Alternativ till Aegismax UL sovsäck som inte kostar mer än det dubbla?

Jag har både sovsäcken och tältet om du vill komma förbi och kolla. Finns söder om söder i Sthlm. Dra ett pm bara. Tycker sovsäcken funkar fint på sommaren men som sagts ovan inget för vår/höst. Men beror ju också på hur mkt man fryser och hur mkt kläder man sover i, vilket liggunderlag man har osv.

Schysst av dig men jag har inte vägarna förbi Stockholm. Tack ändå!
 
Vid varmare nätter öppnar jag sovsäcken helt och brukar den som täcke över bålen, har aldrig lidit av för varm sovsäck men däremot fått flera nätter fördärvade av en för sval sovsäck.
Madrassen betyder mer än man tror så satsa på en med tjocklek och isolering i.
 
I norra Sverige kyler marken hela sommaren. Ett liggunderlag med god isolering anbefalles. En varm natt, även i varm sovsäck, klaras av genom att glida av liggunderlaget och låta markkylan svalka.

/John
 
Tittat lite på förslagen som kommit in på nya sovsäckar och de har antingen varit slut i lager i min storlek eller har en leveranstid på 7-12 veckor.

Finns något vettigt alternativ för max 2500kr som klarar strax under nollan, är resonabelt kompakt i dun och som går att få tag på inom några veckor? Känns som att det är en djungel där ute, även om jag har börjat få en klarare bild nu. Butiker i Sverige med omnejd verkar bara ha de mest välkända märkena som inte känns särskilt prisvärda i min bok. Men jag kanske har orealistiska förväntningar också.
 
Tittat lite på förslagen som kommit in på nya sovsäckar och de har antingen varit slut i lager i min storlek eller har en leveranstid på 7-12 veckor.

Finns något vettigt alternativ för max 2500kr som klarar strax under nollan, är resonabelt kompakt i dun och som går att få tag på inom några veckor? Känns som att det är en djungel där ute, även om jag har börjat få en klarare bild nu. Butiker i Sverige med omnejd verkar bara ha de mest välkända märkena som inte känns särskilt prisvärda i min bok. Men jag kanske har orealistiska förväntningar också.


Jag har en sådan här.

Jag cyklar inte med den, men vandrar en hel del. Den kostar precis under 2 lök, finns att få tag på enkelt i Sverige (i butik) och kan levereras (vid web-köp, även om den då säkert skickas från typ frankrike eller spanien - där decathlon är större än i Sverige) på mindre än en vecka.

Min är i storlek "XL". Jag är typ 190cm lång och väger strax under 100kg - och då är den inte speciellt tajt på mig, utan jag har plats att vända mig inuti säcken, även om den är av mumiemodell.

Jag _har_ sovit i kallare än nollan med den här säcken, men det är något jag kanske inte rekommenderar om man kan undvika det. Men "någon plusgrad och uppåt" är den jätteskön till. Jag har emellertid inte använt den sommartid i lågland - men i fjällen, med några enstaka plusgrader på natten - men jag har alltså aldrig försökt öppna den och använda som täcke, så just det vet jag inte hur det skulle funka i praktiken.
 
Jag har en sådan här.

Jag cyklar inte med den, men vandrar en hel del. Den kostar precis under 2 lök, finns att få tag på enkelt i Sverige (i butik) och kan levereras (vid web-köp, även om den då säkert skickas från typ frankrike eller spanien - där decathlon är större än i Sverige) på mindre än en vecka.

Min är i storlek "XL". Jag är typ 190cm lång och väger strax under 100kg - och då är den inte speciellt tajt på mig, utan jag har plats att vända mig inuti säcken, även om den är av mumiemodell.

Jag _har_ sovit i kallare än nollan med den här säcken, men det är något jag kanske inte rekommenderar om man kan undvika det. Men "någon plusgrad och uppåt" är den jätteskön till. Jag har emellertid inte använt den sommartid i lågland - men i fjällen, med några enstaka plusgrader på natten - men jag har alltså aldrig försökt öppna den och använda som täcke, så just det vet jag inte hur det skulle funka i praktiken.
Den verkar inte alls dum! Känner samtidigt att den kanske är i största/tyngsta laget för cykling. Hade absolut inte haft några invändningar att ha till vandring där vikten som sagt inte spelar så stor roll för mig. Men jag kommer nog ångra att jag inte spenderat lite extra när den ska klämmas ned i cykelväskan framöver.

Vad tycker folk om kombinationen sovsäck och liner med extra isolering? Då kan man ju experimentera med att ha båda eller en av dem beroende på vår/höst eller superkvav sommarnatt. Eller låter det bara bra i praktiken?
 
Här en Cumulus lite line 300-xl i storlek large
320g dunfyllning 850+, det är 10g mer än i Marmot Hydrogen exempelvis. Den har en angiven limit på 0 grader. Jag skulle inte tveka att använda den för fjällbruk under hela sommarperioden, men ffa så har den väldigt hög dunkvalitet och är lätt och komprimerbar.
Bra firma för övrigt, de hade en del annat intressant. Har köpt en crux-rygga därifrån en gång.
 
Här en Cumulus lite line 300-xl i storlek large
320g dunfyllning 850+, det är 10g mer än i Marmot Hydrogen exempelvis. Den har en angiven limit på 0 grader. Jag skulle inte tveka att använda den för fjällbruk under hela sommarperioden, men ffa så har den väldigt hög dunkvalitet och är lätt och komprimerbar.
Bra firma för övrigt, de hade en del annat intressant. Har köpt en crux-rygga därifrån en gång.
Helt klart intressant! Hur mycket tror ni man kan komma undan med om jag har t.ex. min dunjacka på mig under om jag skulle ge mig iväg närmaste veckorna när det är cirka -1-2 grader på nätterna? Blir det på tok för kallt med comfort runt 4 grader på säcken? https://www.decathlon.se/dunjacka-trek-100-herr-bla-id_8397296.html

Är med thermarest z-lite med r-värde på 2.2.

Edit: -2 är nog att ta i när jag kollar väderleken. Snarare runt 0 eller +1.
 
Senast ändrad:
Helt klart intressant! Hur mycket tror ni man kan komma undan med om jag har t.ex. min dunjacka på mig under om jag skulle ge mig iväg närmaste veckorna när det är cirka -1-2 grader på nätterna? Blir det på tok för kallt med comfort runt 4 grader på säcken? https://www.decathlon.se/dunjacka-trek-100-herr-bla-id_8397296.html

Är med thermarest z-lite med r-värde på 2.2.

Edit: -2 är nog att ta i när jag kollar väderleken. Snarare runt 0 eller +1.

Det är svårt att säga eftersom det är rätt individuellt. Jag kan bara gå utifrån mina egna erfarenheter och jag har använt en Marmot Hydrogen sedan 2007 under ganska många höstturer i norrbottensfjällen. Minns någon natt i Sarek då tempen sjönk ner mot -8-9° att det var rätt kallt och då sov jag i min dunjacka. Som nämnts i tråden spelar liggunderlaget stor roll också och vad man har för andra kläder. Att krypa ner i sovsäcken varm och torr är bättre än fuktig och småkall. Cumulussäcken väger ungefär lika mycket som min Hydrogen och har ungefär samma dunfyllnad och kvalitet på dunet, så den ska inte avvika jättemycket och själv hade jag inte tvekat att använda den för en sensommar/höstvandring. Jag har alltid en dunjacka med mig som jag ibland förstärker med och har oftast använt ett Exped synmat 7 och ibland downmat 7.
Men det är ju kompromisser. Vandrar man så vill man inte bära mer än nödvändigt och för cykling blir volymen mycket mer avgörande. Utifrån dina premisser och budgetgräns, så hade jag personligen valt cumulussäcken eftersom jag premierar liten packvolym och låg vikt. En och annan natt kan den kanske ligga på gränsen men hellre det än att ständigt ha något som tar upp massor med begränsad plats i cykelväskorna. Svårt att hitta något med bättre temp/vikt/volym-ratio i den prisklassen också. Men det beror förstås på när, var och hur du tänkt använda den.
 
Det är svårt att säga eftersom det är rätt individuellt. Jag kan bara gå utifrån mina egna erfarenheter och jag har använt en Marmot Hydrogen sedan 2007 under ganska många höstturer i norrbottensfjällen. Minns någon natt i Sarek då tempen sjönk ner mot -8-9° att det var rätt kallt och då sov jag i min dunjacka. Som nämnts i tråden spelar liggunderlaget stor roll också och vad man har för andra kläder. Att krypa ner i sovsäcken varm och torr är bättre än fuktig och småkall. Cumulussäcken väger ungefär lika mycket som min Hydrogen och har ungefär samma dunfyllnad och kvalitet på dunet, så den ska inte avvika jättemycket och själv hade jag inte tvekat att använda den för en sensommar/höstvandring. Jag har alltid en dunjacka med mig som jag ibland förstärker med och har oftast använt ett Exped synmat 7 och ibland downmat 7.
Men det är ju kompromisser. Vandrar man så vill man inte bära mer än nödvändigt och för cykling blir volymen mycket mer avgörande. Utifrån dina premisser och budgetgräns, så hade jag personligen valt cumulussäcken eftersom jag premierar liten packvolym och låg vikt. En och annan natt kan den kanske ligga på gränsen men hellre det än att ständigt ha något som tar upp massor med begränsad plats i cykelväskorna. Svårt att hitta något med bättre temp/vikt/volym-ratio i den prisklassen också. Men det beror förstås på när, var och hur du tänkt använda den.

Fick bli en Cumulus Lite Line 300. Spräckte min budget som vanligt men är det något jag lärt mig från cyklingens värld så är det bättre att gråta en gång när man köper utrustning. Stort tack för hjälpen!
 
Liknande trådar
Trådstartare Titel Forum Svar Datum
Alternativ till sovsäck? Bo och sova 8
fritzov alternativ till Hilleberg Unna/Soulo Bo och sova 2
snuffle Alternativ till sovsäck? Bo och sova 6
friluftsrookie Alternativ till Hilleberg Akto Bo och sova 22
Vandrare Alternativ till AlpKit Pipedream? Bo och sova 5
ensamresande Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 9
pzac Tips! Alternativ till snösåg... Bo och sova 1
UffeB Alternativ till Hilleberg Unna? Bo och sova 0
Herr Freeman Alternativ till arctic alpine design wbt - Bergans compact light? Bo och sova 1
Giva Billigt lätt tält - Alternativ till tält - Primus shelter Bo och sova 5
Åsandréas Alternativ till Keron 4GT? Bo och sova 11
Familjen F. Alternativ till liggunderlag för familj? Bo och sova 38
brigas alternativ till HB Nammats efterlyses Bo och sova 9
matswa Billigare alternativ till Therm A Rest? Bo och sova 7
Martin Fjäderlätt Skarpa alternativ till Nallo Bo och sova 78
Aset Tälta med hund - Tarptent Stratospire 2 eller alternativ? Bo och sova 7
Glimmerstigen Fråga ang. tält MSR eller annat alternativ Bo och sova 15
kötte Helsport Reinsfjell 2 pro behålla eller annat alternativ? Bo och sova 22
Zachie Andra alternativ än sovsäck Bo och sova 0
AdamBerg Exped Vela 1 ul/extrem eller alternativ. Bo och sova 5
dmchris Quilt - vilka alternativ? Bo och sova 13
HillBillyBob Erfarenhet av Marmot Widi 3P eller alternativ... Bo och sova 4
wacker Vaude Hogan Ultralight, erfarenheter? Alternativ? Bo och sova 12
Fritidsbutiken Goda alternativ Bo och sova 10
JannicaBonn Fråga till alla sovsäcksexperter Bo och sova 2
Apelsinjos Durston eller MSR eller annat... välja tält till fjälltur Bo och sova 6
peterfuchs Uppgradera till två tält - tvåbarnsfamilj Bo och sova 3
Emillindq Värme till taktält Bo och sova 15
Marsko6647 Köpa enstaka tält-peg till Hilleberg tält Bo och sova 7
outdoorguy Bästa boendet i skogen till vettigt pris Bo och sova 30
Henket Tält till fjäll med barn Bo och sova 9
DAGHtält Söker 2-personers ryggåstält från tidigt 1900-tal till en långfilm Bo och sova 8
Joell Kompressionspåse till marmot hydrogen sovsäck Bo och sova 12
carfly Underquilt till Hennessy Safari Deluxe Zip XXL (stor) Bo och sova 3
Vattenvargen Pinnar till Sydvang harmoni 6 Bo och sova 2
friluftsbruden Vintersovsäck till kvinna Bo och sova 19
kmsellin Bästa vintersäcken till vettigt pris? Bo och sova 24
Slif Från solo till familjevandring - söker kompletterande utrustning Bo och sova 7
Järnoxen Delar till förläggningstält 20 Bo och sova 6
Ooscar Byta till varmare sovsäck eller förstärka med quilt? Bo och sova 8
fnöskticko Tips på fungerande lina/kombinationer till tarpuppsättning? Bo och sova 5
Foosa Lätt och mörkläggande tält till skaplig peng? Bo och sova 3
tobiaskallstrom En till tältväljartråd Bo och sova 23
Bearik Footprint till Bergans Trollhetta 3 Bo och sova 0
username2 Syntetfodrat överdrag till dunsäck Bo och sova 3
Sjösimmerskan Tältlinor spännare Hjälp med tältlinespännare till nytt Jack Wolfskin Exolight II Bo och sova 1
Vrana Nya tältstänger till exped orion 3 Bo och sova 17
Moga Myggnätslösning till sovsäck(-söverdrag)? Bo och sova 19
FlyerSword Schnozzelbag till Urbergs liggunderlag? Bo och sova 0
saigon Sovsäckar till hela familjen? Bo och sova 11

Liknande trådar


Sova ute en natt i månaden

Anna och Anna har hittat det bästa ”lifehacket” någonsin – och upptäckt många naturreservat i sömnen.