Alternativ till fjällen

Jag och några kamrater har planerat att åka upp till Abisko för att vandra i sommar. Med tanke på hur bränslepriserna utvecklar sig och att det inte går att boka tåg de veckor vi är lediga på grund av banarbete så funderar vi nu på en plan B.

Därför vill jag nu ha era bästa tips på alternativ till en fjällresa. Vi utgår från Kalmar, så det bör antingen ligga relativt nära eller vara möjligt att ta sig till med tåg. Egentligen hellre en tågresa bort så att man kommer iväg hemifrån och får semesterkänslan.

Vi har avsatt två veckor till hela resan, det är dock inte ett krav att fylla båda veckorna, och är öppna för förslag i hela Skandinavien dit det går att ta sig till en rimlig kostnad.

Jag ser fram emot att följa upp era tips och drömma om olika resmål.

Skåneleden, där finns olika leder att välja på. Finns en bra webbsida om man vill planera, beställa kartor eller ladda ner gpx filer.

Det är förvisso fjällen, men Grövelsjön är ganska enkelt att ta sig till med tåg och buss och bjuder på många fina vandringsmöjligheter. Grövelsjön till Storlien eller Vålådalen är en fin sträcka och tar uppemot två veckor. Enkelt att ta tåg tillbaka söderut från Storlien och Undersåker.

Höga Kusten-leden är också ett trevligt alternativ, men med en del vägvandring.

Lästips

Alltid
gratis!
Bli medlem!

Var med i Sveriges största outdoor-community och få Månadens Utsidan.