Alternativ till de vanliga elastiska däckslinorna

Hej,

Någon annan som har dålig erfarenhet av att de "vanliga" elastiska däckslinorna tappar spänsten tämligen snabbt? Efter ett par dagar med några 50 cl PET-flaskor inklämda under dem hade mina töjts så mycket att de inte återgick till originallängden.

Detta grunnade jag lite på under min senaste tur och drog mig till minnes att "surgical tubing" har varit populärt bland friluftsfolk i USA ganska länge, t.ex. bland dykare, seglare, fiskare, osv.

Tydligen är det latexvarianten som är att föredra framför silikon eller hypalon. Vid brottgränsen är förlängningen ca 750% och håller man sig under den gränsen så återgår slangen alltid till originallängden. På ett kajakdäck kan jag inte tänka mig att man någonsin kommer över 200-300%.

http://www.reefscuba.com/surgical_tubing.htm

Den svarta varianten har mkt bra UV-tålighet.

/Mats

Latex

har allmänt dålig åldersbeständighet. Det gäller både medicinska latexprodukter och innerslangar till cyklar IMHO. Gummilinor=shockcord till tält, kajaker segelbåtar etc behöver också bytas regelbundet. Ju tjockare lina desto bättre åldersbeständighet IMHO.

Thure

Lästips

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Stabil sikt för skarpa naturupplevelser – Nikons nya kikare lyfter blicken

STABILIZED S ger stadig bild i varje ögonblick. Skarp optik, låg vikt och lång batteritid gör dig redo att se mer.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.

Prisade prylar: här är vinnarna av Scandinavian Outdoor Award

Bland de vinnande produkterna finns bland annat en slittålig lättviktsryggsäck och en designklassiker i rostfritt stål.
Jag har använt den svarta kirurgslangen under ett antal år på många delar av min dykutrustning och inte märkt att den åldrats eller börjat spricka men vid dykning så utsätts den inte heller för så mycket UV-ljus. Jag tycker det är en bra idé värd att pröva. Kirurgslang säljs på metervara i de flesta dykbutiker.

Ja, jag ska nog leta upp en dykbutik och pröva latexslang och se hur det håller.

Har full förståelse för att shockcord måste bytas ut då och då, men att den på på två dagar töjdes så mycket att den inte gick tillbaka kändes inte bra.

/Mats

Det finns gummicord och det finns gummicord. Köper man på Ö&B så är det billigt både till pris och utförande medan det finns bra fabrikat också. En butik som även har internetshop är One Design Center. De r mycket duktiga på linor och säljer bra gummicord och även bra roderlinor. Kika under Gottifredi så har de 3 mm dynema.

http://www.onedesigncenter.se/

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips