf berättar om sina drivkrafter, hur det är att arbeta som fotograf i dag och om kärleken till Sarek.
Är det kallt så har man ingen större nytta av en Gore-tex jacka. Man kan lika gärna ha en enkel bomullsanorak som är vindtät.

KLAGER; sa:
Är det kallt så har man ingen större nytta av en Gore-tex jacka. Man kan lika gärna ha en enkel bomullsanorak som är vindtät.

Jag håller med Klager.. I det militära så funkade kungens vita snöblus i bumull lysande under hela vinterutbildningen.. För övrigt så anser jag att GTX funktion är grymt överskattat, affärsiden är dock helt lysande!! Hela världen har helt okritiskt köpt konceptet rakt av..

Ja, att köpa diffusionsmembran för en vintertur är ingen mening. Det kommer ju knappast att spöregna, eller?

Kläder med diffusionsmembran ska man se som regnkläder med en viss förmåga att släppa ut ånga - inte som vanliga vindtygsplagg som magiskt blivit vattentäta.

Och vem har regnkläder och gummistövlar på sig på en vintertur?

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips