Alternativ till Berghaus Vulcan?

Bergans Alpinist, kanske? Har fjällvandrat med båda och Bergans är betydligt trevligare än Berghaus.

/Håkan

Lästips

Paddla i sommar: Tips och inspiration från Utsidans medlemmar

Utsidans redaktion tipsar om fem bloggar och forumtrådar som får oss att längta efter att färdas fram på vattenytan.

Ryggsäcken för långa fjällturer – testa deuters toppmodell Aircontact Pro

Aircontact Pro är byggd för ambitiösa vandringar med tung packning och varierad terräng. Slitstark, bekväm och genomtänkt in i minsta detalj. ...

De liftar och ploggar igenom Europa: ”Alla hjälpsamma får oss att orka”

Utsidan mötte upp Michaela och Jiří Dolan under deras Stockholmsbesök, och plockade skräp på ett lite annorlunda sätt – från kajak.

Vinn skor och startplatser till Merrell Göteborg Trailrun för två!

Delta i Göteborgs stora trailfest den 6 september! Nu har du chansen att vinna både startplatser och nya MTL ADAPT från Merrell åt dig och en vän.
Tack. Jag har just kollat Bergans katalog. Ser att det finns en Alpinist I som rymmer 130 l och en Alpinist II som rymmer 110 l. Jag undrar över vidden. Är 130 l säcken vidare än 110 l säcken, eller bara högre? Undrar också lite över bärsystemet. Håller höftbältets låsning i höjdled måttet? Ser ut att vara hårdplast i låsningen?

Annars finns Berghaus cyclops atlas II, som är en mer "civil" variant på samma säck. Samma bärsystem, men sidofickorna har en lite annan öppning. Men det är i stort sett samma ryggsäck, med något fler finesser, så tyvärr är den väl inte bredare. det var bara en tanke.

Raskesven; sa:
Tack. Jag har just kollat Bergans katalog. Ser att det finns en Alpinist I som rymmer 130 l och en Alpinist II som rymmer 110 l. Jag undrar över vidden. Är 130 l säcken vidare än 110 l säcken, eller bara högre?
Vet inte, har 130 l-modellen. Den känns bredare än den Vulcan jag testat.

Raskesven; sa:
Undrar också lite över bärsystemet. Håller höftbältets låsning i höjdled måttet? Ser ut att vara hårdplast i låsningen?
Höftbältet är bra! Ja, låsningen är ett kraftigt plastspänne.

/Håkan

Vill man ha bredare ryggsäckar så är ju annars ramryggsäckarna i allmänhet betyligt bredare än softpak säckarna.

Lundhags nya

Gå till närmaste affär och prova lundhags nya säckar .. då har du den på 80 eller 100 liter. Personligen gillar jag en lite större säck. Man vet ju inte vad man råkar ut för i framtiden och köpa en ny säck då är lite trist. Den säcken är väl typ ganska genom bred iof. En riktigt bred säck som jag inte provat dock, är klättermusens nya säck, som man rullar ihop locket på. Kommer inte ihåg vad den heter (mjölner kanske) den ligger på ca 100l.

// johan

Få Utsidans nyhetsbrev

• Redaktionens lästips
  • Populära trådar
  • Aktuella pristävlingar
  • Direkt i din inkorg

Lästips